Článek
Elektromobily mají několik nesporných výhod. Minimum pohyblivých částí (zpravidla jednu), lineární a stálý průběh výkonu a nízké těžiště – když zmíníme jen některé z nich. Jako každý druh pohonu však mají i své stinné stránky a své o tom vědí i hasiči – při případném požáru je velmi obtížné vůz uhasit, ještě horší to je v případě, když k němu dojde v podzemních nebo patrových garážích.
Tento palčivý problém v budoucnu dost možná vyřeší Hiload 6×6 od firmy ProSpeed. Firma se sídlem v britské vesnici Escrick v hrabství Severní Yorkshire totiž přestavuje terénní vůz na expediční speciály – a mimo jiné staví zesílené podvozky s pohonem 6×6, převážně pro nezničitelnou Toyotu Hilux.
Původně jsme si mysleli, že šasi je pouze značně upravené, firma ale uvádí, že je ve skutečnosti zcela nové. Celková nosnost podvozku se tak zvýšila ze 3000 kg na celých 9000 kg, zejména díky zvýšené nosnosti jednotlivých náprav.
Kromě toho je tato koncepce úžasně variabilní, Toyotu tedy lze přestavět na mobilní vysokozdvižnou plošinu, transport k přepravě zásahových jednotek či vojsk, vojenskou ambulanci, sněžný pluh, vozidlo palebné podpory se 105mm kanonem nebo tzv. rychlý zásahový automobil (zkráceně RZA).
Právě poslední jmenovanou variantu vidíme na obrázcích a kromě těch britských mají jeden exemplář momentálně na testování i naši čeští hasiči. Zásadní výhodou RZA postaveného na základu Toyoty Hilux je fakt, že proti ostatním hasičským vozům je vysoký jen 185 cm – dostane se tedy do většiny patrových či podzemních garáží.
Kromě toho však stále disponuje solidní světlou výškou i nájezdovými úhly, tudíž vynikajícími terénními schopnostmi. V případě potřeby tak může hasit i lesní požáry, nehledě na vyšší nosnost v porovnání s běžnými pick-upy s pohonem 4×4.
„Když už k požáru elektromobilu dojde, je podstatně obtížnější takový požár uhasit než v případě jeho protějšku s vnitřním spalováním. Náš produkt je na takové případy připraven,“ říká jednatel firmy Mark Galea. Největším trumfem hasičáku na bázi Toyoty Hilux je jeho nízká stavba.
Technické údaje vozu Hiload 6x6 ve specifikaci RZA | ||
---|---|---|
Údaj | Hodnota | Jednotka |
Délka | 6 309 | mm |
Šířka | 1 982 | mm |
Výška | 1 850 | mm |
Rozvor (1. a 2. náprava) | 13 270 | mm |
Rozvor (2. a 3. náprava) | 1 000 | mm |
Provozní hmotnost | 5 610 | kg |
Hmotnost souparvy | 8 100 | kg |
Užitečné zatížení | 3 000 | kg |
Nosnost přední nápravy | 1 750 | kg |
Nosnost zadních náprav | 2 x 2 100 | kg |
Tažná sílá navijáku | 15 | kN |
Přední nájezdový úhel | 30 | ° |
Zadní nájezdový úhel | 30 | ° |
Proto firma ProSpeed navíc přišla s inovativním hasicím systémem ColdCut Cobra. Takové hašení probíhá tak, že se nejprve speciální bruskou vyřízne díra přímo do uložení baterie, tam se potom vstřikuje voda pod vysokým tlakem (cca 300 barů). Výsledkem je, že hašení je tímto způsobem hotové už za 10 minut, zároveň se spotřebuje jen 240 litrů vody, což je zhruba pětina celkové kapacity nádrže modelu Hiload 6×6.
„Ponořit celý vůz do obrovského kontejneru plného vody a nechat jej dohořet až několik dní není zrovna praktické řešení,“ dodává Galea. „Zdaleka ideální však není ani pumpování tisíců litrů vody.“ Není jistě bez zajímavosti, že si jeden hasičský speciál Hiload 6×6 pořídila i známá automobilka – o kterou však jde, to firma odmítá prozradit.
Základ konstrukce a hasicí systém ColdCut Cobra sice vznikly v Británii, sluší se však říct, že na finální podobě vozu mají zásluhu zlaté české ručičky. Vůz upravený pro potřeby českého hasičského sboru vznikl na základě partnerství firem Dajbych, Kobit – THZ, a Atenta pod dohledem Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
Kromě kompletního hasičského vybavení může být vůz osazen navijákem s vyprošťovacími oky, střešním nosičem nebo světelnou LED rampou. Cenu firma sděluje pouze vážným zájemcům, nepochybně však půjde o pěkný balík peněz. ProSpeed plánuje vůz vyvážet i do světa a případně se nebrání ani variantě vyrábět jej v licenci pro velkoobjemové zpřístupnění této převratné technologie.