Článek
Toto není Dubaj, Amerika, photoshop ani videoherní série Need for Speed. Hledíte na nejnovější posilu do české policejní flotily, kterou tuzemská dopravka získala na základě soudního rozhodnutí opřeného o zákon o zajištění výnosů z trestné činnosti. Pořizovací cena tohoto supersportu, na jehož vývoji se podílel i sám Michael Schumacher, byla tedy přesně 0 Kč včetně DPH.
Totiž pokud někdo páchá trestnou činnost, z níž poté prokazatelně získá peníze, nemovitosti či věci movité, je na základě soudního výnosu možné tyto statky zabavit a nechat propadnout ve prospěch státu, respektive bezpečnostních složek. No a přesně toto se stalo u předmětného Ferrari 458 Italia z roku 2011.
Výnos z trestné činnosti
Zajištění výnosů z trestné činnosti umožňuje státu získat prostředky na boj proti zločinu. Jde o jeden z nástrojů financování, jelikož odsouzeným osobám může být zabaven (a propadnut) movitý i nemovitý majetek, anebo třeba hotovost. V našem případě dotyčný nepoctivec přišel mj. o předmětné Ferrari.
Zánovní vozidlo s nájezdem cirka 2 000 kilometrů disponuje 4,5litrovým vidlicovým osmiválcem uloženým za předními sedadly, jehož výkon dosahuje 416 kW při 9 000 otáčkách za minutu a točivý moment až 540 Nm při 6 000 otáčkách za minutu.
Veškerá vyprodukovaná síla poté putuje skrze sedmirychlostní dvouspojkovou převodovku Getrag na zadní kola, kde se o přenos stará ještě elektronicky řízený diferenciál.
Nejvyšší rychlost této 1 380 kg vážící Italky oblečené do českých policejních barev (odhadujeme folie + polepy) přesahuje 325 km/h, zatímco z místa na stovku skotačící koník vystřelí do 3,4 sekundy.
Poměr rozložení hmotnosti pak činí dle Ferrari optimálních 42 %/58 %, přičemž normovaná průměrná spotřeba by neměla přesáhnout 13,3 litru benzinu na sto kilometrů.
Vůz nějakou dobu stál, proto jej bylo nutné oživit, obléci do policejního hávu a patřičně vybavit. Nyní se nejrychlejší vozidlo tuzemské dopravky pyšní zářivými polepy, majáky a policejní výbavou.
Za kolik a proč?
Jistě se ptáte, kolik všechno stálo. Tak prvně Ferrari samotné bylo „zdarma“, oživení po deseti letech uskladnění vyšlo na 130 000 Kč s daní, úpravy stály 340 000 Kč s daní a letošní servis spolykal 25 000 Kč s DPH. Sakumprásk bez pěti tisíc půl milionu korun včetně DPH.
Stále jde o velmi výhodnou cenu, neb kdybyste si takovéto „ferárko“ s takhle nízkým nájezdem chtěli koupit na trhu s ojetinami, dáte za něj zhruba 6,2 milionu korun. A za půl milionu nekoupíte ani vybavenou policejní Scalu.
Účelem exotického supersportu bude prevence, prezentace práce české policie, nicméně zúčastní se také bojů proti mezinárodním ilegálním závodům, kde by běžná hlídková vozidla účastníkům pochopitelně nestačila. Mimochodem takovýchto nepovolených událostí je v Česku ročně zhruba 30 a ne všechny dopadají úplně dobře.
Další činností budou doprovody většího významu, například při urgentním převozu orgánů, a také se policejním skvostem pokochají účastníci legálních (hlášených) tuningových srazů. Tam totiž stříbrné Ferrari bude dohlížet na hladký chod povolené akce.
V neposlední řadě bude 458 Italia nasazováno proti těm nejagresivnějším silničním pirátům, případně poslouží jako stíhací speciál při pronásledování odcizených vozidel. Nepůjde však o běžný hlídkový vůz, supersport dostanou k užívání dopravní policisté na celorepublikovém útvaru, tudíž jen ti zkušení.
Česká policie se tak přidává k německým, italským, nizozemským či třeba britským kolegům, kteří měli/mají ve vozovém parku nějakou tu supervýkonnou střelu. Všem těm, kteří v rámci výkonu služby vyjedou s tímto klenotem na silnice zajisté závidíme, nicméně také přejeme co nejbezpečnější a pokud možno co nejklidnější ujeté kilometry.