Hlavní obsah

BMW představilo finální podobu vytrvalostního prototypu pro Le Mans. Kus však dál ukrývá

Foto: BMW

Seriál vrcholných vytrvalostních závodů dost možná prožívá renesanci, neboť ve FIA WEC a jejich americké odnoži IMSA to začíná pěkně houstnout. Účast v seriálu, který přijal zbrusu nová pravidla v rámci „antimonopolních“ opatření, už přislíbila slušná část významných světových výrobců. A BMW právě představilo své želízko v ohni.

Článek

Už se těšíte? My rozhodně! Po zrušení na jednu stranu drtivě rychlých, na druhou stranu nepříliš divácky atraktivních prototypů LMP1 totiž přichází zcela nová skupina vrcholových vytrvalostních prototypů, která dostala oficiální název Le Mans Hypercar. Dříve či později se můžeme těšit na start takových jmen jako Toyota, Porsche, Peugeot, Ferrari, Lamborghini, Glickenhaus nebo Alpine.

Foto: BMW

Účast ve vytrvalostním seriálu přislíbila celá řada zvučných jmen – rozhodně se tedy máme na co těšit! Tento krasavec od BMW nastoupí už příští rok společně s Porsche, Toyotou a dalšími

Někteří se zúčastní již letošní zahajovací sezony, jiní si ještě počkají v ústraní a dostatečně se připraví na příští ročník – k těm patří mimo jiné i BMW. Prototyp jejich hyperauta nese jméno M Hybrid V8 a z barevné „kamufláže“ je už na první pohled poměrně patrné, že je příslušníkem rodu BMW M.

„Velmi kritickým úkolem pro designový tým bylo promítnout na náš vůz kategorie Le Mans Hypercar typické znaky vozu divize BMW Motorsport,“ řekl Franciscus von Meel, výkonný ředitel BMW M. „A troufnul bych si říct, že typ M Hybrid V8 bude pro prakticky každého fanouška bezpečně rozeznatelný jako BMW,“ dodal von Meel.

Jo, máte pravdu, ten povyk okolo ledvinek už víceméně opadl, ale my je zmínit zkrátka musíme – navíc jsou dominantou celé přídě. Vedle nich potom vidíme poměrně velká hranatá světla s diagonálními pruhy denního svícení, nízký čumák pak přechází v členitou kapotu, nad kterou vyčnívají svalnaté blatníky, což je poměrně typický znak sportovních prototypů už od 60. let minulého století.

Foto: BMW

Celkový výkon hybridních „hyperaut“ je stanoven na 500 kW, tedy 680 koní. Vozy odstartují na spalovací pohon, v rychlosti 120 km/h se připojí elektřina, díky čemuž se z vozů stává prakticky čtyřkolka. Výkon je však za všech okolností regulován na oněch 680 koní

V rámci aerodynamické účinnost tu je potom kabina připomínající tu v bojové stíhačce, kolem ní se boky zase snižují, aby se opět zvedly směrem k zadním blatníkům. Na zádi potom upoutá pozornost jednak stabilizační ploutev a pochopitelně mohutné zadní přítlačné křídlo.

Pravděpodobně (ale opravdu jen pravděpodobně) potom ze strategických důvodů BMW neukázalo přímý pohled na záď vozu, neboť právě tam se nachází podstatná část kritických aerodynamických elementů vozu, a jelikož BMW startuje až za rok, tak by jistě byli neradi, kdyby od nich někdo opisoval – ale od nás to nemáte.

Foto: BMW

Aerodynamika BMW M Hybrid V8 je typická pro vytrvalostní prototyp – nechybí stabilizační „ploutev“ i velké křídlo, ty se nepochybně uplatní zejména na zlatém hřebu seriálu, francouzském Le Mans. Na rovince Mulsanne budou vozy dosahovat rychlosti hodně přes 300 km/h

Kombinace bílé hlavní barvy se světle modrými, tmavě fialovými a červenými motivy potom jednak připomíná padesátileté výročí založení divize BMW Motorsport, ale také odkazuje na významné vozy nesoucí tyto „válečné barvy“ jako například klasické vozy 3.0 CSL z roku 1976 a 320i Turbo z roku 1978, případně typ Z4 GT3 a M8 GTE z let nedávných.

„Úkolem mého týmu bylo, aby typ M Hybrid V8 nejen vypadal jako BMW, ale aby tak zároveň i jezdil,“ nechal se slyšet Michael Scully, celosvětový ředitel designového oddělení u BMW Group. „Tento design je zakořeněn v DNA vozů BMW a účelově ztělesňuje účinnost, výkon a osobitý charakter, který jde ruku v ruce se silou přeplňovaného motoru, zde doplněného o elektrický hybridní pohon.“

Tím pádem se nám zároveň potvrdilo, že osmiválec BMW M Hybrid V8 bude částečně vycházet z jednotky v závodním typu M8, a bude tedy používat přeplňování. Týmy mají na výběr prakticky jakýkoliv spalovací motor, pakliže bude dávat výkon 500 kW neboli 680 koní.

Část týmů zvolila právě přeplňované osmiválce, zatímco Toyota použije twin-turbo V6, podobně jako Peugeot. Nedávno oznámila účast také Acura, která se pravděpodobně přidá rovněž s šestiválcem.

V rychlosti 120 km/h se připojí elektřina o výkonu 200 kW (270 koní), ale kvůli pravidlům se výkon „spalováku“ o něco sníží. Elektřina navíc pohání přední kola, takže od 120 km/h se z LMH prototypů stávají „čtyřkolky“. Start hlavního závodu je pro rok 2022 vypsán na 11. června.

Načítám