Hlavní obsah

BMW věří vodíku: SUV iX5 Hydrogen ujede přes 500 kilometrů na naplnění

Foto: BMW

V Mnichově pokračují s kontinuálním vývojem vodíkových aut a zahajují testovací provoz pilotní flotily nových BMW iX5 Hydrogen. Budou je testovat zákazníci značky a budou automobilce přinášet zpětnou vazbu ze života s vodíkovými auty. Ta ji pak využije pro další vývoj, protože novým elektromobilům s palivovým článkem věří a považuje je za součást budoucnosti mobility.

Článek

Vodíková budoucnost každodenní mobility je zase o další krůček blíž. Mnichovská značka BMW zahajuje testovací provoz nových vodíkových SUV iX5 Hydrogen a uvádí do reálného provozu pilotní flotilu bezmála stovky vozů. Zapůjčí je různým skupinám zákazníků a hlavním cílem pro automobilku bude získávat přímé zkušenosti uživatelů ze skutečného života s nejmodernějšími vodíkovými auty. Po čtyřech letech vývoje se tak projekt posouvá do další kritické fáze.

„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i ochranně klimatu.“ To jsou slova předsedy představenstva společnosti Olivera Zipseho. BMW věří v potenciál vodíku a chce pomoci s urychlením transformace celého odvětví dopravy, protože je pro bezemisní mobilitu chybějícím dílkem do skládačky. Oliver Zipse dodává, že jediná technologie (bateriové elektromobily) nemá dost potenciálu na to, aby sama o sobě vyřešila celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu.

Foto: BMW

Necelou stovku vodíkových BMW iX5 Hydrogen budou testovat potenciální zákazníci značky a automobilka bude čerpat z jejich zkušeností při dalším vývoji.

V BMW na nejnovějším vodíkovém modelu iX5 Hydrogen, zakládajícím na dnešní generaci modelu X5, pracují už čtyři roky. Necelou stovku vozů nyní vyrábí v hlavním výrobním závodě výzkumného a inovačního centra v Mnichově. Vodíkové SUV je vybaveno palivovými články s vysokým trvalým výkonem 170 koní (125 kW). Integrovaná elektrická pohonná jednotka zakládající na technologii BMW eDrive páté generace speciálně pro tento vůz poskytuje maximální výkon 401 koní (295 kW) a slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 6 sekund. Nejvyšší rychlost je 180 km/h.

V Mnichově si však nevyvíjí vodíkovou technologii sami a spolupracují se zkušenými japonskými inženýry. Chemická reakce mezi plynným vodíkem a kyslíkem probíhá v palivových článcích dodaných japonskou Toyotou, která sama prodává vodíkový vůz jménem Mirai. Obě automobilky spolupracují od roku 2013 a vzájemná kooperace přivedla na svět i sportovní Toyotu GR Supra vycházející z německého roadsteru BMW Z4.

Foto: BMW

K pohonu slouží elektrická jednotka páté generace s maximálním výkonem 401 koní (295 kW). BMW iX5 Hydrogen ujede až 504 kilometrů podle WLTP.

V souvislosti se zahájením výroby nového vozu pak BMW odhaluje, jak vypadá výroba systémů s palivovými články. Vyrábí se ve dvou krocích, vždy článek po článku, které jsou nejprve sestaveny do sad. Následuje montáž všech ostatních komponentů, přičemž vytvoření kompletního systému je z většiny automatizovaný proces. Po kontrole jednotlivých komponentů, zda nejsou poškozeny, je sestavená sada strojově stlačena silou pěti tun a uložena do hliníkového pouzdra. Finální fází výroby je měření napětí s rozsáhlým testováním chemických reakcí uvnitř článků.

Automobilka současně říká, že naplnění vodíkových nádrží nového BMW iX5 trvá pouhé tři až čtyři minuty. Celkem 6 kilogramů vodíku v plynném stavu je uloženo ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) pod tlakem 700 barů. Vodíkovému SUV vystačí k tomu, aby podle cyklu WLTP ujelo až 504 kilometrů na jediné naplnění.

Mnichovská značka vidí technologii FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), označující elektromobily s palivovým článkem, jako potenciální doplněk ke standardním bateriovým elektromobilům. Technologie vodíkových palivových článků má dle zástupců automobilky potenciál stát se dalším pilířem portfolia nových vozů BMW pro mobilitu bez lokálně produkovaných emisí CO2.

Související témata:
Načítám