Článek
O tom, že je BMW iX kosmická loď, není pochyb. Nyní se však představuje tento silniční vesmírný křižník po vyladění divizí M, takže nabídne vrcholových 619 koňských sil ve sportovním módu a 1 100 Nm točivého momentu v případě, že je aktivován systém řízeného rozjezdu (launch control). Tehdy vůz také dosahuje zrychlení z nuly na sto za 3,8 sekundy.
Standardní (stabilní) výkon dvou zastavěných elektromotorů je však 540 koní a krouťák 1 015 Nm. Maximálku výrobce omezil na 250 km/h, vestavěný akumulátor má využitelnou kapacitu 105,2 kWh (celková 111,5 kWh) a předpokládaný dojezd činí zatím 499 až 566 kilometrů.
Zavěšení obou náprav je nezávislé, odpružení pak adaptivní, samonivelační, vzduchové. SUV dále nabídne aktivní řízení, M sportovní brzdy a až 22palcová kola.
Pokud jde o osvětlení, pak se bavíme o předních laserových lampách a panoramatické střeše s LED diodami. Všechny potřebné informace se pak řidiči zobrazují na zakřivených displejích v kokpitu, zatímco o příjemnou teplotu se stará čtyřzónová klimatizace nebo vyhřívaná/ventilovaná sedadla. A poslech? Nebojte, nepřijdete ani o prémiové audio Bowers & Wilkins či provozní zvuky komponované oscarovým Hansem Zimmerem.
A to není vše. Zatím formou konceptu, ale i tak BMW překvapilo na veletrhu CES 2022, kde předvedlo svoje vlajkové iX, které zvládne měnit barvu karoserie pouhým stisknutím tlačítka. Jde o speciální polep, který za pomoci elektroforézy dokáže změnit barvu karoserie, což může mít využití třeba i kvůli vytápění/ochlazování kabiny. Však mrkněte sami na vyjádření automobilky a krátké video (vypněte AdBlock):
Povrchová úprava karoserie BMW iX Flow s technologií E Ink obsahuje mnoho milionů mikrokapslí o průměru odpovídajícím tloušťce lidského vlasu. Každá z těchto kapslí obsahuje záporně nabité bílé a kladně nabité černé pigmenty. Podle stimulace elektrickým magnetickým polem se přesunou na povrch těchto kapslí buď bílé, nebo černé pigmenty, které dodají karoserii požadovaný odstín.
This color changing @BMWUSA #iX is wild! It’s apparently very temperature sensitive so they have a backup in a trailer in case this one gets too hot / cold pic.twitter.com/lXG1Gw0IKY
— Out of Spec Studios (@Out_of_Spec) January 4, 2022
Asistenční systémy vozu jsou podle mnichovského výrobce ve střednědobém horizontu připraveny na možnost automatizované jízdy úrovně 3, kterou však konkurenční Mercedes-Benz představil už vloni u Třídy S a EQS.
BMW iX M60 se na jednotlivé trhy dostane v červnu 2022. Ceny pro Česko zatím nevíme, nicméně v USA vůz stojí v přepočtu 2,3 milionu korun, což však určitě nebude odpovídat tuzemským ceníkům. Stačí mrknout do Německa, kde se automobil nabízí za 132 tisíc eur, tedy za cirka 3,24 milionu korun.
Současné slabší BMW iX xDrive40 u nás koupíte za dva miliony a 67 tisíc navíc, zatímco výkonnější iX xDrive50 stojí přes 2,6 milionu korun. Model iX M60 se tak v základu bez příplatků pravděpodobně přehoupne přes cenovku třech milionů korun.
Není to málo peněz, ale přece jen se bavíme o technologicky nejvyspělejším SUV bavoráku, tudíž částka vlastně odpovídá a s výbavou na přání strmě stoupá…