Hlavní obsah

Češi pomalu ztrácí chuť na naftu. Kdo má živnost, chce benzin, ukazuje analýza

Foto: Petr Krab Jeřábek

Na naftu jezdí 65 procent nově pořízených firemních vozů. Běžní zákazníci volí tento typ motoru v 46 procentech, živnostníci jen v 38 procentech. V posledních letech nejvíce klesla poptávka ze strany živnostníků, nejvěrnější jsou běžní zákazníci. Prodeje automobilů na naftu pomalu klesají, pomáhá jim však ustálení cen nafty, uvedla společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto.

Článek

Podle analýzy prodejů Aures Holdings u firemních zákazníků došlo za posledních šest let k propadu prodejů dieselů pouze o 6,5 procenta. Oproti loňskému roku poptávka po nich dokonce stoupla. Živnostníci upřednostňují benzinové automobily, dávají jim přednost až v 61 procentech. Zároveň u nich zájem o naftový pohon klesl v posledních šesti letech o 11,5 procenta. Běžní zákazníci jsou nejstálejší, diesel zakoupilo letos 46 procent, během posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta.

Provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček řekl, že firemní zákazníci i přes občasné výkyvy cen paliv považují dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. „I proto, že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů,“ dodal. Firemní zákazníci a živnostníci podle něj častěji volí i pronájem vozidel, zejména kvůli snižování nákladů.

Do čísel prodejů ojetin se podle analýzy výrazně nezapsaly elektromobily a hybridy. Může to být i relativně krátkou dobou jejich prodeje. S tím souvisí i jejich nízké zastoupení v autobazarech. V únoru bylo podle analýzy Aures Holdings v českých bazarech k dostání dohromady téměř 95 000 automobilů, z toho 1035 bylo na hybridní pohon a 533 čistě na elektřinu.

Přestože prodeje nových elektromobilů a hybridů postupně rostou, většina kupců stále upřednostňuje vozy se spalovacím motorem. Jak vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů, elektromobily v prvních dvou měsících tohoto roku tvořily zhruba 2,1 procenta prodejů osobních vozů, hybridy 17,5 procenta. Dohromady byl tedy podíl vozů na bateriový pohon 19,6 procenta.

Evropský parlament v únoru definitivně schválil nulové emise pro auta do roku 2035. Tou dobou by mělo být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.

Foto: Audi a.g.

Audi TDI: Legendární pětiválec se objevil v roce 1989 v Audi 100 a odstartoval přímo revoluci naftových automobilů.

Dále podle analýzy Aures Holdings živnostníci volí pohon na všechna čtyři kola v 16 procentech případů. Auta s automatickou převodovkou volí 43 procent z nich, téměř v 28 procentech zakoupí kombi, těsně následované SUV s 26 procenty. Necelých 30 procent upřednostňuje vozy značky Škoda, ve 13 procentech Volkswagen. Firmy volí spíše hatchbacky, v 27 procentech případů, nejprodávanější jsou také vozy Škoda.

Související témata:
Načítám