Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
O nástupci Chironu se hovoří už pěkných pár let. Bugatti nespěchalo, namísto toho nabídlo zákazníkům jeho nejrůznější edice a limitky. Plnohodnotného pokračovatele představuje až teď. Spekulace o něm byly poměrně divoké: Hybridní šestnáctiválec, obrovský výkon, neskutečné zrychlení… A světe div se, jen u zvěstí nezůstalo!
Pojďme popořadě. V útrobách skvostného hypersportu se nachází atmosférické 8,3litrové monstrum o šestnácti válcích do písmene V (nikoli W), které točí devět tisíc otáček a dodává rovných tisíc koní. S vývojem pohonné jednotky pomáhali specialisté z Cosworthu, i díky nim váží motor „jen“ 250 kilo, byť je výrazně delší než někdejší W16 (ale zase mu chybí ta čtyři turbodmychadla a další příslušenství). Pořádnému výkonu sekunduje 900 newtonmetrů točivého momentu.
Tím však výčet technických specifikací nekončí. Tourbillon je totiž hybrid, konkrétně tedy plug-in hybrid do zásuvky. Úspora paliva je však to poslední, co by kohokoliv mělo zajímat. Tady má elektřina podporovat šestnáctiválec přidanou silou. Jmenovitě pomáhají tři elektromotory, dva na přední a jeden na zadní nápravě. Dohromady dodávají dalších 800 koní (systémový výkon má hodnotu 1 800 koňských sil), zatímco elektrická energie se ukládá do 25kWh baterie uprostřed vozu.
Zrychlení na stovku zvládne novinka za 2 sekundy (Chiron to zvládal za 2,4 s), na dvojnásobku je do pěti sekund (Chiron 6,1 s), třístovkou sviští za pouhých 10 sekund (Chiron 13,1 s) a na čtyřstovku vystřelí za pouhých 25 sekund, tedy o sedm sekund rychleji než už tak balistický Chiron! Stále málo? Na německém autobahnu může tato divočina pelášit až 445 km/h. Tachometr cejchovaný do 600 km/h navíc ukazuje jistý skrytý potenciál. A pak že Bugatti už není o číslech…
Paradoxní je, že navzdory baterce a elektromotorům je auto ještě lehčí než Chiron. Ne o moc, navíc se jeho hmotnost nebezpečně blíží dvěma tunám, ale s ohledem na to, že s sebou vláčí 200 kg baterie a elektromotorů je to úspěch. Díky němu také zvládne městské popojíždění výhradně na elektřinu. Vlastně byste na ni mohli ujet až 60 kilometrů. Hybridní technologie se navíc opírá o 800V architekturu, což je dnes pořád ještě vzácnost i u ryzích elektromobilů. Inu, na vývoji auta se v nemalém měřítku podílel chorvatský elektrogénius Mate Rimac. A je to znát…
Bugatti při prezentaci hovořilo o nadčasovém díle a mechanické dokonalosti. Při pohledu do kabiny to asi chápeme. Je sice nanejvýš opulentní, ale třeba uspořádání budíků (stále analogových!) je jako vystřiženo z těch nejluxusnějších hodinek. Že nevidíte žádnou obrazovku multimédií? Nenechte se zmást, jen ji můžete jednoduchým povelem zcela schovat.
O konzervativním pojetí vnějšího designu už byla řeč, přesto nemůžeme říct, že by novinka vypadala vyloženě zastarale. Jen se tvůrci prostě rozhodli jít evoluční cestou. Výrazné změny se ale odehrály pod povrchem. Především aerodynamika je nanejvýš propracovaná: mřížky pod hlavními světlomety v nárazníku pomáhají přivést vzduch do bočních otvorů, nechybí ani aktivní zadní křídlo, které ale kvůli delšímu a efektivnějšímu difuzoru slouží především jako aerodynamická brzda. Výčet novinek podtrhuje víceprvkové zavěšení, jež je o skoro polovinu lehčí než u Chironu. Velká část dílů totiž vznikla 3D tiskem, takže také vypadá jako umělecké dílo.
Ostatně celé tohle auto je jedním mistrovským dílem na čtyřech kolech a čím víc se o něm budeme v následujících měsících dozvídat, tím víc budeme žasnout nad neskutečnou propracovaností každé jeho části tvořící dohromady něco neopakovatelného. Přesně, jak to ti nejnáročnější zákazníci na světě očekávají.
Richard Chlad tak už nepochybně tasí svůj zlatem osazený iPhone a volá nejbližšímu dealerovi Bugatti, aby doplnil svou sbírku s Veyronem a Chironem. Na horkou novinku si ale bude muset počkat minimálně do roku 2026. Právě v něm chtějí Francouzi dodat zákazníkům prvních 250 exemplářů se základní cenovkou, chvilka napětí… 90 milionů korun. Tak co, pořídíte si také jednoho?