Hlavní obsah

Cayman GT4 RS – Auto, které bude legendou

Foto: Porsche

Cayman GT4 je okruhová zbraň. A někteří z těch, kteří mají objednanou novou GT3, se teď drbou na hlavě

Na psaní následujících řádků jsem si vzal tričko Porsche, pustil si ještě jednou ten onboard z Nordschleife a včera jsem strávil asi třicet minut na telefonu s kamarádem, co má standardní Cayman GT4, a pak jsem si psal s člověkem, který testoval Cayman GT4 RS na vybraných závodních tratích. Ano, tohle je Porsche, na které se bude jednou vzpomínat!

Článek

Předchozí generace Caymanu GT4 se stala okamžitě miláčkem nadšených řidičů. Menší, obratnější, s motorem uprostřed a ne tak profláklá jako GT3. Co na tom, že Cayman GT4 nebyl tak rychlý jako generacemi prověřená modla, ne vždy jde o čas, někdy jsou na prvním místě zážitky. Jenže časy se mění. Porsche přepisuje pravidla. A vy jste svědkem bratrovražedného souboje v přímém přenosu.

Foto: Porsche

Příplatková výbava bude umět cenu vyšplhat. Tyhle sedačky ale berte jako nutnost

Nový Cayman GT4 RS má 500koňový atmosférický čtyřlitr, který točí 9 000 otáček. Je o 35 kg lehčí než standardní provedení. A nejenže Severní smyčku Nürburgringu zajelo o 23,6 sekundy rychleji než standardní GT4, ale taky jen o necelých deset sekund pomaleji než nová GT3! A to už je pořádný kalup…

Aby bylo jasno, všechno to nadšení pramení z toho, že standardní Cayman GT4 je extrémně povedené auto. Bylo už v první generaci, ale tam Porsche o provedení RS sice přemýšlelo, ale nakonec k realizaci nedošlo, protože nebyly výrobní kapacity. U nové GT4 už Porsche se zájmem zákazníků počítalo a o verzi RS si štěbetali vrabci na střeše od samého začátku. Otázky byly jen dvě. Bude mít auto atmosférický motor? A bude rychlé? Teď už známe obě dvě odpovědi a obě dvě nás samozřejmě těší. Ale těch věcí, které nám dělají radost, je podstatně víc.

Motor pochází z modelu GT3, takže jde o derivát závodní jednotky z GT3 Cup. Točí devět tisíc otáček, má 500 koní a 450 Nm. Je tedy o deset koní slabší než sériová GT3, ale zase váží jen 1 415 kg. A podle očekávání bude k dispozici jen se sedmistupňovou automatickou převodovkou PDK. Nevím jak vy, ale já, ačkoliv staromilec, to vítám. Jezdil jsem s Caymanem GT4 jak s PDK, tak s manuálem a jezdil jsem s ním jak na normální silnici, tak na okruhu. A zatímco na točitých okreskách je ta mechanická skříň čistá radost, tak na okruhu, kde jde hlavně o čas, je PDK lepší, rychlejší a eliminuje případné řidičské chyby při práci se spojkou.

Foto: Porsche

Podvozek je snížený o 3 centimetry a auto má o 25 procent větší přítlak

A teď konečně čísla… Zrychlení na stovku je záležitostí 3,4 s a auto jede 315 km/h. Čas 7:09,3 na Ringu bere dech, ale je fér zmínit, že podle člověka z vývoje Porsche cca 12 vteřin z rozdílu od standardního provedení dělají super lepivé michelinky s označením R. Ostatně když jsem se díval na onboardy a porovnával rychlosti v zatáčkách s tím, co jsme tam jezdili my s naším závodním BMW M3 GTR před několika lety, odmítal jsem věřit, že jde ještě pořád o pneumatiku se silniční homologací.

A právě rychlost v zatáčkách je to, co mě na GT4 RS fascinuje nejvíc. Nižší váha je výsledkem odtučňovací kůry, při které se hojně používal karbon, je z něj kapota i kus předního nárazníku. Šetřilo se na zvukové izolaci, tenčí jsou i okna, madla ve dveřích jsou jen látková oka. Ruku v ruce s tím jde nové zadní křídlo, které vychází ze závodní 911 RSR GT a které používá i nová GT3. Společně se sníženou světlou výškou o celé tři centimetry (!) generuje Cayman GT4 RS o čtvrtinu víc aerodynamického přítlaku než standardní provedení. Wow!

Asi vás pak nepřekvapí, že provedení RS má jiné tlumiče i nastavení podvozku. Kdo chce a komu se nezapotí peněženka, ten si jistě ještě objedná speciální Weissach paket, který obsahuje dvacetipalcová magneziová kola, titanovou závodní klec, ty správné sedačky a pár designových libůstek, bez kterých byste se jistě obešli, ale víte jak to přece je…

Foto: Porsche

Cayman GT4 RS má sedmirychlostní automat PDK

Když si vzpomenu, jak standardní GT4 jede a jak zatáčí na běžné okresce i na okruhu, rozjedou se mi samovolně koutky. Když si představím, jak bude asi fungovat GT4 RS, tak se jen zasním. A na závěr přidávám pár postřehů od chlapíka, který s GT4 RS už jezdil a se kterým jsem se seznámil na testování Porsche 918 Spyder a pak jsme se ještě párkrát potkali na závodním okruhu. „Zvuk vytočeného motoru tě řeže v půli. Jak je motor blíž za tebou, jsi víc jeho součástí. Převodovka je bezchybná. Důvěra v řízení se musí budovat postupně, ten aerodynamický přítlak je cítit, ale musíš si na něj zvyknout. Způsob, jakým se přední kola vrhnou do zatáčky, je podobně ostrý jako u nové GT3, dá se parádně hrát s vyvážením vozu. Celkově je to skvělé auto.“ A pak ještě dodává: „Jsem zvědav, co budeš pak říkat na novou GT3 RS s aktivní aerodynamikou…“

Cena auta startuje na částce 141 338 eur a při konfigurování buďte obezřetní, protože jinak se vám z 3,6 milionu Kč rychle stane výrazně víc. Za mě stačí jen lepší sedačky, klec, lepší LED světla, systém pro přizvednutí přední nápravy, abyste zajeli v klidu do garáže, a parkovací kamera. Jestli však můžete, pak Weissach paket je něco, co vám udělá radost.

Společně s novým GT4 RS představuje Porsche i závodní provedení Clubsport, což je modernizované čistě okruhové nářadí. Identický motor a převodovka jako sériový Cayman GT4 RS, ale dvoucestný stavitelný podvozek, jiné stabilizátory, vylepšená aerodynamika a nové brzdy. A taky skořepiny, bezpečnostní rám i palivová nádrž, hasičák, air lift, prostě kompletní závodní věc s homologací pro tolik oblíbenou třídu GT4. Porsche se pak nezapomíná pochlubit, že Clubsport používá díly z karbonu, který obsahuje biovlákna, tedy lněná či konopná vlákna, pro větší pevnost a pružnost zároveň. Vždyť víte, to aby si i ekologové přišli na své.

Foto: Porsche

Porsche Cayman GT4 Clubsport

Ano, zdá se, že Porsche do toho pořádně šlape. Myslím, že se máme na co těšit a nemůžu se dočkat, až se v GT4 RS poprvé svezu!

Související témata:
Porsche GT4
Načítám