Hlavní obsah

Buick představil fantastický koncept elektrického kupé. Odkazuje na jeho zlaté časy

Foto: Buick

Poutavý koncept Buick Wildcat reprezentuje novou epochu v historii značky Buick – a to jak po technologické, tak i designové stránce

Americká automobilka Buick je v našich končinách poměrně výjimečným úkazem, v zámoří však jde o tradičního výrobce. Ve Státech pochopitelně i nadále platí staré dobré „objem ničím nenahradíš“, ovšem už i tato čtvrtá největší země světa se byť pomalu, ale jistě orientuje více a více na elektromobilitu – a Buick není výjimkou. Což nám dokazuje tímto konceptem Wildcat.

Článek

Buick je jeden z těch „echt“ amerických výrobců. Firma byla založena už v roce 1908 Davidem Dunbarem Buickem a funguje až do dnešních dní, byť především na domácím trhu. Značka Buick rovněž byla svého času jedním ze zakládajících členů velkého amerického koncernu General Motors neboli GM.

Foto: Buick

Buick Wildcat je v podstatě 2+2 kupé, myslelo se tu však i na praktickou stránku věci, proto tu jsou „dvoudílné“ dveře, které se zčásti otevírají konvenčně, ovšem horní část, zapuštěná do střechy, se také pootevírá – snadnější nastupování a vystupování

Ovšem i tak ostřílený hráč, jako je tato automobilka se sídlem v Detroitu ve státě Michigan, se postupně připravuje na vlnu elektromobility – koneckonců svůj první plně elektrický model plánuje představit už v roce 2024, ba co víc, nejpozději na konci této dekády hodlá přejít kompletně na elektromobily.

Pionýrem této nové éry je do značné míry i koncept Wildcat – nevypadá špatně, že? Svým způsobem jde o jakousi vlajkovou loď značky, a to jak po stránce technologií, tak i po stránce designu. Očekává se tedy, že budoucí vozy značky Buick ponesou právě designové vzorce, jako je nízký a vpřed nakloněný čumák, výrazná přední mřížka, „chladiče“, štíhlá, ostře řezaná světla zakusující se do předních blatníků nebo „prolínání ploch“ na bocích vozu.

„Koncept elektrického vozu Wildcat představuje, kam se budoucnost značky bude ubírat zejména po stránce designu,“ nechala se slyšet Sharon Gauci, ředitelka designového oddělení sesterských značek Buick a GMC. „Automobilka Buick se vždy dívala hodně dopředu a tento koncept naznačuje, že se touto filozofií hodlá řídit i v budoucnu. Zároveň ztělesňuje náš optimismus, neboť elektrická budoucnost pro nás představuje ohromné možnosti.“

Foto: Buick

Při pohledu z boku zaujme „plovoucí“ střecha, prolínání ploch na bocích a ostře řezaná silueta, která začíná vpřed zkoseným čumákem a končí svalnatou zádí

Pokud se velká část designu objeví také na produkčním voze, tak si tohle 2+2 kupé rozhodně své příznivce najde. Rozkročený postoj, výrazná příď, elegantní linie kapoty, která se zvedá k čelnímu oknu a přechází v „plovoucí“ střechu se skrytými sloupky, a velká, nízkoprofilová leštěná kola jsou jistě prvky, které zaujmou – ačkoliv na evropské poměry je tu možná trochu moc chromu.

Zajímavá je i záď, kterou opticky rozšiřuje linie táhnoucí se po celé šíři vozu a ze které plynule přechází štíhlá světla do zadního okna a budí dojem jednoho celku. Pod světly nelze přehlédnout také vertikální průduchy za zadními koly.

Foto: Buick

Nízkoprofilová leštěná kola připomínají Jet Age neboli „tryskový věk“ – zlatou éru letectví a dobu, kdy se proudové motory teprve dostávaly z vojenských letounů do těch civilních. Jde o 40. a 50. léta minulého století a i pro Buick šlo v podstatě o zlaté časy

Zajímavým prvkem jsou potom dvoudílné dveře, které se sice otevírají konvenčním způsobem, jak jsme zvyklí, ovšem druhý díl zapuštěný do střechy se také mírně pootevře, což vzhledem k nízké siluetě vozu usnadňuje nastupování, zejména pro cestující vzadu – nechme se překvapit, zda se tento prvek dostane do výroby.

Exteriér je možná poměrně extravagantní, možná i mírně agresivní, uvnitř už je to však jiná písnička – tady totiž hraje prim „rovnováha, harmonie a pocit tepla“, jak říkají lidé od Buicku. Příjemné krémově bílé čalounění je tu doplněno barevnými kontrasty jako například oranžovými pásy nebo zeleným čalouněním podlahy „Legato“, což opět odkazuje na zlatou éru této značky.

Foto: Buick

Interiér je oproti excentrickému zevnějšku především harmonický. „Zenový režim“ se stará o to, aby cestující dorazili do cílové destinace vždy uvolnění a odpočatí

K těmto téměř organickým prvkům je potom poměrně velkým kontrastem lesklá palubní deska zdobená hliníkem, chromem a dalšími pocitově studenými materiály. V duchu současných trendů tu přirozeně nesmí chybět široký přístrojový displej, který se středovým dotykovým displejem zábavně-informačního systému splývá v jeden celek.

Aby se cestující na palubě cítili opravdu uvolněně, představuje Buick režim „Zen Mode“, který ztlumí vnitřní osvětlení, začne do ventilace rozptylovat aromaterapické vůně a spustí masážní funkci sedadel. Některé automobilky už vlastně podobné systémy nabízí teď a je to příjemný způsob, jak po dlouhé době na cestách vystoupit z vozu odpočatí a uvolnění.

„Věřím, že jsme na pokraji velké změny,“ prorokuje Gauci, která v elektromobilitě vidí velký potenciál. „Tohle auto je takovým předobrazem této nové éry. Zároveň jde pro nás o důležitý projekt, protože představuje úplně novou etapu automobilky Buick.“

Koncept Wildcat je prozatím v poměrně rané fázi, automobilka se tedy nepochlubila přesnými specifikacemi elektrické soustavy – záležitosti jako výkon, dojezd, zrychlení či doba nabíjení jsou zbytečné, šlo by jen o předmět spekulací.

Koncept Buick Wildcat však rozhodně zvěstuje nové zítřky – první elektrický Buick se má představit už v roce 2024, podle prozatímních informací by mělo jít o SUV-crossover, který ponese tradiční označení Buicku z minulosti, jméno Electra.

Načítám