Hlavní obsah

Brawley 4×4 je brutální elektrický offroad

Foto: Vanderhall

Chytrý pohon všech kol terénního vozu Brawley mu dává skvělé terénní schopnosti – umí se sunout bokem jako krab nebo otáčet na místě jako tank. A to není vše, připravuje se i dobrodružná verze se střešním stanem!

Elektromotory si pomalu ale jistě klestí cestu prakticky do všech odvětví automobilového průmyslu – v některých se jejich přednosti uplatní lépe, v některých hůře. Odvětví, ve kterém ale elektřina skýtá celou řadu výhod, je jízda mimo silnici, tedy starý dobrý offroad. Silný zátah od nulových otáček a možnost perfektního vektorování síly na jednotlivá kola je v terénu obrovskou výhodou – jak ostatně dokazuje terénní vůz Brawley od firmy Vanderhall.

Článek

Americká firma Vanderhall Motor Works se sídlem ve městě Provo v americkém Utahu působí od roku 2010 jako výrobce stylových sportovních tříkolek s 1,5l přeplňovaným spalovacím motorem. Tyto ručně vyráběné „autocykly“ jsou dle firmy určeny jak ke sportovní jízdě a cestování, tak i k obyčejnému dojíždění a popojíždění po městě. Existují dvě varianty – typ Carmel s odnímatelnou střechou a typ Venice bez střechy. Chcete-li se na ně podívat, galerie je níže.

Foto: Vanderhall

Odvážný a chytrý elektrický teréňák od firmy Vanderhall se nezalekne prakticky žádného terénu díky promyšlenému systému pohonu i řízení všech kol – jeho 18palcová kovaná kola jsou navíc obuta do terénních pneumatik o průměru 35 palců

Nejnovějším přírůstkem do rodiny Vanderhall je pak teréňák Brawley. Jeho hnací síla pochází výhradně ze čtyř elektromotorů o celkovém výkonu 404 koní a síle 650 newtonmetrů točivého momentu. Snadno dostupná síla a neutuchající zátah „odspodu“ se zdá být jako velká výhoda, není však to jediné, co pohonné ústrojí teréňáku Brawley nabízí.

Podobně jako třeba nový Hummer i Brawley umí na všechna čtyři kola nezávisle nejen posílat výkon, ale zároveň je i natáčet v (téměř) libovolném rozmezí. Díky tomu Brawley disponuje celkem čtyřmi různými režimy, využitelnými především v nízkých rychlostech, tedy zejména v náročném terénu.

Firma Vanderhall si vybudovala pověst na ručně vyráběných tříkolkách se spalovacím motorem – prohlédnout si je můžete v následující galerii:

Prvním z jízdních režimů je „eCrab“. V tomto režimu se všechna čtyři kola natočí tím samým směrem, díky čemuž se může Brawley „ukračovat“ do strany, podobně jako to umí krabi. Hnací síla tedy směřuje tím stejným směrem. Velmi podobný případ je režim „eSteer“ – hnací síla všech kol stále směřuje vpřed, kola zadní nápravy se však natáčejí v opačném směru než kola přední, což v praxi zmenšuje poloměr otáčení.

Další zajímavou funkcí je „eTank“ – a bystrý čtenář už jistě tuší, kam tohle směřuje. Jasně, kola na řidičově straně směřují hnací sílu pro pohon vpřed, zatímco ta na spolujezdcově straně „couvají“ a naopak – to dává teréňáku Brawley vynikající manévrovací schopnosti, protože se umí otáčet na místě jako tank.

Posledním režimem je tzv. „eCrawl“ – ten spojuje dohromady zabudovanou redukci, protiprokluz a systém asistence pro jízdu do kopce, aby byl Brawley schopen maximálně využít svou hnací sílu i v situacích, kdy kola nemají ideální adhezi. Typicky při stoupání po kamenitém úbočí kopce či hory.

Jen pro představu, rozměry elektrického teréňáku Brawley činí 3,74 metru na délku, 1,93 metru na šířku a 1,76 metru na výšku. Jinými slovy, Brawley je na poměry terénního vozu relativně kompaktní, ovšem právě jeho délka v kombinaci s rozvorem 2,85 metru dává vozu skvělé jízdní vlastnosti v terénu – zejména díky přednímu nájezdovému úhlu plných 90 (!) stupňů. Světlá výška je potom parádních 46 centimetrů.

Na výběr je ze dvou kapacit baterií, konkrétně 40 resp. 60 kWh, dojezd té větší dělá dle výrobce nějakých 200 mil, což je na kilometry zhruba 320. Zajímavé jsou taky možnosti volitelné výbavy – k té patří vymoženosti jako panoramatická střecha nebo špičková audiosoustava s bluetooth – takže vlastně výbava známá z „civilních“ vozů.

Mezi příplatky je pak i vyhřívání sedadel, takže se u Brawley počítá i s dováděním na sněhu a ledu. Jinak je k dispozici klasické topení i klimatizace.

Máte zájem? Není problém – stačí vám mít „zbytečných“ 35 tisíc dolarů (cca 750 tisíc korun) a po ruce 100 dolarů jako zálohu při objednávce. A pro opravdové dobrodruhy se chystá i obytná verze se střešním stanem!

Načítám