Hlavní obsah

Blíží se konec SUV a velkých displejů, říkají odborníci

Foto: BMW

Šéf BMW Oliver Zipse (na obrázku) tvrdí, že se blíží konec velkých displejů, na které jsme v současnosti zvyklí. Podle bosse Citroënu Vincenta Cobée zase zvoní hrana vozům kategorie SUV. Kdo z nich bude mít pravdu? Nebo snad oba?

SUV a velké dotykové displeje jsou doslova všude – skoro každé moderní auto je alespoň trochu zvýšené a uvnitř má obrovskou obrazovku podobnou televizi. Je to peklo! Ale možná obě tyto momentálně tak populární věci brzy zmizí v propadlišti dějin. Alespoň podle některých zástupců automobilového průmyslu…

Článek

Jak víme, vozy kategorie SUV jsou teď na koni – prodávají se jako teplé housky na krámě a některé automobilky kvůli jejich popularitě pohřbily konvenční modely. Některé klíčové osoby automobilového průmyslu se však domnívají, že jejich sláva už dlouho trvat nebude – jednou takovou osobu je například Vincent Cobée, šéf značky Citroën. Podle něj je problémem samotná podstata segmentu SUV.

Zvoní oblíbeným SUV hrana?

Foto: Citroën

Generální ředitel značky Citroën Vincent Cobée věří, že dny SUV budou brzy sečteny. Přispět k tomu mají elektromobily – jejich zvýšená karoserie a vyšší hmotnost totiž neprospívá dojezdu

Celou koncepci SUV dost možná pomůže pohřbít elektromobilita. Velké krabice na kolech totiž samy zabíjejí delší dojezd, který je pro zákazníky tak důležitý. „Neefektivní aerodynamikou můžete snadno ztratit až 50 km dojezdu, navíc dojezd elektrického SUV je sám o sobě oproti srovnatelnému sedanu horší o 60, 70, někdy i 80 kilometrů,“ sdělil nedávno serveru Auto Express.

Vyšší aerodynamický odpor zvýšené karoserie však není zdaleka jediný problém – Cobée se prý daleko víc bojí hmotnosti. Už u vozů se spalovacím motorem trpí SUV nadváhou, u elektromobilů to však díky potřebě větší baterie může být ještě horší. Hmotnost velkých elektromobilů se dnes pohybuje těsně pod úrovní dvou tun, ale častěji i vysoko nad ní.

„V sedmdesátých letech nebylo žádnou výjimkou, když osobní vůz vážil okolo 700 kg,“ pokračuje Cobée. „Ovšem dnes je průměrná hmotnost osobního vozidla 1 300 kg a zítra už to může být okolo dvou tun. Jinými slovy použijeme třikrát více zdrojů k tomu, abychom vyrobili stále jedno auto – což je v rozporu s naší snahou být šetrní k životnímu prostředí.“

Foto: Citroën

Šéf Citroënu Vincent Cobée (na obrázku). Podle něj by průmysl měl upínat svou pozornost na zefektivnění dobíjení, nikoliv zvětšování baterií v elektromobilech

Cobée také dodal, že za prioritu nepovažuje výkon baterií jako takových, ale efektivitu dobíjení. Nadměrně velkou a těžkou baterii přirovnává k tahání těžké krosny. „Chodí snad někdo z nás do práce s velkým turistickým batohem na zádech? Odpovědí je pochopitelně ne. Tak proč bychom měli jezdit do práce autem, které s sebou vozí baterii o váze jedné tuny?“

I to je částečně důvod, proč Citroën používá baterie o kapacitě 50 kWh, někdy dokonce i menší. „Pokud bychom se tedy drželi i nadále těchto trendů, může se stát, že už v roce 2030 se pro SUV nenajde dost zákazníků… A to by pro automobilku byl velmi tvrdý pád.“ To však neznamená, že s nimi vymřou i crossovery, tedy auta kombinující konvenční tvary karoserie s designovým stylem SUV.

Konec prý čeká i velké displeje v interiérech

Podle šéfa BMW Olivera Zipse se konce brzy dočká ještě jeden trend. Na tiskové konferenci na Veletrhu spotřební elektroniky (CES) se nechal slyšet, že z aut postupně zmizí i nadměrně velké displeje.

Foto: Tomáš Kopečný

Velké „tabletové“ displeje táhnoucí se po větší časti palubní desky, podle Olivera Zipse z aut již brzy zmizí – prý zhruba za 10 let

„Jsem skálopevně přesvědčen, že v horizontu zhruba 10 let tato technologie z automobilů zmizí,“ prohlásil Zipse na veletrhu v Las Vegas. Dokládá to i snaha BMW přinést revoluci prostřednictvím velkých průhledových displejů, jak ukázal i koncept i Vision Dee.

Foto: BMW

Oliver Zipse vidí budoucnost ve velkých průhledových displejích, automobilka s touto technologií pracuje už dlouho. Na novinku se máme těšit v rámci nové generace modelů Neue Klasse

Z dnešního pohledu se to zdá jako odvážné tvrzení, ale v budoucnu by technologie průhledových displejů (head-up displej) mohla přinést řadu výhod, BMW je navíc používá už dvacet let a postupně je vylepšuje (velikost, barvy, možnosti zobrazení). Zvětšené průhledové displej se mají představit v nadcházející generaci „Neue Klasse“, prvními vlaštovkami má být kompaktní sedan a crossover – o SUV kupodivu nepadla ani zmínka.

„S touto technologií každý z pasažérů vidí tytéž informace, a to i ti, kteří sedí vzadu,“ tvrdí Zipse. „V automobilovém průmyslu by to mohlo znamenat ohromný skok kupředu nejen z hlediska technologií, ale i udržitelnosti.“

Načítám