Článek
Je říjen 2014 a Toyota představuje první studii typu C-HR. Tehdy způsobila slušný rozruch, nikdo však nevěřil tomu, že se něco jako „hybridní crossover“ bude někdy vyrábět – evidentně jsme se mýlili, neboť hybridní crossover je dnes poměrně běžná věc.
Zhruba o rok později, v září 2015, se objevil trochu (ale opravdu jen trochu) realističtěji vyhlížející koncept s méně futuristickou optikou světel a uhlazenějšími hranami. Po oficiální premiéře v Ženevě v roce 2016 C-HR vstoupilo na trh a od té doby si našlo své zaryté příznivce i odpůrce. Vývoj konceptů současné Toyoty C-HR si můžete prohlédnout v galerii.
V roce 2019 se produkční C-HR dočkalo mírného faceliftu, což značí, že se již zanedlouho dočkáme úplně nové generace – a možná dokonce dřív, než bychom tušili. Toyota totiž představila studii jménem C-HR Prologue , což značí, že přibližně za rok, nejpozději za dva, opustí továrnu první vozy druhé generace této Toyoty.
Stačí ostatně vzpomenout třeba takový koncept Aygo X Prologue – ten totiž dělil od finální verze produkčního typu Aygo X jen necelý rok.
Designové sjednocení
Z mnoha pohledů jde po stránce designu o evoluci, v přední části však dojde na mírnou revoluci – projeví se tu vliv současného designového jazyka Toyoty, který už známe třeba z nového Priusu a který postupně všechny Toyoty sjednotí.
Vzhled nového auta, stejně jako v případě dosavadní verze, vznikal v evropském designovém oddělení Toyoty ve francouzské Nice, a dle slov automobilky je „stále odvážný, stále mírně polarizující“.
Organická preciznost
I nadále je tu dost patrná takzvaná „organická preciznost“, což je směr, který v poslední době Toyota na svých modelech uplatňuje, jak potvrzuje i vedoucí evropského designového centra Lance Scott: „Preciznost je vyjádřením pokročilých technologií,“ říká. „Organičnost designu je tu pak tím kontrastujícím prvkem – propůjčuje mu plynulé a přirozené, skoro až lidské proporce.“
Otázkou tedy zůstává, co z designu zůstane, a co naopak do uvedení zmizí. Vsadili bychom si na to, že do výroby „neprojdou“ žluté kontrastní akcenty v předním nárazníku a kolem zadního střešního spoileru, podobně jako dvoubarevná karoserie. Jinak už se ale dost možná díváme na hotové auto – snad jen s domyšlením méně odvážného předního nárazníku a nepatrně menšího průměru litých kol.
Čtyři elektrické novinky
Přejděme k slibovaným novinkám, které by měly dle slov automobilky „jasně ukázat naši angažovanost ve věci bateriových elektrických vozů“. Všechny modely vystoupí pod značkou „bZ“, která náleží právě elektrickým Toyotám a pod kterou se už v současnosti vyrábí SUV střední velikosti jménem bZ4X.
Patřit k nim má menší ze dvou plánovaných SUV crossoverů, větším z nich by měla být produkční verze již představeného konceptu bZ Compact.
Sériová varianta konceptu bZ Compact by měla mít na délku circa 4,5 metru, což potvrzuje, že půjde o ten větší ze dvou plánovaných SUV crossoverů. V kuloárech se proslýchá něco o názvu bZ3X, hierarchicky se tedy patrně zařadí pod typ bZ4X.
Následovat by měl model – zřejmě sedan – velký zhruba jako prozatím jediný elektrický model Toyoty bZ4X. Nakonec by mělo přijít i velké SUV.
Novinky uvidíme už v roce 2026
Nové elektrické modely první z 15 plánovaných elektromobilů, které Toyota představila v prosinci loňského roku. Nejblíže sériové výrobě by aktuálně měl být bZ Compact neboli bZ3X, neboť o něm toho víme prozatím nejvíce.
Máme se těšit na interiér používající obnovitelné materiály, jmenovitě čalounění rostlinného původu nebo plasty použité z recyklovaných PET lahví. Dominantou interiéru mají být dva velké dotykové displeje a infotainment doplněný o audiovizuální efekty. Výše zmíněné novinky by se měly všechny představit do roku 2026, od roku 2030 pak Toyota plánuje v Evropě prodávat jen elektromobily.