Článek
Do širšího povědomí se chorvatský automobilový start-up Rimac dostal roku 2017 poměrně nešťastně – nehodou Richarda Hammonda s jeho elektrickým hypersportem. Od té doby jde však hodnota značky strmě vzhůru. Majitel a šéf Mate Rimac například ve spolupráci s Porsche odkoupil věhlasnou automobilku Bugatti a stal se jejím šéfem. A nyní si připisuje další důležitý zářez.
Rimac totiž v rámci „největšího a nejambicióznějšího“ partnerství začne dodávat baterie pro příští generaci elektromobilů BMW, tedy takzvanou Neue Klasse. Finanční i technické podrobnosti si obě strany nechávají pro sebe, Rimac nicméně uvedl, že dohoda vyžaduje dovybavení továrny na baterie sofistikovanými a automatizovanými výrobními linkami.
Významná část kampusu Rimac nedaleko Záhřebu bude věnována právě vývoji a dodávkám baterií pro BMW. Obě společnosti přislíbily, že podrobnosti o novém partnerství oznámí v pozdější fázi.
Teprve šestatřicetiletý Mate Rimac našel v nové kooperaci i osobní symboliku. „Má kariéra začala ve dvaceti letech, kdy jsem na elektromobil přestavěl BMW řady 3 z roku 1984,“ popisuje start svého podnikání Rimac. „Toto je klíčový okamžik v růstu naší společnosti, od skromných začátků po dlouhodobé partnerství s jednou z největších automobilových značek na světě,“ dodává.
Pro Rimac je to první dohoda zavazující se k velkoobjemovým dodávkám. BMW v současné době nakupuje baterie pro elektrovozy z pěti světových závodů a buduje nové fabriky v Číně, Maďarsku, Mexiku a USA. Nová továrna pro montáž baterek se staví rovněž v Německu.
Sady nové generace se mají v sériových autech objevit od roku 2025. BMW zatím neprozradilo, jaké kapacity nabídne, ale slibuje přepracované tvary akumulátorů, které avizují o 30 % delší dojezd než dnešní vozy při menší hmotnosti a zároveň rychlejším nabíjení.