Hlavní obsah

BMW M3 Touring: Vysněné auto pro všechny, kteří spěchají na chatu

Foto: BMW

Přišla ta chvíle, na kterou motoristická veřejnost čekala už od uvedení modelu M3. Zbrusu nové BMW M3 Touring je totiž úplně první „emtrojka“ v historii, kterou si můžete koupit „s batohem na zádech“. Praktické rodinné auto s jízdními vlastnostmi jednoho z nejlepších sportovních kupé potažmo sedanů na světě? To zní hodně lákavě!

Článek

Těch prvenství je tu vlastně trochu víc. Kromě úplně první M3 kombi v historii jde také o první BMW M Touring od dob BMW M5 E61, které se vyrábělo v letech 2007 až 2010. Znalci jistě namítnou, že první M3 Touring vznikla ve skutečnosti už v roce 2000 na bázi M3 E46 – a budou mít naprosto pravdu, ta se ovšem nikdy nedostala do sériové výroby.

Design

Foto: BMW

Vezměte obří mixér, vhoďte do něj BMW M3 Competition a trojkové BMW kombi, stiskněte tlačítko „ON“ a výsledkem je… BMW M3 Touring! Nevypadá vůbec zle, že?

Nová M3 Touring vypadá jako přepracované kombi BMW řady 3 G81. Technicky vzato potom jde o nám dobře známou M3 „s batohem“ – jezdí na prakticky stejných 19palcových kolech vpředu a 20palcových vzadu, přirozeně emtrojce v kombíku zůstal i onen tolik diskutovaný „bobří čumák“, na který už jsme si vlastně zvykli.

Na přídi nechybí karbonový přední splitter nárazníku, na bocích vidíme zvýrazněné boční prahy, vzadu potom skrz difuzor vykukují čtyři koncovky výfukového systému. Byť jde o verzi kombi, nechybí tu ani decentní spoiler na víku kufru, konkrétně odtrhová hrana pro optimalizaci obtékání vzduchu okolo zádě.

Bude pouze ve „čtyřkolce“. Ale…

Foto: BMW

K mání bude výhradně s pohonem všech kol, i přesto však bude umět BMW M3 Touring protáčet zadní kola na požádání. Jak je to možné? Odpovědí je nastavitelný pohon všech kol M xDrive!

Skalní fanoušky divize M možná trochu zklameme, ale je tomu opravdu tak – BMW M3 Touring bude k mání výhradně ve verzi Competition, tedy s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Znamená to rovněž velmi užitečných 510 koní výkonu a 650 Nm točivého momentu.

Ovšem když říkáme pohon všech kol, myslíme tím ve skutečnosti takzvaný M xDrive, kde je na povel řidiče možné odpojit pohon předních kol a dočasně udělat z emtrojky „zadokolku“ – což je dobrá zpráva pro ty, kteří si tu a tam rádi zablbnou na tomu určené uzavřené komunikaci.

Výkon

Foto: BMW

O pohon se i nadále stará osvědčený řadový šestiválec twin-turbo o výkonu 510 koní a 650 Nm točivého momentu. Základní verze o výkonu 480 koní a s pohonem zadních kol v nabídce nebude

Vzhledem k větší koncentraci hmoty a prosklení v zadní části je M3 Touring o chlup těžší než standardní M3 sedan – konkrétně váží 1 865 kilogramů, což je nárůst o nějakých 85 kilo. V BMW si však dali tu práci a upravili sportovní podvozek emtrojky tak, aby rozdíly v jízdních vlastnostech byly prakticky neznatelné, dokonce i zrychlení z klidu na stovku se prodloužilo z 3,5 sekundy na 3,6 sekundy.

Běžně je maximální rychlost každé M3 elektronicky omezena na 250 km/h, s balíčkem M Driver’s Package však tato hodnota stoupne u M3 sedan na 290 km/h – M3 kombi se však musí spokojit s rychlostí „jen“ 280 km/h.

Nejrychlejší kombi na Nürburgringu

Foto: BMW

M3 Touring zajela na Nordschleife vynikající čas 7:35 a nějaké drobné, což je jen nějakých 15 sekund za vybroušenou M4 CSL. M3 Touring je tak na německé trati nejrychlejším „kombíkem“

Všichni víme, že Zelené peklo, jak se ikonické trati v německé části pohoří Eifel často přezdívá, je měřítkem nejen pro výkon sportovního vozu, ale také pro jeho schopnosti v zatáčkách.

Nové BMW M3 Touring se podařilo obkroužit tuto 20,83 km dlouhou trať s fantastickým časem 7:35,060, což je jen 15 sekund za M4 CSL – nejrychlejším emkovým BMW, které kdy jelo na Nürburgringu. Předešlý rekord stanovený Mercedesem-AMG C63 S v roce 2017 tak M3 Touring překonala o nějakých 9 sekund.

Interiér

Uvnitř se můžeme těšit na nový systém iDrive osmé generace, jímž je vybaven širokoúhlý zakřivený displej s parádní grafikou, který známe z elektromobilů, jako je typ i4 nebo typ iX. Displej se skládá z přístrojového panelu o úhlopříčce 12,3 palce, který supluje klasickou kapličku přístrojů, na ten pak plynule navazuje displej infotainmentu o úhlopříčce 14,9 palce.

Řidičsky založeným tatínkům od rodin bychom rádi poděkovali za trpělivost, protože jeden z nejdůležitějších parametrů jsme si schovávali skoro až na konec článku – jasně, velikost kufru.

V základním rozvržení jde o 500 litrů, tedy nárůst nějakých 20 litrů oproti verzi sedan. Po sklopení zadních sedadel to „vytáhnete“ až na velmi slušných 1 510 litrů. Díky širším pátým dveřím bude navíc samotné nakládání pohodlnější.

Příjemnou informací budiž i fakt, že tu nechybí typické vyklápění zadního okna nezávisle na pátých dveřích, které už známé u kombíků od BMW pěkných pár let. Na závěr se hodí ještě dodat, že výše zmíněný zakřivený displej infotainmentu dostane M3 Touring hned od začátku výroby, M3 sedan si na něj bude muset počkat.

Kdy bude? A co cena?

Výroba M3 Touring má odstartovat někdy v listopadu tohoto roku – což znamená, že první kusy dorazí k zákazníkům začátkem roku 2023. Objednávky automobilka začne přijímat už tohle září.

Oficiální ceník prozatím oznámen nebyl, počítá se ale se základní cenou zhruba někde v teritoriu M3 sedan, tedy circa 2,3 milionu Kč.

Načítám