Článek
Mezi nově registrovanými bateriovými elektromobily převažovala značka Tesla, lidé jich registrovali 1 545, na druhém místě byla auta značky Škoda s 1 034 registracemi. V tiskové zprávě o tom informovalo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Nejvíce letošních nových registrací uskutečnili lidé a firmy v Praze, a to 8 053, tedy 40 procent všech nově registrovaných aut, 3 784 elektromobilů registrovali lidé ve středních Čechách a 1 885 v Jihomoravském kraji.
Kromě bateriových elektromobilů přibývá na silnicích v Česku také plug-in hybridů, na konci třetího čtvrtletí jich bylo registrováno 12 527, z toho 4 142 v letošním roce. Převažovaly mezi nimi vozy značky Škoda, těch je 2 589, a BMW s 1 693 registrovanými automobily. Z celkového počtu registrovaných plug-in hybridů bylo 13,9 procenta ojetých, na firmy bylo registrováno téměř 80 procent těchto automobilů.
Spíš vzácností jsou v Česku vozy s vodíkovým palivovým článkem, registrováno jich je pouze 25, z toho 13 jich lidé registrovali letos. Naprostá většina těchto automobilů, konkrétně 18, je registrována v Praze.
V celé Evropské unii bylo podle aktuálních dat Evropského sdružení výrobců automobilů za devět měsíců letošního roku registrováno více než 1,1 milionu nových osobních elektromobilů, což meziročně představuje nárůst o 55 procent. V počtu nových registrací je na prvním místě Německo s 387 000, následuje Francie s 205 000 vozy a dále Nizozemsko s 85 000 elektromobily. Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procenta před Slovenskem na předposledním místě.
„Z aktuálních evropských dat je zajímavý klesající trend podílu plug-in hybridních vozidel ve prospěch těch bateriových. Zatímco v letech 2020 a 2021 dosahovaly téměř stejných hodnot, v loňském a letošním roce již mají se 14 procenty podílem navrch bateriové elektromobily před těmi plug-in hybridními, které představovaly jen 7,5 procenta. Jedním z důvodů může být omezování podpor v některých zemích, ale také postupný pokles cen bateriových elektromobilů například u Tesly, dále rovněž nabídka dostupnějších modelů,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.