Hlavní obsah

Češi přestavěli indický off-road na elektromobil. Daleko nedojede, ale sílu má jako náklaďák

Foto: MW Motors

Indové vyrobili kopii Mercedesu G. Češi tuto kopii přestavěli na elektřinu.

Force Gurkha je takovou indickou kopií Mercedesu třídy G, jež se po nedávném faceliftu představila v pětidveřovém provedení. Toho využili čeští šikulové z MW Motors, kteří ji pro evropský trh přestavěli na elektromobil, čímž tenhle teréňák dostal úplně novou krev do žil. Sice daleko nedojede, zato síly má jako náklaďák.

Článek

Příběh automobilky MW Motors sídlící u Plzně začal v kategorii terénních aut už před několika lety, kdy tamní vývojáři přestavěli ruský UAZ Hunter na baterky a pojmenovali jej Spartan EV.

Koncem roku 2023 si na karavan veletrhu v Brně odbyla tajnou premiéru druhá generace Spartanu postavená na základech třídveřového indického off-roadu Force Gurkha. Indický model vloni v květnu prošel modernizací, která přidala do hry také pětidveřovou variantu, čehož využili i Češi.

Foto: MW Motors

Původně byl MWM Spartan EV 2.0 jen třídveřový, ovšem nyní přijíždí varianta s pěti dveřmi.

Rodina MWM Spartan EV 2.0 je tedy rozšířená o nového člena s pětidveřovou karoserií. Na pohled se druhý elektrický Spartan proti originálu liší zejména na 3D tiskárně zhotovenou maskou, ale jinak bezpečně poznáváme známé kulaté přední lampy s LED denním svícením, mlhovky, nárazník nebo kola.

Uvnitř najdete unikátní digitální přístrojový štít náležící výhradně Spartanu a novou řadicí páku. Nechybí dva airbagy, klimatizace, elektricky ovládaná okna nebo centrální zamykání, interiér modelu je jinak ryze umělohmotný. Takže všechno, co jde udělat z plastu, je plastové.

Foto: MW Motors

Uvnitř najdete dvě obrazovky a záplavu plastů.

Zachováno nicméně bylo mechanické řazení uzávěrek diferenciálů nebo redukce. Pětidveřový model můžete mít s šesti, čtyřmi nebo dvěma místy k sezení s tím, že maximální objem kufru činí 2 597 litrů.

Dvouapůltunový 4,4metrový baterkový teréňák pohání jeden elektromotor o výkonu 130 kW (176,7 koně) a točivém momentu 1 075 Nm! A to je síla, jakou mají některé menší naftové náklaďáky.

Foto: MW Motors

Auto má sílu přes 1 000 Nm.

Nicméně dojezd pětidvéřka (ale ani třídvéřka) už není tak hitparádní. Trakční akumulátor nabízí využitelnou kapacitu 57,4 kWh, zatímco normovaná spotřeba činí 26,5 kWh na sto. Výrobce sice udává jím vypočtený dojezd přes 227 km na jedno nabití, ovšem když porovnáme kapacitu baterky se spotřebou, tak nám vyjde asi 216 km.

A to nesmíte být naložení. Třídvéřko se stejným akumulátorem pak má ujet přes 240 km na jedno nabití, respektive 234 km výpočtem ze spotřeby 24,5 kWh na sto.

Foto: MW Motors

Třídveřko oficiálně ujede přes 240 km, pětidvéřko přes 227 km.

Nabíjení je možné střídavým proudem 6,6 kW s jednofázovou palubní nabíječkou nebo 9,9 kW s třífázovou. Stejnosměrným proudem můžete obě varianty nabíjet skrze konektor CCS2 výkonem až 90 kW, takže vám krmení proudem z 20 na 80 % zabere asi 36 minut času. Spartan EV 2.0 nabízí také funkci živení ostatních spotřebičů (V2L) výkonem až 6 kW.

Bavíme se však o terénním autě s tažnou silou 3 000 kg, kde dojezd, nabíjení nebo elektronicky limitovaná nejvyšší rychlost 144 km/h nejsou tak důležité. Jde tu přece jen o možnost pohonu všech čtyř kol, redukci, nájezdový úhel 38 stupňů, světlou výšku 240 mm, nosnost kolem tuny, brodivost 700 mm nebo o terénní jízdní režim.

Foto: MW Motors

Spartan EV 2.0 je terénním autem, kde dojezd nebo nabíjení nehraje až takovou roli.

A teď k cenám, které uvádíme s DPH. Základní třídvéřko stojí 1,39 milionu korun, zatímco pětidvéřko 1,45 milionu korun. Za červenou, zelenou nebo černou metalízu se proti základní bílé barvě připlácí necelých 12 tisíc korun.

Základní provedení třídveřového modelu je čtyřmístné, dvoumístné je za 30 250 Kč navíc. U pětidveřové varianty přijíždí jako základ šestimístné provedení. Čtyřmístná verze je za příplatek 30 250 Kč a dvoumístná za 60 500 Kč.

V2L nabíjení stojí pro obě varianty skoro 50 tisíc, střešní nosič a žebřík takřka 25 tisíc, tažné zařízení skoro 13 tisíc a zatmavení zadních oken téměř 15 tisíc pro třídvéřko a přes 18 tisíc pro pětidvéřko.

Doba dodání vozu (k dispozici pravostranné i levostranné řízení) z výroby je půl roku, výrobce vyžaduje dopředu 30% zálohu. A spíše než osobní auto hledejte ve Spartanu EV 2.0 užitkového pracanta, co má síly jako býk a daleko dražší konkurenci, protože elektrické G stojí skoro 4 miliony a Dongfeng M-Hero 4,5 milionu jako plug-in hybrid (REV) a 5 milionů jako elektromobil.

Alternativně byste mohli sáhnout po plug-in hybridním Wrangleru za 2 miliony, plug-in hybridním Rangeru za 1,45 milionu korun nebo zkusit čínský čistě elektrický pick-up Maxus T90 za ceníkových 1,8 milionu korun.

Související témata:
MW Motors
Force Motors
Force Gurkha
Načítám