Článek
DeVille, Brougham, 60 Special, 62 Convertible, typ V16 nebo ikonické Eldorado. To je výčet pouhých několika ikonických Cadillaců, které svého času psaly historii zejména amerického, ale i světového automobilismu. Tato slavná doba je však pryč a mnohdy se stává, že i americký zákazník hledající luxus sáhne spíš po vozu evropské produkce – to se však má brzy změnit.
Design
Automobilce k tomu může pomoci právě zbrusu nový koncept Celestiq, který má nastartovat zcela novou éru automobilky Cadillac – a to jak po stránce technologií, tak po stránce reputace. Právě tento luxusní elektrický sedan se má v budoucnu stát novou vlajkovou lodí.
Po designové stránce tu jsou poměrně patrné znaky Cadillacu z posledních let – přední maska dokonce částečně evokuje před časem představené SUV Lyriq. Dlouhá kapota se potom zvedá v poměrně dost zkosené čelní sklo, kde přechází v ladnou a dlouhou linii střechy, která zcela nerušeně pokračuje až k odtrhové hraně na víku kufru.
Poměrně typickým znakem jsou i téměř vertikální přední světla, na stejné provedení býváme zvyklí i vzadu – ovšem právě zadní svítilny se v tomto případě otočily o 90 stupňů, vycházejí jakoby z odtrhové hrany kufru a následně se „zakusují“ do C-sloupků. Pod hlavními svítilnami se nachází další světelný segment, který ohraničuje zadní difuzor.
Interiér
Pokud jste si mysleli, že exteriér nového Cadillacu Celestiq vypadá zajímavě, tak co teprve interiér – i tady vidíme zajímavé prolínání moderny a pocty starým časům. Nepřehlédnutelné červené čalounění evokuje vinylové potahy klasických Cadillaců, podobně jako poměrně velký, avšak jednoduchý dvouramenný volant.
Nadšence do technologií však nejvíce zaujme hned pětice (!) LED displejů v interiéru – jeden přístrojový před řidičem, dva ve dveřích, jeden na středovém tunelu a přirozeně široký interaktivní displej určený pro informačně-zábavní systém a další funkce, který se pyšní úhlopříčkou nevídaných 55 palců.
Zajímavou technologickou finesou je také chytrá střecha Smart Glass Roof, která nejenže umí měnit svoji transparentnost, ale je rozdělena do čtyř segmentů – takže si každý cestující na každém ze čtyř sedadel navolí propustnost světla dle svého gusta.
Technologie
Palubní systém Ultra Cruise má posunout hru v oblasti jízdních asistentů a autonomní jízdy a vychází ze svého předchůdce, systému Super Cruise. Systém je však momentálně v předprodukční fázi, a tak neznáme podrobné specifikace, či do jak velké míry se umí chopit řízení.
Víme však, že koncept Celestiq – až postoupí z konceptuální fáze do té produkční – bude jezdit na modulární platformě Ultium mateřského koncernu General Motors. Ta má v budoucnu najít hojné využití v celé řadě modelů nejen automobilky Cadillac, ale i ostatních aut od GM – už teď ji koneckonců najdeme v elektrickém Silveradu.
Kdy bude?
Ještě do konce letošního roku se máme dozvědět další podrobnosti – a doufejme tedy i výkon, zrychlení, maximální rychlost a hlavně dojezd nebo dobu nabíjení. Vrabci na střeše si však štěbetají něco o pohonu všech kol a dojezdu zhruba 300 mil (480 km) na jedno nabití. Nejvíce elektrizující by však měla být cena cca 300 tisíc dolarů (přes 7 milionů korun).
Otázkou tedy není jestli, ale kdy. Zda to Cadillac „stihne“ dotáhnout do sériové výroby ještě v průběhu příštího roku, nebo si počkáme až do roku 2024. Jedno je však jisté – evropští zavedení hráči by se měli mít na pozoru!