Článek
Předchozí generace Caymanu GT4 se stala okamžitě miláčkem nadšených řidičů. Menší, obratnější, s motorem uprostřed a ne tak profláklá jako GT3. Co na tom, že Cayman GT4 nebyl tak rychlý jako generacemi prověřená modla, ne vždy jde o čas, někdy jsou na prvním místě zážitky. Jenže časy se mění. Porsche přepisuje pravidla. A vy jste svědkem bratrovražedného souboje v přímém přenosu.
Nový Cayman GT4 RS má 500koňový atmosférický čtyřlitr, který točí 9 000 otáček. Je o 35 kg lehčí než standardní provedení. A nejenže Severní smyčku Nürburgringu zajelo o 23,6 sekundy rychleji než standardní GT4, ale taky jen o necelých deset sekund pomaleji než nová GT3! A to už je pořádný kalup…
Aby bylo jasno, všechno to nadšení pramení z toho, že standardní Cayman GT4 je extrémně povedené auto. Bylo už v první generaci, ale tam Porsche o provedení RS sice přemýšlelo, ale nakonec k realizaci nedošlo, protože nebyly výrobní kapacity. U nové GT4 už Porsche se zájmem zákazníků počítalo a o verzi RS si štěbetali vrabci na střeše od samého začátku. Otázky byly jen dvě. Bude mít auto atmosférický motor? A bude rychlé? Teď už známe obě dvě odpovědi a obě dvě nás samozřejmě těší. Ale těch věcí, které nám dělají radost, je podstatně víc.
Motor pochází z modelu GT3, takže jde o derivát závodní jednotky z GT3 Cup. Točí devět tisíc otáček, má 500 koní a 450 Nm. Je tedy o deset koní slabší než sériová GT3, ale zase váží jen 1 415 kg. A podle očekávání bude k dispozici jen se sedmistupňovou automatickou převodovkou PDK. Nevím jak vy, ale já, ačkoliv staromilec, to vítám. Jezdil jsem s Caymanem GT4 jak s PDK, tak s manuálem a jezdil jsem s ním jak na normální silnici, tak na okruhu. A zatímco na točitých okreskách je ta mechanická skříň čistá radost, tak na okruhu, kde jde hlavně o čas, je PDK lepší, rychlejší a eliminuje případné řidičské chyby při práci se spojkou.
A teď konečně čísla… Zrychlení na stovku je záležitostí 3,4 s a auto jede 315 km/h. Čas 7:09,3 na Ringu bere dech, ale je fér zmínit, že podle člověka z vývoje Porsche cca 12 vteřin z rozdílu od standardního provedení dělají super lepivé michelinky s označením R. Ostatně když jsem se díval na onboardy a porovnával rychlosti v zatáčkách s tím, co jsme tam jezdili my s naším závodním BMW M3 GTR před několika lety, odmítal jsem věřit, že jde ještě pořád o pneumatiku se silniční homologací.
A právě rychlost v zatáčkách je to, co mě na GT4 RS fascinuje nejvíc. Nižší váha je výsledkem odtučňovací kůry, při které se hojně používal karbon, je z něj kapota i kus předního nárazníku. Šetřilo se na zvukové izolaci, tenčí jsou i okna, madla ve dveřích jsou jen látková oka. Ruku v ruce s tím jde nové zadní křídlo, které vychází ze závodní 911 RSR GT a které používá i nová GT3. Společně se sníženou světlou výškou o celé tři centimetry (!) generuje Cayman GT4 RS o čtvrtinu víc aerodynamického přítlaku než standardní provedení. Wow!
Asi vás pak nepřekvapí, že provedení RS má jiné tlumiče i nastavení podvozku. Kdo chce a komu se nezapotí peněženka, ten si jistě ještě objedná speciální Weissach paket, který obsahuje dvacetipalcová magneziová kola, titanovou závodní klec, ty správné sedačky a pár designových libůstek, bez kterých byste se jistě obešli, ale víte jak to přece je…
Když si vzpomenu, jak standardní GT4 jede a jak zatáčí na běžné okresce i na okruhu, rozjedou se mi samovolně koutky. Když si představím, jak bude asi fungovat GT4 RS, tak se jen zasním. A na závěr přidávám pár postřehů od chlapíka, který s GT4 RS už jezdil a se kterým jsem se seznámil na testování Porsche 918 Spyder a pak jsme se ještě párkrát potkali na závodním okruhu. „Zvuk vytočeného motoru tě řeže v půli. Jak je motor blíž za tebou, jsi víc jeho součástí. Převodovka je bezchybná. Důvěra v řízení se musí budovat postupně, ten aerodynamický přítlak je cítit, ale musíš si na něj zvyknout. Způsob, jakým se přední kola vrhnou do zatáčky, je podobně ostrý jako u nové GT3, dá se parádně hrát s vyvážením vozu. Celkově je to skvělé auto.“ A pak ještě dodává: „Jsem zvědav, co budeš pak říkat na novou GT3 RS s aktivní aerodynamikou…“
Cena auta startuje na částce 141 338 eur a při konfigurování buďte obezřetní, protože jinak se vám z 3,6 milionu Kč rychle stane výrazně víc. Za mě stačí jen lepší sedačky, klec, lepší LED světla, systém pro přizvednutí přední nápravy, abyste zajeli v klidu do garáže, a parkovací kamera. Jestli však můžete, pak Weissach paket je něco, co vám udělá radost.
Společně s novým GT4 RS představuje Porsche i závodní provedení Clubsport, což je modernizované čistě okruhové nářadí. Identický motor a převodovka jako sériový Cayman GT4 RS, ale dvoucestný stavitelný podvozek, jiné stabilizátory, vylepšená aerodynamika a nové brzdy. A taky skořepiny, bezpečnostní rám i palivová nádrž, hasičák, air lift, prostě kompletní závodní věc s homologací pro tolik oblíbenou třídu GT4. Porsche se pak nezapomíná pochlubit, že Clubsport používá díly z karbonu, který obsahuje biovlákna, tedy lněná či konopná vlákna, pro větší pevnost a pružnost zároveň. Vždyť víte, to aby si i ekologové přišli na své.
Ano, zdá se, že Porsche do toho pořádně šlape. Myslím, že se máme na co těšit a nemůžu se dočkat, až se v GT4 RS poprvé svezu!