Článek
Elektromobily už nejsou žádnou horkou novinkou, ale pořád kolem nich koluje celá řada předsudků a mýtů. Třeba že sebemenší havárie skončí požárem baterie, při kterém hned shoří celé auto. Jenže nárazové zkoušky a praxe ukazují, že to vážně nehrozí. Tedy aspoň pokud nehodíte auto v plné rychlosti ze skály…
Už před časem jsme vám ukázali jeden extrémní crash test elektromobilu, kdy DEKRA praštila bokem o sloup (což je nejhorší možný scénář havárie) s prehistorickou první generací Nissanu Leaf (vyráběnou od roku 2010) a – světe, div se – baterie žádné drama nezpůsobila, přestože auto bylo na maděru. Odborníci DEKRY tak veřejně ověřili, že elektromobil je (i zcela mimo podmínky běžné nárazové zkoušky) stejně bezpečný jako běžné auto.
Další crah test provedl nedávno Mercedes, který proti sobě poslal rovnou dva elektromobily dost nerovné váhové kategorie – kompaktní crossover EQA a velké SUV EQS. Poslal je čelně proti sobě rychlostí 56 km/h (rychlost střetu tak činila 102 km/h) s 50procentním překrytím – tedy jako by někomu nevyšel předjížděcí manévr, což je dost častá příčina takových nehod, obvykle s hrozivými následky. A výsledek byl až překvapivě dobrý. „Auta vypadají hrozně, ale cestující jsou v bezpečí,“ komentoval zkoušku šéf bezpečnosti Mercedesu Paul Dick.
Nyní si je troufla trumfnout čínská automobilka Chery, která se rozhodla praštit hned se třemi elektromobily naráz. Jde o docela nepravděpodobný, avšak ne nemožný scénář, kdy do jednoho stojícího auta narazí dvě další rozjetá – třeba jako když se otáčíte v křižovatce. Do stojícího elektromobilu Exeed Sterra ES narazila dvě stejná auta, každé z jedné strany rychlostí 60 km/h – jedno do přední části pod úhlem 30°, druhé do prostoru posádky pod kolmým úhlem.
Tento extrémní scénář, při kterém na auto ve středu nárazové bouře působily síly přes 35 tun, by byl obrovskou výzvou pro bezpečnostní konstrukci každého vozidla, čínský elektromobil ho však zvládl ustát. Automobilka Chery tvrdí, že střešní sloupky náraz ustály bez deformace, všech sedm airbagů se správně aktivovalo a dveře se automaticky odemkly, bateriový balík nejevil žádné známky narušení, nedošlo k žádnému požáru ani kouři, vysokonapěťový systém se automaticky odpojil. Samo auto také zavolalo o pomoc, aby urychlilo záchranu posádky. Vše tedy dobře dopadlo…
Tento brutální nárazový test měl dokázat – a také tak učinil – že se jízdy v elektromobilu nemusíte bát. Je totiž stejně bezpečný (a díky velmi tuhé bezpečnostní kleci bateriového balíku možná i bezpečnější) jako běžné auto se spalovacím motorem.
A také vám měl podsunout dojem, že se nemusíte bát ani v čínském elektromobilu – právě bezpečnost je jednou z obav, proč se zákazníci do aut z Číny zase tolik nehrnou. Pro evropské automobilky je špatnou zprávou, že se podle všeho ani v tomto případě vážně není čeho bát…