Článek
Bič přísnějších emisních limitů ohrožuje letos všechny značky působící na evropském trhu. Zákazníci se do nákupu elektrických aut nehrnou tolik, jak si evropští zákonodárci a šéfové automobilek malovali, automobilový trh stále táhnou prodeje spalováků.

Čínský gigant, který prodává víc elektrifikovaných aut než Tesla, postupně vstupuje na evropský trh včetně stavby lokálních továren, aby se vyhnul dovozním clům. Pro evropské automobilky je to z dlouhodobé perspektivy velká hrozba, nyní krátkodobě by to však mohla být i výhoda.
A tak letos, když celkové flotilové emise CO2 (průměr ze všech prodaných aut dané značky na evropském trhu) spadnou skoro o pětinu (ze 116 g/km na 94 g), čelí většina automobilek hrozbě brutálních pokut (95 eur za každý gram navíc na každé prodané vozidlo). Většina tak musí řešit velké dilema – prodávat méně spalováků, nebo prodávat elektrická auta pod cenou?
Je tu však ještě třetí volba – trochu si ulevit nákupem emisních povolenek od značek, které prodávají pouze elektrická auta, jako je třeba Tesla nebo Polestar. Anebo čínský gigant BYD, jak se nyní ukazuje. Ten je podle Alfreda Altavilly, evropského poradce čínské automobilky, otevřený spolupráci s dalšími značkami. „Jednání již probíhají,“ potvrdil při prezentaci nového menšího SUV Atto 2.
K podobným spojením už na evropském trhu došlo: K Tesle se připojil Stellantis, Toyota, Ford, Mazda a Subaru, k Polestaru zase Volvo, Mercedes-Benz a Smart. Už tak zbývá jen BMW, VW Group a Renault Group, kterým by se hodil partner – a klidně by to mohl být čínský BYD, který se specializuje na elektromobily a plug-in hybridy s dlouhým dojezdem. Jenže fakticky mu tak budou akorát financovat vstup na evropský trh, kde jim v podobě silného konkurenta může pěkně zavařit…