Článek
Podle analýzy prodejů Aures Holdings u firemních zákazníků došlo za posledních šest let k propadu prodejů dieselů pouze o 6,5 procenta. Oproti loňskému roku poptávka po nich dokonce stoupla. Živnostníci upřednostňují benzinové automobily, dávají jim přednost až v 61 procentech. Zároveň u nich zájem o naftový pohon klesl v posledních šesti letech o 11,5 procenta. Běžní zákazníci jsou nejstálejší, diesel zakoupilo letos 46 procent, během posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta.
Provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček řekl, že firemní zákazníci i přes občasné výkyvy cen paliv považují dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. „I proto, že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů,“ dodal. Firemní zákazníci a živnostníci podle něj častěji volí i pronájem vozidel, zejména kvůli snižování nákladů.
Do čísel prodejů ojetin se podle analýzy výrazně nezapsaly elektromobily a hybridy. Může to být i relativně krátkou dobou jejich prodeje. S tím souvisí i jejich nízké zastoupení v autobazarech. V únoru bylo podle analýzy Aures Holdings v českých bazarech k dostání dohromady téměř 95 000 automobilů, z toho 1035 bylo na hybridní pohon a 533 čistě na elektřinu.
Přestože prodeje nových elektromobilů a hybridů postupně rostou, většina kupců stále upřednostňuje vozy se spalovacím motorem. Jak vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů, elektromobily v prvních dvou měsících tohoto roku tvořily zhruba 2,1 procenta prodejů osobních vozů, hybridy 17,5 procenta. Dohromady byl tedy podíl vozů na bateriový pohon 19,6 procenta.
Evropský parlament v únoru definitivně schválil nulové emise pro auta do roku 2035. Tou dobou by mělo být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.
Dále podle analýzy Aures Holdings živnostníci volí pohon na všechna čtyři kola v 16 procentech případů. Auta s automatickou převodovkou volí 43 procent z nich, téměř v 28 procentech zakoupí kombi, těsně následované SUV s 26 procenty. Necelých 30 procent upřednostňuje vozy značky Škoda, ve 13 procentech Volkswagen. Firmy volí spíše hatchbacky, v 27 procentech případů, nejprodávanější jsou také vozy Škoda.