Článek
Označení Neue Klasse si BMW „vypůjčilo“ z vlastní minulosti. Na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století se společnost pohybovala na pokraji bankrotu, proto přišla s projektem Neue Klasse (Nová třída), který ji měl z problémů vysvobodit. A povedlo se, z Neue Klasse se stala úspěšná rodina sedanů a kupé, která položila základy oblíbených řad 3 a 5. Modely originální Neue Klasse se vyráběly v letech 1962-1972.
Nyní se bavorská značka k termínu spojenému s úspěchem vrací, tentokrát jím ale označuje směr příští generace svých vozů. „BMW Vision Neue Klasse spojuje naši schopnost inovovat v klíčových oblastech elektrifikace, digitalizace a cirkulace,“ říká Oliver Zipse, předseda představenstva automobilky BMW. „Tímto způsobem jsme schopni být vždy dva kroky před budoucností. Neue Klasse již v roce 2025 přinese na silnice mobilitu příštího desetiletí a povede BMW do nové éry,“ dodává.
„O třicet procent delší dojezd, o třicet procent rychlejší nabíjení, o pětadvacet procent vyšší účinnost – Neue Klasse představuje velký technologický skok, který posune náš přístup EfficientDynamics do nových výšin. Totéž platí pro její design, jenž už nemůže být futurističtější,“ doplňuje Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj, podle něhož Neue Klasse představuje dosud největší investici v historii automobilky.
Futuristické retro?
Konkrétnější podobu vize „nové Nové třídy“ odhaluje právě studie Vision Neue Klasse, která se poprvé veřejně představí na mezinárodním autosalonu IAA Mobility 2023 v Mnichově. Koncept totiž ukazuje designové prvky, jež budou definovat jednotlivé modely Neue Klasse. Podle automobilky pak design studie ztělesňuje „čistý designový jazyk s velkými plochami a jen několika výraznými liniemi, který byl redukován na to nejpodstatnější“.
Toto řešení prý umožnilo ještě více vyniknout pro BMW typickým prvkům, jako jsou maska ve tvaru ledvinek, Hofmeisterův záhyb v zadní části bočních oken nebo negativně skloněná „žraločí“ příď. Automobilka upozorňuje také na svalnaté blatníky, směrem vzad posunutou prosklenou část karoserie, aerodynamická 21palcová kola či velké plochy oken. Studie dostala světlý lak Joyous Bright s jemným žlutým nádechem.
Při pohledu zepředu vůz zaujme propojenou maskou ve tvaru ledvinek s dvojitými světlomety, která představuje jednolitou interaktivní plochu – ta bude umět různé světelné efekty s trojrozměrnými animacemi. Podle BMW toto řešení přinese nový způsob interakce mezi člověkem a jeho vozem.
V rámci uvítacího představení se na exteriéru vozu uplatnily také prvky s elektronickým papírem (E Ink) umístěné ve spodní části bočních oken, které směřují pozornost k oblasti senzorů aktivujících automatické otevírání dveří.
Zadní světla jsou tvořena 3D tištěnými světelnými prvky umístěnými v několika vrstvách tak, že jejich cílenou aktivací vytvářejí dojem jisté hloubky.
A ještě jedna zajímavost. BMW slibuje, že pro usnadnění recyklace budou modely Neue Klasse navrženy tak, aby bylo možné díly karoserie snadněji demontovat.
Tlačítka jsou pryč, novinkou je obrovský displej
Automobilka nabízí také pohled do interiéru, v němž je použita nová generace BMW iDrive, jež má propojovat reálný a virtuální svět. Kabina zaujme minimem analogových ovládacích prvků, interakce člověka s vozem tu probíhá prostřednictvím BMW Panoramic Vision, nového centrálního displeje a multifunkčních tlačítek na volantu. Možnosti obsluhy doplňuje hlasové ovládání s digitálním asistentem BMW Intelligent Personal Assistant.
BMW Panoramic Vision představuje velký displej pod čelním sklem, který promítá informace po jeho celé šířce. S informacemi zobrazenými na BMW Panoramic Vision bude moci pracovat jak řidič, tak spolujezdec na předním sedadle. A řidič také může gestem přesouvat obsah z centrálního displeje na BMW Panoramic Vision. Tuto novinku doplňuje nový 3D head-up displej, který zobrazuje požadované informace, například o činnosti asistenčních systémů nebo pokyny navigace jako 3D animace v zorném poli řidiče. Vozy Neue Klasse dále samozřejmě nabídnou bohatou konektivitu a cloudové služby BMW. Výrobce hovoří rovnou o „digitálním ekosystému“ a tvrdí, že se auta Neue Klasse promění v „pohyblivé digitální zážitkové prostory…“
Interiér konceptu se chlubí čalouněním světlým kordem (manšestr), nahoře a dole zploštělým volantem, centrálním displejem s matrixovým podsvícením a tvarem rovnoběžníku nebo skleněnou páčkou voliče směru jízdy. Přední sedadla jsou k podlaze připevněna jediným držákem, takže vzniká další prostor pro nohy cestujících na zadních samostatných sedadlech. Interiér bez ozdobných chromovaných prvků a kůže podle BMW pomáhá vylepšovat uhlíkovou stopu ve fázi výroby.
Elektrický pohon šesté generace
Snížení uhlíkové stopy je ostatně velkým tématem Neue Klasse. Výroba modelů Nové řady se údajně obejde bez potřeby fosilních paliv a ve větším množství využije suroviny a druhotné materiály produkované se sníženou emisí CO2.
U samotných automobilů BMW bude klást důraz na snižování hmotnosti, odporu vzduchu a valivého odporu, jakož i na inteligentní řízení teplotních toků.
Vozy Neue Klasse budou jezdit na elektřinu, využijí přitom elektrické hnací ústrojí BMW eDrive šesté generace. Výrobce slibuje elektromotory s mimořádně vysokou účinností a mezi hlavními pokroky nové generace eDrive jmenuje nově vyvinuté cylindrické články baterie, které údajně vykazují o více než dvacet procent vyšší energetickou hustotu než dosud používané prizmatické články.
Šestá generace technologie BMW eDrive má také zkrátit dobu nabíjení až o třicet procent, současně prý prodlouží dojezd až o třicet procent. V důsledku všech nových řešení se celková účinnost vozu má zvýšit až o pětadvacet procent.
První produkční model Neue Klasse dorazí v roce 2025.