Hlavní obsah

Češi mají nebývalý zájem o dálniční známky. Ve špičce nakoupili rekordní množství

Foto: ŘSD

V Česku se od počátku loňského prosince do konce letošního února prodalo 2,22 milionu elektronických dálničních známek, o rok dříve si jich lidé v tomto období, kdy je o známky nejvyšší zájem, koupili 2,16 milionu. ČTK to v pondělí sdělil státní podnik CENDIS, který systém elektronických známek provozuje. Za celý rok 2022 se podle něj prodalo 7,4 milionu e-známek za zhruba 5,9 miliardy korun, zatímco v roce 2021 jich bylo 6,1 milionu za 5,5 miliardy korun.

Článek

Podle podniku si až 98 procent řidičů kupuje elektronickou dálniční známku ve zmíněné prodejní špičce přes web edalnice.cz. Vedle toho je možné ji koupit na pobočkách České pošty, čerpacích stanicích EuroOil a kioscích na hranicích. Při elektronickém nákupu si řidiči mohou nastavit upozornění na končící platnost e-známky.

Ředitel CENDISu Jan Paroubek uvedl, že od prosince do února se prodávají zejména roční e-známky, což souvisí s dřívějšími papírovými kupony, které platily vždy do konce ledna, a většina řidičů na jejich platnost plynule navázala s elektronickou verzí známek. Ve zbytku roku se ve větší míře prodávají desetidenní a třicetidenní známky, důvodem je především cestování turistů v létě. Prodej elektronických kuponů začal 1. prosince 2020.

Ceny dálničních známek jsou jedenáct let stejné. Roční stojí 1500 korun, třicetidenní 440 korun a desetidenní 310 korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v polovině února uvedl, že jejich cena stoupne. Podle něj je to nezbytné pro další investice. O kolik známky zdraží a kdy, zatím není jasné, Kupka v minulosti připustil možnost každoročního zdražování o inflaci. Spolu s tím resort připravuje také vznik jednodenní dálniční známky.

Související témata:
Načítám