Hlavní obsah

Český moped stále žije! Moc nestojí, nic nežere a bude jezdit až do roztrhání těla

Foto: mpKorado

Pokud je na vás auto moc drahé, motorka nebezpečná a kolo pomalé, existuje ještě jeden dopravní prostředek, na nějž současný trh neprávem trochu pozapomíná – moped!

Článek

Mopedy, tedy kříženci motocyklu s kolem poháněné motorem s pedály (odtud ta zkratka mo-ped), mají v české kotlině dlouhou a bohatou minulost. Stačí jen vzpomenout na Jawettu, Stadion nebo Babettu. Cestování na nich bylo možná o trochu méně romantické, než jak naznačuje dobová reklama, ale přesto nelze zpochybnit jejich přínos pro rozvoj mobility občanů – „za pár korun“ jste měli dopravní prostředek svižnější než kolo (navíc bez únavného šlapání) a méně náročný (na řízení i údržbu) než motocykl.

Jenže doba se změnila a laciné čínské skútry, ojeté motocykly a auta, v poslední době pak také elektrická kola a koloběžky, trh s mopedy zabily. Skoro! Nedávno jsme vás informovali o elektrickém stroji Mopedix, jehož konstrukce byla inspirovaná legendární Babettou, který by byl skvělý, kdyby nestál přes 130 tisíc korun. Jeho výrobce slibuje také dostupnější verzi se spalovacím motorem (objem 110 cm3 a výkon 5 kW), ale zatím nevíme, kdy bude v prodeji a hlavně za kolik.

Už nyní je ale na trhu jeden moped se spalovacím motorem, který je jednoduchý, a přitom bytelný, dostupný na pořízení a úsporný na provoz. Historie mopedu Manet Korado sahá až do roku 1994, kdy ještě výroba probíhala na Slovensku – svého času šlo o nejprodávanější motocykly na českém trhu. V roce 2006 ale původní výrobce zkrachoval, následná doba bezvládí skončila až v roce 2020, kdy se legendární stroj vrátil ve zcela nové podobě.

Foto: mpKorado

Novodobé Korado se vyrábí už třetím rokem.

Původní model Supermaxi 50 EFI plnil emisní normu Euro 4, nyní je však již na trhu jeho evoluce přinášející kromě dlouhé řady drobných technických vylepšení především upravený čtyřtaktní motor plnící aktuální Euro 5. Benzinová jednoválcová padesátka (přesně 49 cm3) má výkon 2 kW, což stačí na maximální rychlost 45 km/h, to je pro přesun na krátké vzdálenosti tak akorát. Spokojí se přitom s 1,9 l Naturalu 95 každých 100 kilometrů, takže s 3,5litrovou nádrží najedete skoro 200 kiláků.

Foto: mpKorado

Jednoválcová padesátka má síly na popojíždění tak akorát. Kdyby došlo palivo, můžete vždycky šlápnout do pedálů a jet dál.

Jak moc „český“ vlastně je?

Návrh a vývoj byl realizovaný v ČR, stroj tak odpovídá standardům a požadavkům českých i slovenských zákazníků a celé EU. Výroba probíhá mimo EU kvůli nižším výrobním nákladům, výstupní kvalita je však zcela pod českou kontrolou (čemuž odpovídá rozsah úprav pro nový model Euro5).

Startování je elektrické (případně nožní) a převodovka automatická, takže ovládání je naprosto intuitivní a jednoduché. Moped přitom váží skromných 68 kilo (takže s ním nebudete muset zápasit při manévrování ani při jízdě) a vyrábí se v jednomístné i dvoumístné variantě s maximální nosností 170 kg.

Kromě malých účtů za palivo má také výhodu nízké pojistky (do 200 Kč/rok) a laciných dílů (servisní síť je po celé ČR i SK), můžete ho řídit s běžným řidičákem skupiny B a stroj nepodléhá kontrole STK, stačí ho tedy jednou zaregistrovat na malou RZ a máte od byrokracie pokoj.

Moped mpKorado Supermaxi 50 EFI Euro5 pořídíte v jednomístné verzi za 36 990 Kč (s DPH), za dvoumístnou verzi připlatíte dva tisíce. Ve srovnání s elektrickými koloběžkami to není málo, ale moped má robustnější konstrukci, můžete si při jízdě pohodlně sednout a nehrozí, že vám „dojde šťáva“ – vždycky můžete šlápnout do pedálů. Moped je zkrátka šikovný dopravní prostředek i ve 21. století!

Související témata:
Načítám