Hlavní obsah

BMW koupilo Alpinu. Může to znamenat její konec, ale i nový začátek

Foto: Alpina

Nezamenitelný design kol, temně zelená barva a dechberoucí interiéry. Takhle Alpinu vnímají i ti, co jejich auto nikdy neřídili

Alpina, tuningová a vývojářská společnost se statusem automobilového výrobce, se včera stala součástí značky, pro kterou celá desetiletí zajišťuje vývoj a jejíž produkty upravuje. Alpina, kterou většina nadšených řidičů bezmezně miluje, podle všeho doplatila na elektromobilitu.

Článek

Pro mnohé je Alpina lepší než běžné emkové BMW. Pro mě osobně jsou její auta dokonalý kompromis mezi sportovností a komfortem, o exkluzivitě a výjimečnosti se nemá smysl bavit. Sám jsem Alpinu dvakrát navštívil v jejím sídle v německém Buchloe a viděl, jak jejich auta vznikají pěkně zblízka. Prošel jsem si celým provozem, měl jsem možnost si vyzkoušet všechna jejich auta. Od té doby chovám k této fabrice, kde pracuje jen tři sta lidí a většina věcí se dělá ručně, hlubokou úctu.

Foto: Alpina

Motory Alpina jsou skládány ručně a vozy mají záruku od BMW

Kořeny Alpiny sahají do roku 1965, značka se vždy zaměřovala na tuning BMW a motorsport. Většina lidí zná její finální produkty, ale málokdo ví, že nejvíc peněz do jejího rozpočtu plynulo z vývoje některých komponentů pro samotné BMW. Šlo hlavně o podvozkové díly, spojky, převodovky a ladění elektroniky. BMW, stejně jako drtivá většina ostatních automobilek, si na podobné věci dávno najímá externí firmy. S hromadným přechodem od atmosférických motorů na přeplňování pak spolupráce nabrala na intenzitě, protože s tím měla Alpina dlouhodobé zkušenosti a měla BMW rozhodně co nabídnout.

Vždy platilo, že Alpina brala od BMW auta ve fázi polotovarů a dodělávala je podle sebe. Konkrétně to vypadalo tak, že motor sestavili ručně a pak ho poslali do BMW, kde ho namontovali do karoserie přímo na lince. Pak rozdělané auto zamířilo do Buchloe, kde mu už na míru ušili interiér a pověnovali se všem detailům.

V loňském roce pak zaznamenala Alpina rekordně nejvyšší prodejní čísla, když vyrobila 2 000 vozů pro zákazníky v Evropě, Japonsku, USA a na Blízkém východě. Nedávno taky představila nové modely.

Foto: Alpina

Alpina BM5 má 630 koní a točivý moment 800 Nm. Na stovku zrychlí za 3,4 s

BMW říká, že pro mnohé překvapivý krok jim zajistí práva na značku Alpina, ale hlavně „přináší ještě větší rozmanitost do vlastní řady luxusních vozů“. A dodává, že „dohoda mezi oběma stranami zajišťuje dlouhodobou budoucnost značky Alpina.“ Smlouva o dlouholeté spolupráci mezi BMW a Alpinou byla přitom koncem roku 2020 prodloužena o dalších pět let, vyprší tedy až 31. prosince 2025. Obě strany se dohodly, že nebudou zveřejňovat žádné finanční podrobnosti.

Alpina celý krok zatím nekomentovala, ale je víc než jisté, že rodina Bovensiepen se svého zlata vzdala po zralé úvaze. A tím důvodem není podle všeho nic jiného než elektromobilita. „Automobilový průmysl se nachází uprostřed dalekosáhlé transformace směrem k udržitelné mobilitě a z tohoto důvodu je třeba stávající obchodní modely pravidelně přehodnocovat,“ říká k celé transakci Pieter Nota, člen představenstva BMW odpovědný za zákazníky, značku a prodej. „Firma z Buchloe již víc než padesát let demonstruje, jak se mají zákazníkům dodávat prvotřídní automobilové produkty s mimořádnou pečlivostí k detailu. Nyní vstupujeme do nové kapitoly našeho dlouhodobého partnerství.“

Obec Buchloe leží sedmdesát kilometrů západně od Mnichova. Město velikosti Tachova je domovem značky Alpina, která podle mnohých vyrábí ta nejlepší BMW na světě. Za mě osobně jsou její vozy stejně rychlé a schopné jako produkty divize M, minimálně tedy pro běžné řidiče na běžných silnicích, ale tam, kde ostrá BMW někdy hledají ten správný balanc mezi rychlostí a luxusem, právě produkty Alpina většinou excelují. Přidejte si k tomu mimořádně kvalitní zpracování, lásku k detailu a hned pochopíte celý kult značky. A taky proč je spousta fanoušků tak rozhořčena a proč se obává, aby to s Alpinou nedopadlo jako s AC Schnitzer, což byl tuningový úpravce, který po fúzi s BMW přestal existovat.

Abyste pochopili, co se vlastně stalo a o co přesně jde, musíte se na to podívat jak očima lidí z BMW, tak Alpine. „Brzy jsme rozpoznali výzvy, kterým automobilový průmysl čelí, a nyní nastavujeme správný kurz pro Alpinu a naši rodinnou firmu Bovensiepen. Znamená to začátek nové kapitoly,“ říká Andreas Bovensiepen, ředitel značky Alpina. „Udělali jsme vědomé rozhodnutí neprodat Alpinu jen tak nějakému výrobci, protože BMW a Alpina spolupracovaly a důvěřovaly si po celá desetiletí. Proto je strategicky správným rozhodnutím, aby značku Alpina v budoucnu řídila BMW Group,“ řekl.

Bovensiepen tak nepřímo potvrdil spekulace, že by jejich malá firma pravděpodobně nezvládla přechod na elektromobilitu. Přitom ještě před dvěma lety říkal, že značka nemá vzhledem k velikosti problém využívat všech možných výjimek a kličkování mezi předpisy a že dál hodlá vyrábět auta se spalovacími motory i po roce 2025.

Elektromobilita je podle všeho ten hlavní důvod, proč se rodina Bovensiepenů značky vzdala. A je nasnadě, proč ji BMW tak chtělo. Faktury za vývoj komponentů byly stále tučnější, a tak je jednoduše levnější značku koupit a vytěžit.

No a tím se dostáváme k budoucnosti značky Alpina. Existují v podstatě jen dva scénáře a v současné době dost možná ani v BMW nevědí, podle kterého se bude vše dál ubírat. První možnou variantou je, že Alpina bude mít i pod křídly BMW dál svou samostatnost a BMW bude jen počítat vydělané a taky uspořené bankovky. To by byla výhra pro značku samotnou, ale i pro zákazníky. Vozy Alpina totiž nijak nekonkurují modelům divize M, obě dvě skupiny zákazníků jsou rozdílné. Alpina by se tak mohla dál prodávat v showroomech BMW, ale ve svém vlastním koutku. V podstatě by se pro koncové zákazníky nic nezměnilo, jen proces výroby by byl jistě upraven.

Foto: ©2021 Courtesy of RM Sotheby's

A tady jeden historický model – fantastická Alpina B12 5,7 LWB

Druhou variantou je pak plné začlenění značky Alpina do nabídky do portfolia BMW, takže zákazníci by si mohli objednat i do obyčejných modelů celé pakety nebo jen třeba kola, volant či sedačky s logem Alpina. To by se jistě líbilo účetnímu oddělení i těm zákazníkům, kteří aktuálně na vozy Alpina nedosáhnou, ale líbí se jim. Na druhou stranu by to značku svým způsobem devalvovalo, což si jistě uvědomují obě dvě strany.

Scénář, že by BMW značku Alpina pohřbilo, se pak jeví jako vysoce nepravděpodobný, v Mnichově jsou si jistě moc dobře vědomi hodnoty značky a rodina Bovensiepenů si vždy zakládala na tom, že v jejich firmě panují až rodinné vztahy. I proto jistě v prohlášení o koupi stojí, že nikdo z tří set zaměstnanců značky nepřijde o práci.

Podle vyjádření obou stran bude obchod se službami, díly a příslušenstvím pro stávající vozidla Alpina v pobočce Buchloe dlouhodobě pokračovat a v aktuálním poprodejním uspořádání nedojde k žádným změnám. V rámci strategické spolupráce mezi oběma společnostmi dojde k dalšímu rozšíření v oblasti vývoje. A obchod s vínem Alpina není součástí této dohody s BMW.

Jako fanoušek značky Alpina chci věřit tomu, že ji i po plném začlenění do BMW Group čeká zářivá budoucnost. Ty obavy tam ale samozřejmě jsou. Alpina je pro mě ztělesněním skvělých aut, co mají charakter a dá se s nimi jezdit každý den. A o jejich výjimečnosti vám mohou jejich majitelé vyprávět celé hodiny.

A jak vidíte budoucnost značky Alpina vy? Podělte se s námi o svoje názory v diskuzi!

Související témata:
Načítám