Článek
Nově stanovená pravidla, platící od letošního ročníku, zkrátka lákají. Po zrušení vrcholné třídy LMP1, které střídavě dominovaly prakticky jen velké značky jako Porsche a Toyota, vytvořila automobilová federace FIA nová pravidla. Záměr je jasný – větší konkurence, a tím pádem zvýšení divácké atraktivity.
Prezentace technologií i testování
„Účastí v severoamerickém vytrvalostním seriálu IMSA a evropském WEC naše závodní divize Cadillac Racing prezentuje schopnosti, řemeslnou dovednost a technologie,“ nechal se slyšet vice prezident automobilky Rory Harvey.
Tento krok je pro výrobce, kteří si mohou dovolit náklady na vývoj závodního vozu, vlastně velmi praktický – závody jsou totiž tou nejlepší formou k testování nových technologií a technických řešení, které lze později použít také v civilních vozech.
Sportovní prototyp Cadillac Project GTP přirozeně nese řadu prvků designového jazyka značky Cadillac, což je nejpatrnější zejména v přední části kvůli svisle orientovaným LED svítilnám nebo členitému a špičatému čumáku. Přední blatníky potom postupně přechází v jakési „bočnice“, kterými přední podběhy opouští vzduch, který by jinak zbytečně zvyšoval vztlak.
Směrem dozadu se táhnou ostře řezané linie, což je další z typických znaků současných Cadillaců. Z čistě aerodynamických (a částečně i regulačních) důvodů tu nesmí chybět kabina, jejíž tvar je inspirován stíhačkami. Z té se potom táhne stabilizační „ploutev“, která postupně navazuje na velké zadní křídlo. Pod ním se nacházejí opět vertikální svítilny a také členitý difuzor.
Po designové stránce se však ještě do roku 2023 může leccos změnit – i samotná automobilka tvrdí, že momentální design jejich speciálu je pouze taková „ochutnávka“. Současná podoba vozu je sice otestována ve větrném tunelu, ještě je však třeba aerodynamiku otestovat v praxi – tedy na závodním okruhu, a tam ještě může vzniknout prostor pro nějaké to doladění.
Hybrid ano, objem však stále ničím nenahradíš
Co se však s největší pravděpodobností nezmění, je pohonné ústrojí. Hybridní pohon je zkrátka standard, přes to lidově řečeno nejede vlak – avšak volba spalovacího motoru je poměrně volná, může tedy jít o šestiválec či osmiválec, přeplňovaný či atmosférický. A jsme opravdu rádi, milí čtenáři, že vám můžeme oznámit, že Cadillac zvolil 5,5litrový atmosférický (!) osmiválec.
Tady se nabízí samozřejmě spekulace, zda nejde o motor převzatý ze závodního Chevrolettu Corvette nebo zda není alespoň odvozený od tohoto agregátu. Automobilka však tyto spekulace rezolutně odmítá: „Tato zbrusu nová pohonná jednotka je navržena striktně v rámci programu Cadillac Le Mans Hypercar,“ uvedla v rámci prezentace závodního speciálu.
Jedno je jisté – od příštího roku už to bude opravdu slušná podívaná. Letošního zahajovacího ročníku se zúčastní pouze Alpine, Glickenhaus a Toyota. Původně měl startovat také Peugeot, ten však začátkem tohoto roku účast zrušil – přidá se tedy už příští rok po boku vozů Cadillac, BMW, Ferrari nebo Porsche.
Každý účastník vrcholné třídy LMH musí dle pravidel vyvinout hybridní „hyperauto“ o kombinovaném výkonu 500 kW, tedy 680 koní. Do rychlosti 120 km/h vozy pojedu čistě na pohon spalovacího motoru. Nad rychlostí 120 km/h se přidá elektromotor na přední nápravě o výkonu 200 kW, tedy nějakých 270 koní, z vozu se tedy stane „čtyřkolka“.
Jedna z mála „atmosfér“
Jenže – kombinovaný výkon nesmí přesáhnout oněch 680 koní, takže výkon „spalováku“ se elektronicky zase o trochu sníží. Pravidla jsou jasně daná a podmínky jsou pro všechny prakticky stejné, rozhodovat tedy budou poměrně drobné nuance a um jezdců.
Někteří se rozhodli pro dvakrát přeplňovaný V6 (např. Toyota a Peugeot), Porsche zvolilo V8 s jedním turbodmychadlem a jak už víte, Cadillac zvolil atmosférický V8, podobně jako stáj Glickenhaus. V každém případě půjde o velmi zajímavou podívanou.