Článek
BMW Neue Klasse, nová rodina elektrických modelů všech možných tvarů a velikostí, má být zásadním skokem vpřed (ostatně proto je to jméno v minulosti bavorské automobilky tak významné). Nejde jen o jejich pokrokový pohon a futuristický design, ale také revoluční koncept palubního informačního systému, který BMW právě představilo na mezinárodním technologickém veletrhu CES. Nazvali ho „panoramatický iDrive“ a podle automobilky má přinést ještě víc informací daleko přehlednější formou.
Centrální dotykový displej infotainmentu se přehlédnout nedá, ten zůstane středobodem informací a zábavy na palubě moderních aut zřejmě i v daleké budoucnosti. Ale to, co určitě postrádáte, je tradiční přístrojová kaplička před řidičem. Její funkci přebral tenký, ale mimořádně široký informační displej táhnoucí se přes celou šířku palubní desky od sloupku ke sloupku.
Díky němu má řidič všechny důležité informace (o rychlosti, dojezdu apod.) přímo v zorném poli – zvlášť v kombinaci s 3D průhledovým displejem, který promítá další informace (třeba navigační pokyny) přímo na čelní sklo, takže řidič za jízdy nemusí odvracet zrak ze silnice ani přeostřovat.
Tenký displej pod čelním sklem má ale i další funkce, jeho středová a pravá část před spolujezdcem umí prostřednictvím widgetů zobrazovat informace z infotainmentu – třeba předpověď počasí, navigační pokyny, informace o přehrávané hudbě nebo grafiku využití výkonu a točivého momentu či ukazatel přetížení, pokud se při řízení chcete předvádět.
Celý systém má stejně jako nyní běžet na základech Android Auto, což umožňuje široké online funkce, přináší vaše oblíbené aplikace a zajišťuje časté over-the-air updaty. Nová generace však má být ještě přehlednější a intuitivnější na ovládání. Jen škoda, že ji už nepůjde ovládat otočným ovladačem jako nyní…
Nový panoramatický koncept zobrazení by tak mohl být opravdu přínosný, řidič by mohl víc sledovat silnici a méně odvracet zrak k displejům. Jistí si ale nejsme tím volantem - a ani ne tak jeho multifunkčními prvky s haptickou odezvou, ačkoliv ty mají opravdu velkou plochu nabízející mnoho funkcí (vysvícené však mají být jen ty momentálně aktivní, například tlačítko přijmutí hovoru svítí pouze, pokud někdo opravdu volá).
Spíš nám přijde divný jeho oválný tvar se speciálními rozšířeními a vybráními věnce, které na první pohled dělají všechno proto, aby se volant nepříjemně držel (na přehmatávání rovnou zapomeňte). A ta „sportovní“ vzpěra, která se ze spodní části (jako ji mají současné modely s M paketem) překopírovala i do té horní, je vážně bizarní. Jak se designéři BMW snažili celý interiér pěkně uklidit a zjednodušit, tak tady zbytečně ulítli opačným směrem.
Ale s konečnými soudy počkáme až do momentu, kdy si celý nový interiérový koncept vyzkoušíme v praxi. A to bude již brzy, protože první model řady Neue Klasse má mít premiéru ještě letos (patrně bude první SUV iX3 následované sedanem i3). My se už nemůžeme dočkat, co vy?