Hlavní obsah

Bude to hitovka? Citroën C3 je pohledné a skromné mini, které nezanevřelo na spalovací motory

Foto: Citroën

Vedení automobilky Citroën při představení nové C3 nešetřilo sebevědomím. Prý mají skvělý produkt za skvělou cenu, zákazníci se po něm budou moci utlouct a továrna v Trnavě nebude stíhat vyrábět. Má všechno to nadšení reálné opodstatnění? To jsme si byli osobně zkontrolovat v Paříži na slavnostní premiéře.

Článek

Citroën má už 75 let hlubokých zkušeností s výrobou kompaktních, praktických, dostupných a úsporných aut – všechno to začalo „Kachnou“ 2CV, pokračovalo přes Ami, Visu, AX a Saxo a vyvrcholilo třemi generacemi C3. Jen samotných C3 se vyrobilo přes 5,6 milionu. Kdyby se tohle know-how dalo patentovat, šli by po tom francouzští právníci jako lovečtí psi po stopě. Nyní je tu čtvrtá generace s přímo revolučními ambicemi.

Všechno se to samozřejmě točí kolem prohlášení „první evropský elektromobil s cenou pod 25 tisíc eur“. Tenhle odvážný cíl Citroën splnil, dokonce překonal: až totiž v půlce příštího roku dorazí elektrická ë-C3 na český trh, měla by stát ekvivalent oficiálních 23 300 eur, což je podle aktuálního přepočtu zhruba 575 tisíc korun. A to je skutečně pecka, protože srovnatelný Peugeot e-208 pořídíte nejméně za 840 tisíc. Dacia Spring sice stojí 576 tisíc, ale rozhodně není srovnatelná (na tu míří připravovaná lacinější varianta ë-C3 s dojezdem 200 km a plánovanou cenovkou pod půl milionu korun). Citroën ë-C3 má tedy šanci stát se pro mnoho lidí prvním elektromobilem.

Foto: Citroën

Design nové C3 je inspirovaný odvážným konceptem Oli. Tedy jen jeho světly, což je pro některé lidi zklamání, pro většinu to však bude výhoda. Citroën chce C3 prodávat opravdu ve velkém, takže se raději zdržel přílišné originality.

Chytrá platforma

Základem nové C3 je „Smart Car“ platforma odvozená od současné CMP. Její výhodou je možnost zástavby elektrického pohonu i spalovacích motorů, navíc došlo k optimalizacím její konstrukce a procesu výroby umožňujícím snížení výrobních nákladů a tím i snížení ceny produktu. C3 je prvním modelem na této platformě, celkem by však měla umožnit vznik až sedmi různých modelů v rámci koncernu Stellantis, jako je Fiat Panda, Citroën C3 Aircross nebo Opel Crossland. Jde tak o základní stavební kámen strategie boje proti přílivu čínských značek do Evropy.

Foto: Citroën

Nová platforma vychází ze stávající architektury CMP, postupně by se měla stát základem sedmi modelů koncernu Stellantis.

Elektrická C3 umí okouzlit nejen nízkou cenou, ale i pohledným, i když trochu generickým designem a koncepcí kombinující prvky supermini (na délku má jen čtyři metry) a crossoveru (kromě zjevného designu jde i o pozici za volantem vyšší o 100 mm, takže si v provozu nepřipadáte tak zranitelně). Více vertikální pojetí auta znamená, že si za volantem uděláte snáz pohodlí a dospělák se vejde dokonce i na zadní sedadla (i když vmáčknout se menším otvorem dveří není nejjednodušší), kufr má pak velmi slušných 310 litrů. Prostorově si tedy není moc na co stěžovat.

Foto: Citroën

Kabina je pojatá docela jednoduše, ale poměrně prakticky. Potěší dostatek prostoru, velký displej infotainmentu a chytrá řešení, materiály už trochu méně.

Na kabině je však jasně poznat, kde se šetřilo. Dočkáte se tu velkých ploch tvrdých černých plastů, které oživuje jen textilní čalounění části palubní desky. Všechny funkce ovládáte přes 10,25palcový displej infotainmentu, vedle něj tu zůstal jen panel klimatizace (a to nejspíš jen proto, aby v nabídce kromě dražší digitální klimatizace mohla být také lacinější manuální verze) a tlačítka na volantu.

Foto: Citroën

Úzký informační pruh před řidičem je vždy v zorném poli, navíc je realizovaný jednoduchou formou projekce na sklíčko (stejně jako v konceptu Oli).

Displej před řidičem se zredukoval na úzký informační pruh, který kombinuje výhody displeje (informace na černém pozadí jsou vždy snadno čitelné) s jednoduchou technikou průhledového displeje (jde o projekci na sklíčko pod hranou čelního skla). Na druhou stranu lacinější pojetí interiérů je u malých aut obvykle standardem – zvlášť pokud si chtějí zachovat dostupnou cenovku.

Foto: Citroën

Elektrická ë-C3 slibuje dojezd 320 km a rychlé nabíjení. O spalovacích motorech nepadlo zatím skoro ani slovo. Jisté ale je, že C3 půjde cestou jízdního komfortu – svědčí o tom bohatě polstrované sedačky (spíše křesílka) a hydraulické dorazy na podvozku.

A ta bude důležitá nejen pro elektrickou verzi, ale také pro tu spalovací, která je pro český trh přece jen důležitější. O ní se při oficiálním představení vedení automobilky příliš nešířilo, jsme ale přesvědčení, že na diesel pod kapotou C3 můžete zapomenout. Na výběr bude nejspíš jen prověřený benzinový tříválec 1,2 Puretech s přeplňováním (s výkonem 110 koní) nebo bez (produkující 83 koní) – čili stejné motory, jaké má odcházející C3. Patrně nehrozí ani jejich větší elektrifikace, C3 se maximálně dočká nové varianty tříválce s mild-hybridním ústrojím, dvouspojkovou automatickou převodovkou a výkonem 136 koní (ačkoliv i ta může být vnímána jako příliš drahá pro zákazníky C3).

Foto: Citroën

C3 se chlubí živou paletou barev, tato modrá byla inspirována původní 2CV.

Díky použití ověřené techniky by tak nemusela příliš povyskočit základní cenovka, která aktuálně činí akčních 329 900 Kč (když k tomu přihodíte svůj starý vůz na protiúčet). Reálně pak máte pěkné auto s turbomotorem za nějakých 450 tisíc korun, což je na dnešní poměry slušná nabídka. A novinka by zřejmě mohla stát podobné peníze.

Citroën ë-C3.Video: Citroën

Na detaily včetně českého ceníku si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat (novinka bude v prodeji až v druhém pololetí příštího roku), už teď však víme, že nová C3 bude chytré, malé a relativně jednoduché auto, které se místo rozmazlování zbytečnostmi bude soustředit na ty důležité věci. Díky tomu bude snadno přístupné i cenově dostupné – a to jak ve verzi se spalovacím motorem, tak i s elektromotorem. Tak co, těšíte se na ni?

Jak se vám líbí nový Citroën C3?
Beru ho s elektrickým pohonem.
6,3 %
Beru ho s benzinovým motorem.
69 %
Zaujal mě, ale nejdřív se svezu.
8,1 %
Není to můj šálek kávy.
16,6 %
Celkem hlasovalo 1486 čtenářů.
Načítám