Článek
Jak víme, vozy kategorie SUV jsou teď na koni – prodávají se jako teplé housky na krámě a některé automobilky kvůli jejich popularitě pohřbily konvenční modely. Některé klíčové osoby automobilového průmyslu se však domnívají, že jejich sláva už dlouho trvat nebude – jednou takovou osobu je například Vincent Cobée, šéf značky Citroën. Podle něj je problémem samotná podstata segmentu SUV.
Zvoní oblíbeným SUV hrana?
Celou koncepci SUV dost možná pomůže pohřbít elektromobilita. Velké krabice na kolech totiž samy zabíjejí delší dojezd, který je pro zákazníky tak důležitý. „Neefektivní aerodynamikou můžete snadno ztratit až 50 km dojezdu, navíc dojezd elektrického SUV je sám o sobě oproti srovnatelnému sedanu horší o 60, 70, někdy i 80 kilometrů,“ sdělil nedávno serveru Auto Express.
Vyšší aerodynamický odpor zvýšené karoserie však není zdaleka jediný problém – Cobée se prý daleko víc bojí hmotnosti. Už u vozů se spalovacím motorem trpí SUV nadváhou, u elektromobilů to však díky potřebě větší baterie může být ještě horší. Hmotnost velkých elektromobilů se dnes pohybuje těsně pod úrovní dvou tun, ale častěji i vysoko nad ní.
„V sedmdesátých letech nebylo žádnou výjimkou, když osobní vůz vážil okolo 700 kg,“ pokračuje Cobée. „Ovšem dnes je průměrná hmotnost osobního vozidla 1 300 kg a zítra už to může být okolo dvou tun. Jinými slovy použijeme třikrát více zdrojů k tomu, abychom vyrobili stále jedno auto – což je v rozporu s naší snahou být šetrní k životnímu prostředí.“
Cobée také dodal, že za prioritu nepovažuje výkon baterií jako takových, ale efektivitu dobíjení. Nadměrně velkou a těžkou baterii přirovnává k tahání těžké krosny. „Chodí snad někdo z nás do práce s velkým turistickým batohem na zádech? Odpovědí je pochopitelně ne. Tak proč bychom měli jezdit do práce autem, které s sebou vozí baterii o váze jedné tuny?“
I to je částečně důvod, proč Citroën používá baterie o kapacitě 50 kWh, někdy dokonce i menší. „Pokud bychom se tedy drželi i nadále těchto trendů, může se stát, že už v roce 2030 se pro SUV nenajde dost zákazníků… A to by pro automobilku byl velmi tvrdý pád.“ To však neznamená, že s nimi vymřou i crossovery, tedy auta kombinující konvenční tvary karoserie s designovým stylem SUV.
Konec prý čeká i velké displeje v interiérech
Podle šéfa BMW Olivera Zipse se konce brzy dočká ještě jeden trend. Na tiskové konferenci na Veletrhu spotřební elektroniky (CES) se nechal slyšet, že z aut postupně zmizí i nadměrně velké displeje.
„Jsem skálopevně přesvědčen, že v horizontu zhruba 10 let tato technologie z automobilů zmizí,“ prohlásil Zipse na veletrhu v Las Vegas. Dokládá to i snaha BMW přinést revoluci prostřednictvím velkých průhledových displejů, jak ukázal i koncept i Vision Dee.
Z dnešního pohledu se to zdá jako odvážné tvrzení, ale v budoucnu by technologie průhledových displejů (head-up displej) mohla přinést řadu výhod, BMW je navíc používá už dvacet let a postupně je vylepšuje (velikost, barvy, možnosti zobrazení). Zvětšené průhledové displej se mají představit v nadcházející generaci „Neue Klasse“, prvními vlaštovkami má být kompaktní sedan a crossover – o SUV kupodivu nepadla ani zmínka.
„S touto technologií každý z pasažérů vidí tytéž informace, a to i ti, kteří sedí vzadu,“ tvrdí Zipse. „V automobilovém průmyslu by to mohlo znamenat ohromný skok kupředu nejen z hlediska technologií, ale i udržitelnosti.“