Článek
Samostatný model divize M tu nebyl od dob původního supersportu BMW M1 z konce sedmdesátých let. Přestože BMW zpočátku tvrdilo, že v tomhle případě jde o pouhou studii, poměrně rychle jsme se dozvěděli, že ta studie má zároveň otestovat případný zájem zákazníků a se sériovým kusem se počítá na přelomu let 2022 a 2023. Jak rozsáhlé budou případné změny, ale samozřejmě můžeme zatím jen hádat.
Masivní příď s obřími ledvinkami, vyplněnými vodorovným mřížováním a obtaženými linkou prosvětlenou LED diodami, je připojena na neméně masivní SUV, jehož křivky jako by záměrně popíraly jakoukoli lehkost. BMW XM vypadá jako pancéřový vůz futuristické armády a jeho masivní vzhled podporují drobounké dvojité světlomety, hranaté blatníky, 23” kola i nad sebou umístěné lichoběžníkové koncovky výfuků. Další LED světlomety najdete na bocích střechy nad čelním oknem, zatímco zadní svítilny na sebe berou podobu tenkých LED pásků ve tvaru háku. Odkazem na zmíněný supersport M1 je napojení střechy na zadní sklo a logo automobilky na obou stranách.
Mimochodem, BMW se nechalo slyšet, že příď podobná tomuto konceptu se má stát normou v přicházejících modelech nejvyšší třídy, takže máte představu, jak bude vypadat příští rok chystaná řada 7. Sluší se také dodat, že zkratku XM mohlo BMW použít legálně díky předem uzavřené dohodě s automobilkou Citroën.
Concept XM je nejsilnějším autem divize M v historii. Přestože automobilka nespecifikovala pohonný systém do detailů, pod kapotou je benzinový vidlicový osmiválec a elektromotor o společném výkonu 750 koní a točivém momentu 999 Nm. Vzhledem k nabíjecímu portu za levým předním kolem půjde o plug-in hybrid schopný čistě elektrické jízdy na kratší vzdálenost – zhruba kolem 50 km. Zrychlení na stovku se dá neoficiálně odhadnout kolem tří sekund.
V interiéru se potkávají prvky z jiných nedávných konceptů BMW s tvary známými ze současných produkčních bavoráků, nejzajímavější je ale použití tradičních luxusních materiálů v kombinaci s hi-tech povrchy. Na palubní desce například najdete tkaninu z karbonových a měděných vláken, přední sedačky, středová konzola i volant jsou potaženy extra kvalitní tlustou hnědou kůží, zatímco zadní nedělená lavice je čalouněná tmavě tyrkysovým sametem. Famózní je také stropnice s 3D efektem.
Před řidičem je široký a nízký displej spojující zobrazení palubních přístrojů a infotainmentu, uprostřed palubní desky jsou zajímavě tvarované hliníkové výdechy ventilace s lištou tlačítek na spodní straně. Naprosto sériově vyhlížející volič převodovky a otočný ovladač nejnovější generace systému iDrive na středovém tunelu zase napovídají, že k sériové výrobě by skutečně nemuselo být kdovíjak daleko.
Nakolik se tohle auto ještě změní, uvidíme nejspíš v následujícím roce, špičkové emkové BMW řady X by mělo do výroby přijít koncem roku 2022 a do autosalonů zkraje toho dalšího. Nastoupí proti nejluxusnějím pseudoteréňákům, jako je Bentley Bentayga, Porsche Cayenne či Lamborghini Urus. Že se mnichovská automobilka nebojí vrhnout na trh auto s velmi kontroverzním designem, jsme se přesvědčili už nejednou, naposled v případě elektrického SUV BMW iX.
Bude mít ale odvahu přijít i s touhle obrněnou monstrozitou? Připomeňme si, s jakým odporem se při uvedení setkalo první BMW řady 5 z pera Chrise Bangla (E60), které dnes mnozí považují za nesmírně elegantního bavoráka. Vkus lidstva se v průběhu času mění a kdo ví, třeba budeme za dvacet let podobný design vídat na ulicích naprosto běžně.