Hlavní obsah

Češi se spalovacích motorů nechtějí vzdát, nezastaví je ani hrozící zákaz prodeje

Foto: Lukáš Volšický

Po roce 2035, kdy se mají na základě evropského nařízení přestat prodávat nová auta se spalovacím motorem, plánují dvě třetiny Čechů stále jezdit na benzin či naftu. S pořízením elektromobilu kolem tohoto roku počítá asi 18 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Raiffeisen - Leasing. K elektromobilům by podle něj lidi motivoval větší dojezd a nižší provozní náklady.

Článek

Zhruba třetina dotázaných plánuje jezdit svým autem na benzin či naftu co nejdéle, po roce 2035 pak koupit ojeté auto se spalovacím motorem. Podobné množství lidí plánuje těsně před začátkem platnosti evropského nařízení koupit kvalitní auto na tradiční paliva, aby co nejdéle vydrželo.

Naopak s pořízením elektromobilu vzhledem k nařízení Evropské unie počítá 18 procent lidí. Zhruba sedm procent lidí v průzkumu uvedlo, že bude po roce 2035 bez auta a bude využívat jiné způsoby dopravy. Asi procento oslovených chce využívat veřejně sdílené elektromobily.

Čechy by k pořízení elektromobilu nejvíce motivovalo zlepšení dojezdové vzdálenosti, vyplynulo z průzkumu. Jako motivaci pro jeho pořízení to uvedlo 72 procent respondentů. Následují nižší provozní náklady, které uvedlo asi 70 procent lidí, hustější síť dobíjecích stanic, nižší cena elektřiny na dobití vozu či nižší pořizovací ceny elektromobilů. Sběr dat pro průzkum byl realizován online formou na konci srpna 2023. Celkem se ho zúčastnilo přes 520 řidičů z České republiky.

Faktem je, že na řešení této otázky mají Češi ještě dostatek času. Konec prodeje nových aut s benzinovým nebo naftovým motorem hrozí až od roku 2035. Do té doby se může stát ještě mnohé (viz zjemnění emisní normy Euro 7 nebo naopak vysoké ceny paliv), stejně tak jde technologický pokrok rychle dopředu.

„Inovace v oblasti dojezdu jdou prudce vpřed. Výrobci elektromobilů neustále zvyšují kapacitu baterií, což se projevuje v prodloužení dojezdových vzdáleností elektromobilů a již dávno neplatí, že maximem je 300 kilometrů na jedno nabití. Na trhu se nyní nachází desítky modelů, které tento strop překonávají, a některé dokonce zdvojnásobují,“ uvedl ředitel oddělení autofinancování společnosti Raiffeisen - Leasing Jaroslav Kumbera.

Spolu s tím klesají také jejich pořizovací ceny, což je vidět na příkladu nového Volva EX30 a Citroënu ë-C3. Vzhledem ke komplikovanosti spalovacího motoru a celého s ním souvisejícího ústrojí (převodovka, výfukové potrubí atd.) a očekávanému postupnému snižování prodejů benzinových a naftových motorů ve prospěch elektromobilů se tak již brzy může stát, že elektrická auta budou na pořízení lacinější než ta konvenční.

Co budete dělat, až v roce 2035 přijde zákaz prodeje aut se spalovacím motorem?
Přesednu do elektromobilu.
4,6 %
Přesednu do autobusu/vlaku nebo využiju sdílenou dopravu.
1,2 %
Těsně předtím si pořídím další auto se spalovákem.
36,4 %
Budu v provozu udržovat auto, které už mám.
57,8 %
Celkem hlasovalo 1973 čtenářů.
Načítám