Hlavní obsah

Brutální mastodonti od BMW v novém: Osmiválce X5 M a X6 M se dočkaly elektrického dopingu

Foto: BMW

V Mnichově pokračují v přívalu letošních novinek a představují modernizovaná rychlá SUV X5 M a X6 M Competition. Osmiválcové novinky mají stejný výkon jako dříve, ale nově se představují s 48voltovým mild-hybridem. Ten má za cíl zvýšit účinnost motorů i přiostřit reakce na plyn. Nadšenci do rychlých bavoráků se tak nemusí bát, že přijdou o řidičskou zábavu.

Článek

Je tomu už čtrnáct dnů, co nám mnichovská značka BMW ukázala modernizovaná populární SUV X5 a X6. Nyní na ně navazuje i vrcholnými sportovními verzemi od divize BMW M. Spolu s decentním vizuálním faceliftem pak přináší zbrusu novou pohonnou soustavu s tradičním osmiválcem doplněným moderní elektrifikací.

BMW X5 M a X6 M Competition jsou tak prvními vysokovýkonnými modely BMW M se spalovacím vidlicovým osmiválcem M TwinPower Turbo vybaveným novou 48voltovou mild-hybridní technikou. Inženýři BMW využili nejjednoduššího typu elektrifikace, aby vysokootáčkovému motoru V8 zvýšili účinnost, a přitom ještě vylepšili brutální dynamiku obou nadupaných SUV.

Foto: BMW

Nejvýraznějším novým designovým prvkem omlazených Mkových SUV je maska ve tvaru písmene X.

625 koní a nejvyšší rychlost až 290 km/h

Výkonnostní parametry se ve skutečnosti neměnily, ale ono to ani nebylo třeba. S výkonem 625 koní (460 kW) a točivým momentem 750 newtonmetrů jsou oba mastodonti až děsivě rychlí. Nové X5 M a X6 M Competition zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a dvoustovky dosáhnou za 13,8 sekundy (X5 M) a 13,6 sekundy (X6 M). Maximální rychlost obou výkonných SUV je standardně omezena na 250 km/h, ale objednáním volitelného paketu M Driver's docílíte posunutím omezovače rychlosti až na 290 km/h.

Elektrická asistence pomáhá mocnému osmiválci hlavně pro přiostření reakcí motoru na každý pohyb pedálu akcelerátoru – dokáže totiž krátkodobě poskytnout výkon až 12 koní (9 kW) a především mocný zátah 200 newtonmetrů. Inženýři dodávají, že elektromotor je integrován přímo do skříně osmistupňového automatu M Steptronic od ZF a rekuperovanou energii ukládá do kompaktní 48voltové baterie v motorovém prostoru. Elektromotor pak plní také funkci startér-generátoru umístěného na klikovém hřídeli.

Foto: BMW

Maximálním výkonem 625 koní (460 kW) se modely X5 M a X6 M pyšnily už před modernizací, ale nově mají 48voltový mild-hybrid.

U BMW M však nezapomínají ani na další vývoj spalovacích motorů. Nejnovější verze osmiválce s křížovými výfukovými svody má zesílený klikový mechanismus, upravené přeplňování s turbodmychadly s elektronickými obtokovými ventily, nové sací potrubí nebo lamelové olejové čerpadlo s vylepšeným systémem odlučování oleje. Také došlo na vylepšení chladicí soustavy a i nadále si užijete hrubiánského osmiválcového burácení díky standardnímu M sportovnímu výfuku s elektricky ovládanými tlumícími klapkami.

BMW X5 M i X6 M Competition stále využívají pohonu všech kol M xDrive s aktivním M diferenciálem na zadní nápravě. Standardní jízdní režim 4WD doplňuje i dynamičtější jízdní mód 4WD Sport, který více preferuje zadní nápravu a pomáhá ke snazšímu driftování.

Foto: BMW

Stylovější BMW X6 M Competition je o maličko rychlejší než klasičtější X5 M. Dvoustovkou jede o dvě desetiny sekundy rychleji, zřejmě za to vděčí příznivější aerodynamice SUV-kupé.

Agresivnější zvenku, iDrive 8 uvnitř

Sportovní BMW X5 M a X6 M Competition navazují na decentní facelift standardních modelů a představují se s tradičně agresivnějším vizuálem. Standardní výbavou jsou matrixové LED světlomety s novými světelnými moduly, které jsou o 35 milimetrů tenčí než u předchůdců. Novým výrazným designovým prvkem je také optické spojení bavoráckých ledvinek s centrálním nasávacím otvorem předního nárazníku maskou inspirovanou písmenem X. U obou modelů najdeme ještě nová koncová světla a dramatičnost podtrhující zadní difuzor ve spojení se dvěma páry výfukových koncovek.

Foto: BMW

Zásadní změnou interiérů obou modelů je implementace nejmodernějšího infotainmentu iDrive 8.

V modernizovaných interiérech obou modelů pak najdeme aktuální architekturu BMW postavenou na dvojici propojených displejů (12,3palcový digitální přístrojový štít a 14,9palcová obrazovka zábavního systému), na nichž běží nejnovější generace multimediálního systému iDrive 8. Novinkou je i široký pás dřevěného dekoru interiéru Fineline Black s lesklým kovovým efektem nebo i kožený volant s novými karbonovými pádly řazení.

Nová BMW X5 M a X6 M Competition se spolu s oficiálním představením rovnou začínají prodávat i na českém trhu. Základní cena X5 M Competition začíná od 3 783 000 Kč, stylovější X6 M Competition pak pořídíte za 3 863 600 Kč.

Načítám