Článek
Dlouho se mluvilo o tom, že by na světový mandát mohla aspirovat Barumka, jako dlouholetý pořadatel evropského šampionátu se ve Zlíně velmi osvědčili. Nakonec to ale všechno dopadlo jinak – české rychlostní zkoušky (odstartuje se speciálkou v Praze, potom se soutěžáci přesunou na Šumavu) přijdou na řadu v rámci čtvrtečního a pátečního programu Central European Rally (po našem Středoevropská rallye). České „er-zety“ doplní o víkendu ještě ty v Německu a Rakousku (posádky v sobotu a neděli několikrát překonají hranice).
A termín? V Praze soutěž odstartuje ve čtvrtek 26. října, podnik uzavře vyhlášení vítězů v neděli 29. října v Pasově.
Za Hyundaiem do Alzenau!
Tyhle výlety do vývojových a výrobních středisek závodních týmů, to je něco pro mě. Roky vzpomínám na exkurzi v M-Sportu, který vyvíjí a vyrábí pro mistrovství světa soutěžácké modely značky Ford.
A teď jsem byl u konkurence, která do WRC vstoupila v roce 2014. Malé upřesnění - znalci jistě dobře vědí, že na přelomu tisíciletí se v mistrovství světa ne příliš úspěšně pohybovaly Hyundaie Accent WRC. Díra do světa to tehdy skutečně nebyla, za volantem korejských speciálů se však posadila velmi zajímavá jména. Třeba českým fanouškům známý Armin Schwarz, který byl u prvních škodováckých modelů WRC. Nebo Alister McRae, bratr nezapomenutelného Colina, v Accentu to zkusil také Juha Kankkunen. Určitě více než schopní piloti, na lepší než čtvrté místo to však Accent WRC nikdy nedotáhl.
Accent samozřejmě v Alzenau chybět nemohl, v přehlídkové řadě vystavených modelů, které Hyundai Motorsport během své existence vyrobil, mu však první místo nepatřilo. Ještě před ním se totiž na rychlostních zkouškách objevoval Hyundai Coupé Kit Car, který svou kariéru mezi ostrými dvoukolkami započal v roce 1998.
V roce 2014 do toho však Hyundai šlápl v „trošku“ jiném stylu. Korejská značka vybudovala skutečný a plnohodnotný tým, vedle Accentu WRC jsme si tak v rámci slavnostní výstavky v jedné z hal v Alzenau mohli prohlížet daleko úspěšnější modely WRC, ve všech případech na základech Hyundaie i20. A kromě speciálů WRC tam postávaly ještě i jiné závoďáky… dostanu se k nim.
Vidíte, ještě vám řeknu, proč právě Alzenau jako sídlo Hyundai Motorsport. Žádná věda, z Alzenau je to blízko na letiště ve Frankfurtu a také do evropské centrály. Navíc zde byla k dispozici vhodná budova. Pravda, není tak noblesní a honosná jako sídlo M-Sportu v Dovenby Hall, které ze všeho nejvíc připomíná venkovské šlechtické panství. V Alzenau jsou to prozaičtější a účelnější prostory, zkrátka průmyslové haly.
Co nám řekl Cyril Abiteboul
Možná jste to sami zaznamenali, že se před letošní sezonou změnilo vedení Hyundai Motorsport. Věčně emotivního (někdy možná až moc) Andreu Adama nahradil Cyril Abiteboul, kterého známe především jako šéfa Renaultu ve formuli 1. Hvězdný Cyril se na chvilku zastavil i u naší české skupinky, samozřejmě nás zajímala budoucnost Hyundaie v mistrovství světa, potažmo šampionátu jako takového. Určitě totiž není tajemstvím, že WRC neprožívá zrovna nejlepší roky – pouhé tři automobilky ve startovním poli nejsou zrovna zárukou pestré podívané…
„Neměli bychom se bát experimentovat a zkoušet nové věci, přístupy, mistrovství světa v rallye je dlouho poměrně konzervativní,“ rýpl si lehce Cyril. „Velkou inspirací by nám měla být hlavně formule 1. A rozhodně nejde jen o seriál na Netflixu, o tom samozřejmě všichni mluví, ale podívejte se třeba na nový formát sprintových závodů. To je přesně ten přístup, který by měl být vlastní i nám. A když nebudou případné novinky fungovat? Tak vyzkoušíme něco dalšího.“
Abychom nebyli tak přísní, jednu věc – a to rozhodně velmi revoluční - WRC skutečně vyzkoušelo, objevily se úplně nové hybridní speciály. Zelenější technika měla přilákat nové automobilky, hybridní modely Rally1 se ostatně marketingově hodí i stávajícím účastníkům. Bohulibá myšlenka, ale narazila na jeden zásadní problém. Jistě uhodnete sami – nové speciály jsou velmi drahé. Přesné číslo vám nikdo oficiálně neřekne, ostatně, cena auta, které se vlastně ani neprodává, se stanovuje dost těžko. Ale zatímco cena předchozích speciálů se měla pohybovat někde kolem patnácti milionů korun bez daně, aktuálně je to zhruba o pět milionů víc. „V tomto směru se změna opravdu nepovedla, to je evidentní. Nikoho dalšího hybridní speciály do šampionátu nepřilákaly. O to víc se musíme snažit při specifikaci nových pravidel,“ řekl Abiteboul. Budeme držet pěsti, zatím se mluví o roku 2027. Snad budou mít všichni zainteresovaní šťastnější ruku než v případě hybridních speciálů.
Ty jsme řešili i s českým mechanikem Markem Soukupem, který má na starosti vůz Esapekky Lappiho. „Je to obrovský rozdíl. Zatímco minulé speciály nebyly zase tak daleko od sériového auta, respektive tam byla spousta součástí, které se až dramaticky nelišily, u hybridních Rally1 je jinak prakticky všechno. A je to všechno hrozně drahé,“ přiznal Marek.
Jak to bude příští rok
Cyrila jsme se ptali i na příští rok, zajímala nás sestava Hyundaie pro nadcházející sezonu. Kolegové dokonce šéfa týmu poškádlili i otázkou, jestli už není na čase změnit jedničku Hyundaie. Thierry Neuville na titul tak nějak pořád čeká, a to je s týmem od roku 2014, kdy – jak jsme si řekli - se Hyundai s plnou parádou vrátil do WRC. „V tuto chvíli změnu na pozici týmové jedničky určitě neplánujeme, kromě jiného je pro nás důležitá i Thierryho loajalita, i kvůli tomu si dál zaslouží naši důvěru.“
Kompletní složení jezdecké sestavy pro příští rok však Cyril uzavřené ještě nemá. „Na to je brzo, ale třeba Esapekka je pro nás skvělá zkušenost. Přinesl do týmu nový pohled a celkově nás v mnohém posunul. Úplně stoprocentní sezonu sice nemá, je to trochu nahoru a dolů, ale přínosem pro nás rozhodně je,“ pochválil Cyril finského soutěžáka, který ve WRC vystřídal vše, co šlo.
Nejen rallye, ale i okruhy
V Alzenau se však nevěnují „pouze“ rallyovým speciálům (kromě Rally1 zde staví i zákaznické i20 kategorie Rally2), ve výstavce zaparkovaných speciálů jsme narazili i na okruhové náčiní TCR – nejdřív v podobě modelů i30, aktuálně se Hyundai Motorsport věnuje modelu Elantra N TCR (v zámoří se pohybuje ještě Veloster N TCR).
Nejnovější speciál Elantra N TCR znáte i ze stránek Garáže, s okruhovým Hyundaiem slaví úspěchy tým Vaška Janíka. A bylo hezké slyšet, že o Janík Motorsport dobře vědí i v centrále. Je pravda, že na regionální úrovni (Janíkovci letos dominovali v TCR Eastern Europe) se kategorii TCR ještě velmi daří, světový šampionát se však už nejede a o nových pravidlech se také spekuluje. V kategorii, která je od začátku postavená na relativní dostupnosti (Elantra N TCR přijde zhruba na 3,5 milionu), to bude chtít hodně citlivý přístup…
Ostatně, pro příklad nemusíme chodit daleko. O předražených hybridech v rallye speciálech Rally1 už řeč byla, za totální fiasko lze bezpochyby považovat i šampionát elektrických cesťáků ETCR. Ta to zabalila po jediné sezoně, závody několika speciálů na pár kol skutečně nebyly zrovna atraktivní podívanou… Nicméně, Hyundai v Alzenau něco elektrického a závodního (a okruhového) připravuje, pod plachtu rozestavěného speciálu jsme sice nahlédnout nemohli, ale slyšeli jsme něco o závodním Ioniqu 6… Uvidíme!
Bylo hrozně fajn navštívit po letech centrálu továrního týmu, který staví ty nejspeciálnější speciály kategorie Rally1. A kromě nich i okruhové závoďáky TCR, s nimiž jsem měl to štěstí svézt se i já. Ale přiznám se, že jsem byl i takový lehce posmutnělý, aby za pár let bylo ještě kam jezdit na exkurze. Ale tak, budeme doufat, že i WRC pookřeje podobně jako Formule 1, že se do šampionátu přihlásí nové automobilky a že to celé začne připomínat dobu kolem prvního Accentu WRC, který kolem nového tisíciletí soupeřil s plejádou nejrůznějších značek.
Proč ale brečet po starých časech, když nás už za pár týdnů čeká největší svátek, v který doufaly generace českých fanoušků – WRC se konečně ukáže v České republice! Zanechme tedy nářků a užijme si ty nejlepší světové soutěžáky na vlastní oči a na českých rychlostních zkouškách. Potkáme se na konci října!