Hlavní obsah

Byli jsme na premiéře nového VW California. Písek z bot vysypáváme ještě teď

Foto: Volkswagen

Bydlík nebo obytňák, jestli je vám takové označení blížší, od VW se jménem California je bezpochyby jedním z nejznámějších v oboru. S tím posledním jsme se seznámili naživo v Berlíně.

Článek

Abych vám vysvětlil ten písek. Volkswagen pojal světovou premiéru zbrusu nové Californie opravdu stylově, uprostřed Berlína jsme se tak brouzdali pískem přímo i před pódiem, na němž se později objevila dvojice obytňáků. Zajímavé a netradiční to bylo, i zmrzlinu jsme si mohli dát. Do Berlína jsme však přijeli hlavně kvůli Californii.

Základ znovu v Multivanu, novinek ale spousta

O novince jste si na Garáži mohli přečíst už díky Standovi Kolmanovi, já zkusím přidat pár postřehů přímo z místa.

Nejdřív bych se zastavil u samotného základu, tedy sedmičkového Multivanu. Hlavně na začátku byl kolem nejnovější verze velký poprask, Multivan nám celý „zosobněl“, vyrazil totiž na osobní platformě MQB. Tohle napojení na svou osobní větev Volkswagen na začátku velmi zdůrazňoval, možná až moc, protože podstatné info o tom, že platformu notně upravil a pro potřeby užitkovější verzi zesílil, poněkud zapadlo. Stoprocentně kladně nebyl přijatý ani design, přidaly se k tomu dost sebevědomé ceny a Multivan neměl do začátku úplně nejsilnější karty.

Foto: Volkswagen

Volkswagen California se v Berlíně představil na písku…

Postupem času – a když jsme se všichni zaměřili na objektivní kvality auta (tenhle Multivan je skutečně nejpohodlnější v historii) a importér sáhl do ceníku (s dvoulitrovým TDI koupíte Multivan už od 1,1 milionu) - se sedmičce začalo dýchat o hodně líp. Zvlášť v dnešní době, kdy je skutečně rodinných MPV víc než pomálu (i Volkswagen měl kdysi svůj Sharan), vypadá najednou jako hodně zajímavá alternativa k nejrůznějším „rodinným“ SUV.

A teď se nám z Multivanu (přesněji řečeno jeho prodloužené verze) stává obytňák, tedy California. V Berlíně jsem si mohl prohlédnout základní verzi Beach a vrcholnou Ocean. Musím říct, že velký dojem zanechala hlavně luxusnější a obytnější verze Ocean, zvlášť ve vystavené dvoubarevné kombinaci. Tohle je fakt obytná stylovka.

Foto: Volkswagen

Do lednice se nově dostanete i přes posuvné boční dveře.

Přes týden auto, o víkendu chatka

Na Californii se mi vždycky líbila její všestrannost a praktičnost. Přes týden můžete Californii používat jako úplně normální, jenom trochu větší auto (maximálně vám bude uvnitř trochu poskakovat nádobí). A o víkendu s tím samým autem vyrazíte do kempu.

Z tohoto pohledu je univerzálnější základní verze Beach, která je zjednodušeně řečeno Multivan s postelí a vyklápěcí střechou s dalším lůžkem. Obytné náležitosti jako kuchyňka a přípojka na externí sprchu nechybí, najdeme je však ve vestavbě v zadní části vozu. Ve finále to může stačit i na delší výlety - ohřát polévku budete mít kde a nejdůležitější je stejně dvojice lůžek. Chybějící obytný nábytek pak samozřejmě méně omezuje klasické přepravní kapacity, California Beach je tak v podstatě stále víc Multivanem.

Foto: Volkswagen

U verze Beach je výletní příslušenství součástí vestavby v zadní části vozu.

Když chcete obytnější Californii

Vyfešákovaná varianta Ocean už nabídne i plnohodnotnější kuchyňku s nábytkem, parádní je možnost využít ledničku i přes posuvné boční dveře. To je jedna z největších novinek nové Californie – dvojice posuvných dveří tady ještě nebyla, doteď jste si museli vystačit s jedinými šoupačkami. Díky přidaným bočním dveřím tak můžete markýzu roztáhnout na obou stranách Californie, k zahradnímu nábytku se dostanete zleva i zprava. Ten najdete jako obvykle v zadních výklopných dveřích. Právě kvůli nábytku je nelze otevírat elektricky, dveře jsou zkrátka příliš těžké.

Připomínám trojici nabízených motorizací, největší zájem bych tipoval o vznětový dvoulitr s výkonem 110 kW, dynamičtější svezení určitě nabídne zážehový dvoulitr se 150 kW, otázkou je, jestli zrovna dynamika někoho u obytňáku dvakrát vytrhne… Slabší verze dvoulitru TDI je navíc vyhlášený asketa, což na cestách bude jistě podstatnější vlastnost než zrychlení na stovku. Zajímavou možnost představuje plug-in hybridní verze se systémovým výkonem 180 kW. Ta přináší nejen možnost jízdy čistě na elektřinu (má jít o několik desítek kilometrů, na přesné číslo si musíme ještě počkat), ale jako jediná nabídne pohon všech kol, realizovaný právě elektromotorem. Těžko říct, jak bude plug-in u zákazníků poptávaný, já zopakuji svou sázku na naftu.

Předprodej nové Californie začne v červnu, na první auta si však počkáme až do druhé polovinu roku. V tuto chvíli neznáme ani ceny, předchůdce se v akci doprodává od 1,5 milionu. Tak nízko se novinka určitě nedostane, ceník Volkswagen vypustí v nejbližších týdnech.

Načítám