Článek
Nově stanovená pravidla, platící od letošního ročníku, zkrátka lákají. Po zrušení vrcholné třídy LMP1, které střídavě dominovaly prakticky jen velké značky jako Porsche a Toyota, vytvořila automobilová federace FIA nová pravidla. Záměr je jasný – větší konkurence, a tím pádem zvýšení divácké atraktivity.
Prezentace technologií i testování

Účast v prestižních soutěžích není pro automobilky jen příležitost, jak prezentovat své schopnosti. Je to vynikající způsob, jak otestovat nové technologie, které se dají posléze použít v silničních vozech
„Účastí v severoamerickém vytrvalostním seriálu IMSA a evropském WEC naše závodní divize Cadillac Racing prezentuje schopnosti, řemeslnou dovednost a technologie,“ nechal se slyšet vice prezident automobilky Rory Harvey.
Tento krok je pro výrobce, kteří si mohou dovolit náklady na vývoj závodního vozu, vlastně velmi praktický – závody jsou totiž tou nejlepší formou k testování nových technologií a technických řešení, které lze později použít také v civilních vozech.
Sportovní prototyp Cadillac Project GTP přirozeně nese řadu prvků designového jazyka značky Cadillac, což je nejpatrnější zejména v přední části kvůli svisle orientovaným LED svítilnám nebo členitému a špičatému čumáku. Přední blatníky potom postupně přechází v jakési „bočnice“, kterými přední podběhy opouští vzduch, který by jinak zbytečně zvyšoval vztlak.

Cadillac potvrdil účast svého sportovního prototypu od roku 2023. O místo na výsluní se tak bude prát s rivaly od BMW, Ferrari, Peugeotu, Porsche, Toyoty a dalších
Směrem dozadu se táhnou ostře řezané linie, což je další z typických znaků současných Cadillaců. Z čistě aerodynamických (a částečně i regulačních) důvodů tu nesmí chybět kabina, jejíž tvar je inspirován stíhačkami. Z té se potom táhne stabilizační „ploutev“, která postupně navazuje na velké zadní křídlo. Pod ním se nacházejí opět vertikální svítilny a také členitý difuzor.
Po designové stránce se však ještě do roku 2023 může leccos změnit – i samotná automobilka tvrdí, že momentální design jejich speciálu je pouze taková „ochutnávka“. Současná podoba vozu je sice otestována ve větrném tunelu, ještě je však třeba aerodynamiku otestovat v praxi – tedy na závodním okruhu, a tam ještě může vzniknout prostor pro nějaké to doladění.
Hybrid ano, objem však stále ničím nenahradíš

Pod ostře řezanou kapotáží Cadillacu Project GTP bude burácet 5,5 atmosférický osmiválec. Cadillac je tak jedním z mála týmů, který zvolil atmosférické plnění – tím druhým je rovněž americký Glickenhaus
Co se však s největší pravděpodobností nezmění, je pohonné ústrojí. Hybridní pohon je zkrátka standard, přes to lidově řečeno nejede vlak – avšak volba spalovacího motoru je poměrně volná, může tedy jít o šestiválec či osmiválec, přeplňovaný či atmosférický. A jsme opravdu rádi, milí čtenáři, že vám můžeme oznámit, že Cadillac zvolil 5,5litrový atmosférický (!) osmiválec.
Tady se nabízí samozřejmě spekulace, zda nejde o motor převzatý ze závodního Chevrolettu Corvette nebo zda není alespoň odvozený od tohoto agregátu. Automobilka však tyto spekulace rezolutně odmítá: „Tato zbrusu nová pohonná jednotka je navržena striktně v rámci programu Cadillac Le Mans Hypercar,“ uvedla v rámci prezentace závodního speciálu.
Jedno je jisté – od příštího roku už to bude opravdu slušná podívaná. Letošního zahajovacího ročníku se zúčastní pouze Alpine, Glickenhaus a Toyota. Původně měl startovat také Peugeot, ten však začátkem tohoto roku účast zrušil – přidá se tedy už příští rok po boku vozů Cadillac, BMW, Ferrari nebo Porsche.
Každý účastník vrcholné třídy LMH musí dle pravidel vyvinout hybridní „hyperauto“ o kombinovaném výkonu 500 kW, tedy 680 koní. Do rychlosti 120 km/h vozy pojedu čistě na pohon spalovacího motoru. Nad rychlostí 120 km/h se přidá elektromotor na přední nápravě o výkonu 200 kW, tedy nějakých 270 koní, z vozu se tedy stane „čtyřkolka“.
Jedna z mála „atmosfér“
Jenže – kombinovaný výkon nesmí přesáhnout oněch 680 koní, takže výkon „spalováku“ se elektronicky zase o trochu sníží. Pravidla jsou jasně daná a podmínky jsou pro všechny prakticky stejné, rozhodovat tedy budou poměrně drobné nuance a um jezdců.
Někteří se rozhodli pro dvakrát přeplňovaný V6 (např. Toyota a Peugeot), Porsche zvolilo V8 s jedním turbodmychadlem a jak už víte, Cadillac zvolil atmosférický V8, podobně jako stáj Glickenhaus. V každém případě půjde o velmi zajímavou podívanou.