Hlavní obsah

Budoucnost podle Toyoty: Spalováky, hybridy i elektromobily jako mix mobility dostupné pro všechny

Foto: Toyota

Toyota patří k leaderům v oblasti elektrifikace – své hybridy vyvíjí již čtvrt století. Jenže do bateriových elektromobilů se největší automobilce světa dlouho nechtělo. Nyní ale náskok ostatních dohání mohutnou produktovou ofenzivou. Na co se v nejbližší době můžeme těšit, to odhalila bruselská konference Kenshiki Forum.

Článek

Předně pro vás ale máme ujištění: „Toyota bude spalovací motory vyrábět do posledního momentu, kdy to ještě bude možné,“ sliboval Andrea Carlucci, produktový a marketingový šéf evropské Toyoty. Japonská automobilka si moc dobře uvědomuje, že nahradit klasické benzinové motory nebude jen tak, takže si je budete moci pořídit ještě hodně dlouhou dobu.

Elektrifikace, která nekomplikuje život

To ostatně potvrzují dvě velké novinky pro příští rok – zcela nová generace Land Cruiseru (na který se fanoušci doslova třesou) a modernizovaný Hilux, legendární off-roadoví drsňáci, kteří nyní budou k dispozici s motory vybavenými 48V mild-hybridním ústrojím slibujícím 5procentní úspory na palivu.

Další hybridní novinkou bude druhá generace C-HR, oblíbeného crossoveru s nepřehlédnutelným designem. Ta dorazí s full-hybridním pohonem (HEV) i plug-in hybridním pohonem (PHEV), takže si budete moci vybrat, jak moc elektrifikace v životě potřebujete. S novinkou jsme se již svezli a můžeme vám prozradit, že se máte na co těšit.

Foto: Toyota

Nové C-HR je neméně odvážné než jeho nezaměnitelný předchůdce.

Širokou nabídku hybridů všeho druhu bude ale rychle rozšiřovat flotila bateriových elektromobilů. První vlaštovkou je crossover bZ4X, který se právě zabydluje na českých silnicích, brzy ho ale doplní další čisté elektrické kousky – včetně bZ4X jich Toyota chce mít v roce 2026 v nabídce hned šest. A některé z nich už dnes známe…

Foto: Toyota

Model bZ4X je prvním čistým elektromobilem v nabídce Toyoty.

Budoucnost již klepe na dveře

První dorazí již příští rok a půjde o produkční verzi konceptu Urban SUV, tedy zvýšeného městského auta. Nejmenší a cenově nejdostupnější EV Toyoty (nečekejte ale nějakou zázračnou cenovku pod 25 tisíc eur) spadá do segmentu B-SUV, velikostně tedy bude odpovídat Yarisu Cross (na délku bude měřit 4,3 metru) a bude těžit z výhody vyšší řidičské pozice a flexibilního interiéru. Má být k dispozici s volitelným pohonem všech čtyř kol a se dvěma různými kapacitami baterie, aby si zákazník mohl auto naspecifikovat přesně podle svých potřeb.

Druhou horkou novinkou je Sport Crossover Concept, elegantnější a stylovější alternativa k běžným SUV. I přes jeho dynamické tvary má být jeho doménou pohodlí, prostornost a praktičnost. Na další podrobnosti si však musíme ještě počkat, protože produkční verze má dorazit na trh až v roce 2025. Zatím se můžeme aspoň kochat jeho atraktivním vzhledem, který se snad již příliš nezmění.

Čtvrtým do party bude sériová varianta již dříve představeného konceptu pojmenovaného Compact SUV, což je v podstatě elektrická alternativa k C-HR. Poslední dva elektrické modely by měla být čistokrevná SUV, ta však budou odhalena až později.

Toyota slibuje, že půjde o poměrně odlišná auta, která kromě nudné praktičnosti nebudou zapomínat ani na emoce. „Chceme vyrábět odlišná auta, nejen z pohledu designového, ale také konstrukčního a užitného – chceme chytře inovovat a využívat k tomu dostupné technologie, aby si lidé řekli: ‚Wow, to je něco!‘ Chceme, aby naše auta měla osobnost,“ vysvětluje Andrea Carlucci.

Foto: Toyota

Koncept FT-Se ukazuje, že Toyota myslí i na radost za volantem. Kompaktní kupé je nejen krásné na pohled, ale mělo by i skvěle jezdit. Kdy (a jestli vůbec) se dočkáme produkční verze? Tak to je ale zatím ve hvězdách…

Otázka je, jestli se tato osobnost promítne do názvů modelů, protože koncepty pojmenované čistě podle funkce se nejspíš převtělí v sériová auta s kódovým označením rodiny bZ (Urban SUV Concept by mohl být bZ2X, Compact SUV by se mohlo jmenovat bZ3X a na Sport Crossover Concept čeká pravděpodobně nějaká z číslovky 5-9), což mnoho vzrušení nepřináší. Berte je ale spíše jako přechodné řešení. „Moc dobře si uvědomujeme, jakou sílu mají naše zavedené značky – Yaris, Corolla nebo RAV4. Byli bychom blázni, kdybychom je nevyužili,“ dodává naději Andrea Carlucci.

Nářadí pro profíky

Toyota také aktualizuje svou nabídku produktů pro profesionály. Kromě již zmíněného Hiluxu s novým motorem prošly modernizací dodávky Proace a Proace City, které nově doplňuje velká dodávka Proace Max (všechny mají kořeny u Stellantisu) – tu můžete mít kromě osvědčených dieselových motorů i v elektrické verzi s mamutí baterií 110 kWh umožňující dojezd až 420 km.

Nová auta, nové technologie, nové možnosti

Už bZ4X přišel s velmi odvážnými prohlášeními ohledně výkonnosti a životnosti svých baterií – efektivní nabíjení na 80 % zabere pouze 30 minut a při správném používání by měly nabízet 90 % kapacity i po 10 letech provozu. Plánované novinky by však měly zajít ještě dál.

Do roku 2026 dorazí na trh vysokovýkonná baterie s velmi rychlým nabíjením, dvojnásobným dojezdem (kolem 800 km) a 20% snížením nákladů. Roky 2026 a 2027 přinesou kvalitní a levnou technologii s bipolární konstrukcí a chemií LPF (lithium-železo-fosfát), která by měla ve srovnání s bZ4X prodloužit dojezd o 20 % a snížit náklady o 40 %. Třetí v řadě (2027-2028) bude baterie zaměřující se na vysoký výkon díky využití bipolární technologie a katody s vysokým obsahem niklu, která by mohla nabídnout dojezd přes 1 000 km a ještě nižší náklady.

Foto: Lexus

Své elektrické koncepty představuje také prémiová značka Lexus. Mají těžit ze synergie hardwaru a softwaru podporované novým operačním systémem Arene. V něm si budete moci upravit charakteristiku svého vozu do nejmenších podrobností a přesně podle svých preferencí.

Toyota také intenzivně pracuje na vlastní technologii baterií s pevným elektrolytem (Solid-state), které mají přinést dlouhý dojezd (kolem 1 000 km) a vysoké nabíjecí výkony. Cílem do budoucna je, aby dobíjení z 10 na 80 % kapacity netrvalo déle než 10 minut.

Andrea Carlucci k tomu uvádí: „Dosáhli jsme technologického průlomu, který překonává dlouhodobé problémy s trvanlivostí polovodičových baterií. V současnosti vyvíjíme technologii sériové výroby s plánem obchodního využití v letech 2027–2028 při výrobní kapacitě několika desítek tisíc vozidel.“

Foto: Toyota

Andrea Carlucci věří, že Toyota dokáže nabídnout dostupnou mobilitu pro všechny.

Vodík není slepá cesta

I přes nedávná vyjádření zástupců Toyoty to automobilka s vodíkem nevzdává. Ostatně podporu vodíku jako alternativnímu palivu vyjádřila i Evropská unie, která investuje do procesů jeho zelené produkce a také do rozvoje sítě čerpacích stanic napříč celou Evropou (na hlavních tazích každých 200 km).

Proto Toyota aktuálně testuje například prototyp užitkového pick-upu Hilux konvertovaného na vodíkový pohon – místo dieselu má pod kapotou palivové články, na podvozku jsou pak tři nádrže na vodík.

Prototyp letos procházel náročnými testy, které budou na konci letošního roku vyhodnoceny a uvidí se, co dál. Pro vozy tohoto typu je to každopádně zajímavá alternativa, protože vodíkový pohon je lehčí než bateriový, a pick-upy nebo dodávky si tak zachovají vyšší nosnost (užitečnou hmotnost).

Inženýři navíc intenzivně pracují na třetí generaci technologie palivových článků, které by měly prodloužit dojezd o 20 % a snížit náklady o 37 % (při 100 tisících vyrobených jednotkách), nebo dokonce o 50 % (200 tisíc jednotek). Na trhu bychom se pak vozů s tímto pohonem mohli dočkat již v roce 2026.

Načítám