Článek
V nedávných německých parlamentních volbách zvítězila konzervativní koalice CDU/CSU, což by mohlo znamenat změny pro německý automobilový průmysl. Tento sektor, který tvoří jednu z klíčových součástí německé ekonomiky, se nyní nachází v náročném procesu přechodu na elektromobilitu a čelí přitom i schopné konkurenci z Číny. Koalice CDU/CSU dlouhodobě podporuje hospodářský růst a snižování regulačních omezení, což může ovlivnit právě německé automobilky, jako je Volkswagen, BMW nebo Mercedes-Benz.
Postoj konzervativců k evropským regulacím
Jednou z hlavních otázek, kterou koalice CDU/CSU řeší, je přístup k regulacím v oblasti automobilového průmyslu. Evropská unie v rámci svého plánu klimatické neutrality svými opatřeními stanovila cíl pro ukončení prodeje nových vozidel se spalovacími motory do roku 2035. Koalice CDU/CSU však tento krok dlouhodobě kritizovala a mohla by se teoreticky pokusit prosadit jeho revizi nebo odklad. Například předseda bavorské CSU Markus Söder se nechal slyšet, že s tímto plánem nesouhlasí a žádá jeho zrušení.
Možné plusy a mínusy přechodu na elektromobilitu podle CDU/CSU
Němečtí výrobci automobilů by se díky změně vládní politiky mohli teoreticky lépe přizpůsobit přechodu na elektromobilitu. Pokud by koalice CDU/CSU prosadila své změny v regulacích, mohly by mít automobilky více času na přechod od spalovacích motorů k baterkám.
Ovšem na druhé straně by pomalejší zavádění elektromobility mohlo znamenat celkovou ztrátu už tak oslabené konkurenceschopnosti vůči čínským automobilkám, které svižně a agresivně investují do elektromobility a autonomního řízení. Zdaleka nejen americká Tesla výrazně posiluje svou přítomnost na evropském automobilovém trhu.
Dilema zaměstnanosti v automobilovém průmyslu
Přeměna automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě má samozřejmě dopady také na zaměstnanost. Výroba elektromobilů je totiž v porovnání s výrobou vozů se spalovacími motory obecně méně náročná na pracovní sílu. Pokud koalice CDU/CSU prosadí zachování spalovacích motorů na delší dobu, tento krok by mohl pomoci ochránit některá pracovní místa v tradiční výrobě.
Na druhou stranu by tím mohl být zpomalen rozvoj nových pracovních pozic v oblasti elektromobility a bateriových technologií, které mají v dnešní době stále obrovský potenciál pro inovace. Není tomu ani tak dávno, co třeba automobilka Hyundai oznámila svoji novinku ve formě trakční baterie s pevným elektrolytem.
Celá situace se však ještě může vyvinout jinak, protože je možné, že vládu budou tvořit koalice CDU/CSU a SPD, které se na otázku automobilového průmyslu dívají, co se zmíněných aspektů týče, odlišně. Situaci budeme sledovat!