Hlavní obsah

BMW před 10 lety představilo absolutní zbytečnost, kterou stejně nikdo nepoužíval. Teď s ní končí

Foto: BMW

Že se automobilky snaží přicházet s novými funkcemi a technologiemi, je samozřejmě v pořádku. A je přirozené, že občas se to nepovede. Někdy se prostě novinky ukážou jako slepá cesta.

Článek

Mezi takové funkce už zřejmě můžeme zařadit ovládání infotainmentu gesty, s nímž před lety přišla automobilka BMW. A nyní ho zase opouští. Snad navždy. Nahradit ho má pokročilé hlasové ovládání opírající se o pomoc umělé inteligence.

Mnichovská automobilka první vůz vybavený ovládáním gesty představila v roce 2015. Objevilo se samozřejmě ve vlajkové lodi značky, tedy v sedanu řady 7. Na trh tehdy zamířila jeho šestá generace s označením G11 (prodloužené provedení neslo kód G12).

Gesta přitom měla ulehčit ovládání bavoráckého infotainmentu, stačilo totiž provést určitý pohyb rukou před jeho displejem a palubní systém na to zareagoval příslušným krokem. Kroužením prstu se například regulovala hlasitost médií a specifickým posunem dlaně se daly přeskakovat jednotlivé písničky. Gest a funkcí však bylo mnohem víc.

Foto: BMW

Ovládání gesty v autech BMW.

Jenže i z vlastní zkušenosti víme, že stejně bylo mnohem pohodlnější a rychlejší využívat fyzické ovladače nebo tlačítka na volantu. Ovládání gesty jsme navíc často při testování vozů BMW rovnou vypínali, neboť občas si infotainment jako pokyn k nějakému úkolu vyložil i nechtěný pohyb rukou.

Tato funkce navíc zřejmě neměla velký úspěch ani u zákazníků. Čísla, kolik řidičů ovládání gesty v praxi pravidelně využívalo, bohužel k dispozici nemáme, ale tušíme, že jich moc nebylo. BMW totiž funkci opouští.

Foto: BMW

BMW Panoramic iDrive má patřit budoucnost.

Uspořádání palubní desky a ovládání dominuje centrální dotykový displej infotainmentu, který zůstane středobodem informací a zábavy na palubě moderních aut zřejmě i v daleké budoucnosti. Funkci tradiční přístrojové kapličky přebral tenký, ale mimořádně široký informační displej táhnoucí se přes celou šířku palubní desky od sloupku ke sloupku.

Na palubce se kromě toho neobjevují klasická tlačítka, a dokonce i volant dostal multifunkční ovládací prvky s haptickou odezvou - tedy dotykové. Větší roli v ovládání vozu pak má zastat pokročilý hlasový asistent využívající umělou inteligenci.

Načítám