Článek
Osmá generace nejoblíbenějšího Volkswagenu měla složitější nástup na trh – kvůli problémům s nově vyvíjeným infotainmentem totiž dorazil se zpožděním (stejně jako čtvrtá Octavia nebo aktuální Audi A3) a hned se na něj snesla vlna kritiky za ne tak líbivý design, úsporná opatření, ergonomické přešlapy a právě ne úplně dotaženou digitalizaci. Věci, na které u VW rozhodně nejsme zvyklí.
Čas ale zhojí všechny rány a zákazníci si na nový Golf rychle zvykli – stále patří k nejprodávanějším autům v Evropě (za loňský rok byl sedmý) a také v ČR (prokousal se na desáté místo, což je ve vysoké konkurenci škodovek úspěch). Hlavně proto, že v jádru zůstal Golf opravdu skvělým autem, se kterým se snadno žije a na které je spoleh. Nyní Volkswagen přichází s vítanou modernizací, jež má řešit poslední zbylé bolístky.
Bestseller již půl století
Když v roce 1974 přišel první Golf na svět, bylo to velké haló. Nebyl prvním kompaktním hatchbackem, ale patřil rozhodně k nejpropracovanějším, nejvšestrannějším a nejpřátelštějším autům na trhu, proto si ho zákazníci ihned zamilovali. A milují ho dodnes. V průběhu let se postupně představilo sedm dalších generacích, některé povedenější a jiné o trochu méně (sudé generace byly vždy slabší), ale na nezájem si rozhodně nemůže stěžovat – prodalo se ho totiž již přes 37 milionů kusů!
Poznáte ho na první pohled podle tenčích předních světel, která jsou vybavená výkonnější LED technikou – ta nejpokročilejší mají neoslňující Matrix funkci a dosvit až 500 metrů. Některé verze (sportovní GTI a plug-in hybridní GTE) mohou mít navíc horizontální LED lištu přes celou šířku přední masky, nově včetně podsvíceného loga VW, což je jasně vizuálně odliší. Také zadní světla s LED technikou mají novou grafiku s 3D efektem, v infotainmentu si ještě můžete vybrat z několika uvítacích/rozlučkových animací.
Na výběr budete mít z jedenácti barev (čtyři z nich jsou nové metalízy: modré Crystal Ice a Anemone, stříbrná Oyster a černá Grenadilla), pro verze R-Line, GTE a GTI je k dispozici kontrastní lakování s černou střechou. Šíře nabídky litých kol se rozrostla o pět nových kousků o průměru až 19 palců.
V interiéru si nejdříve všimnete obrovské 12,9palcové dotykové obrazovky (základní verze má 10,4palcový displej) nového infotainmentu – jde o pokročilejší evoluci MIB4, která slibuje mnohem intuitivnější ovládání (včetně chytrého hlasového asistenta) a snadněji dostupné oblíbené funkce díky široké individualizaci zobrazení (widgetům) a dvěma pevným lištám (ta horní je konfigurovatelná, spodní integruje ovládání klimatizace). Také fyzická ovládací lišta pod displejem je konečně osvětlená a volant má místo dotykových plošek fyzická tlačítka – VW se evidentně poučil ze svých chyb.
Součástí vylepšení je také šikovnější parkovací asistent, který dokáže auto bezpečně zaparkovat příčně (stačí mu 0,6 metru na každé straně auta) i podélně (do mezery jen o metr delší než délka auta) a pak z místa něj i vyjet. Zcela novou funkcí je parkování s pomocí mobilního telefonu, kdy dokáže do parkovacího místa zajet a poté z něj i vyjet, aniž by řidič musel sedět za volantem (musí být s telefonem poblíž auta), což může usnadnit řadu svízelných situací v těsných podzemních garážích nebo u nákupních center.
Z nabídky motorizací také vypadl základní benzinový tříválec, který byl mnoha lidem trnem v oku (vlastně spíš uchu). Nahradí ho slabší verze přeplňovaného čtyřválce 1.5 TSI – ta bude tedy dostupná ve variantě 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k). Ve stejných výkonových variantách bude k dispozici také 1.5 eTSI vybavená 48V mild-hybridním ústrojím a aktivním vypínáním válců (ACT) kombinovaná s dvouspojkovým automatem DSG. Nechybí ani oblíbený diesel 2.0 TDI ve variantě s 85 kW (115 k) a manuálem, případně se 110 kW (150 k) a dvouspojkovým automatem. Sportovní GTI s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem si pak polepší o 20 koní na 265 koní. V roce 2025 dorazí ještě 2.0 TSI s výkonem 204 koní a pohonem všech čtyř kol.
Motor | Výkon | Převodovka |
---|---|---|
BENZIN | ||
1.5 TSI | 85 kW (115 k) | manuální, 6 stupňů |
1.5 TSI | 110 kW (150 k) | manuální, 6 stupňů |
1.5 eTSI | 85 kW (115 k) | automatická DSG, 7 stupňů |
1.5 eTSI | 110 kW (150 k) | automatická DSG, 7 stupňů |
GTI 2.0 TSI | 195 kW (265 k) | automatická DSG, 7 stupňů |
NAFTA | ||
2.0 TDI | 85 kW (115 k) | manuální, 6 stupňů |
2.0 TDI | 110 kW (150 k) | automatická DSG, 7 stupňů |
PHEV | ||
eHybrid | 150 kW (204 k) | automatická eDSG, 6 stupňů |
GTE | 200 kW (272 k) | automatická eDSG, 6 stupňů |
Horkou novinkou je plug-in hybrid nové generace (stejný má Passat/Tiguan a Superb/Kodiaq) spojující benzinový čtyřválec 1.5 TSI s elektromotorem získávajícím energii z baterie o kapacitě 19,7 kWh (dříve 10,6 kWh), takže by měl na jedno nabití (AC 11 kW, DC 50 kW) ujet kolem 100 kilometrů. K dispozici bude ve variantě eHybrid s kombinovaným výkonem 204 koní a 272koňovým GTE.
„Golf je srdcem značky Volkswagen již půl století nabízející dostupnou mobilitu pro všechny na nejvyšší technické úrovni. Neustále se přizpůsoboval potřebám zákazníků, a stal se tak celosvětovým bestsellerem. To je přesně to, na čem nyní stavíme s nejnovějším vývojovým stupněm produktové řady – s ještě vyšší efektivitou, komfortem a kvalitou a novým konceptem ovládání. Není lepší Golf než tento,“ nadšeně popisuje šéf Volkswagenu Thomas Schäfer. Opravdu se zdá, že důkladná modernizace vyřešila řadu problémů, ale o výsledku se raději přesvědčíme na vlastní kůži za volantem.