Hlavní obsah

Česká firma přišla s řešením největší bolístky elektromobilů. Už se používá v praxi

Foto: Battswap
Aktualizováno

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení cílí na firemní flotily určené například k doručování zásilek nebo na městské technické služby.

Článek

Firma to uvedla v tiskové zprávě s tím, že je ve své kategorii minimálně v Evropě první, kdo má svá auta s výměnnými bateriemi v běžném provozu.

V Česku od konce roku využívá přibližně 20 vozů Battswap a dedikovanou výměnnou stanici ve svém pražském depu e-shop s potravinami Rohlík.cz, který s těmito auty od té doby najezdil desítky tisíc kilometrů.

Zakladatel a ředitel společnosti Battswap Radek Janků uvedl, že zavedení rychle vyměnitelných baterií do firemních flotil a městské logistiky přináší firmám „obrovské výhody, protože je efektivnější než tradiční dobíjení“.

Technologie Battswap podle ředitele řeší dva největší problémy firemních elektroaut, tedy dobu nabíjení a limitovanou dostupnost energie. Klasické nabíjení, které na delší dobu vyřadí elektromobil z provozu, je nahrazeno výměnou baterie. Automatizovaná stanice pro výměnu baterií má rozměry lodního kontejneru a skládá se z úložiště pro dobíjení baterií a nízké rampy, na kterou řidič vyjede, zmáčkne tlačítko a robot sám vymění vybitou baterii za nabitou.

Nabíjecí stanice Battswap vyžaduje jen desetinu energetického příkonu nutného pro standardní rychlonabíječky, což flotilám umožňuje řádový nárůst počtu elektromobilů bez zbytečných investic. Jedna stanice při běžném provozu zvládne denně přes 100 výměn a obslouží až 20 speciálních elektromobilů. Samotná baterie má kompaktní rozměry a kapacitu 25 kWh s garancí dojezdu přibližně 120 kilometrů na jednu trasu.

Janků zmínil, že technologie výměny baterie v elektromobilu existovala už dříve, ale Batttswap ji chtěl zdokonalit tak, aby její použití mělo ekonomický smysl a bylo ideální pro firemní vozy určené třeba k doručování zásilek nebo pro městské technické služby. Firma podle něj původně chtěla upravovat existující automobily, nicméně při testech v ostrém provozu zjistila, že dlouhodobě prospěšnější zejména z pohledu zákazníka bude jít cestou vlastních aut. „Tedy žádné úpravy, ale elektromobil určený pro naše výměnné stanice přímo z výroby, s garantovanou zárukou a servisem. Máme tak plnou kontrolu nad celým ekosystémem, který jsme dokázali optimalizovat a nyní i vše dovést do fáze reálného provozu a linkové výroby,“ dodal ředitel.

Battswap založil Janků v roce 2015. Po deseti letech vývoje a testování firma Batttswap podle jejích zástupců nabízí ucelený ekosystém pro moderní městskou logistiku. Společnost má sídlo v kalifornském Silicon Valley, výzkum a vývoj v Německu a České republice. První zákazníkem Battswapu v České republice je Rohlík.cz.

Související témata:
Načítám