Článek
Když u Volkswagenu začínali připravovat třetí generaci Tiguanu, měli asi jednoduché zadání. Tiguan si totiž od jeho debutu v roku 2007 pořídilo již přes 7,5 milionu zákazníků a dosud si drží první místo prodejnosti mezi všemi modely VW. Základní koncept je tedy v pořádku. Ale bylo třeba napravit některé chyby z minulosti…
Tou hlavní je ovládání, protože se na něj snesla velká vlna kritiky od odborníků i zákazníků (pravda, minulého Tiguanu se to netýkalo, šlo o osmý Golf a jeho elektrické ID sourozence). Proto je tou největší, nejdůležitější a nejvymazlenější inovací nového Tiguanu multifunkční kolečko na středovém tunelu, které má vlastní displej (s možností „swajpování“) a umožňuje změnu nastavení hlasitosti audia, řidičského profilu, jízdního režimu nebo atmosféry interiéru (osvětlení a ozvučení kabiny).
Také se proměnil infotainment. Nejenže může mít nově displej s úhlopříčkou až 12,9“ (doplňující 15palcový digitální přístrojový štít), ale také má pevnou (a konfigurovatelnou) horní lištu s oblíbenými funkcemi a dolní lištu s nastavením klimatizace, celý zbytek plochy si pak můžete upravit dle vlastních preferencí pomocí widgetů jako u mobilního telefonu. Práce se systémem by tak měla být rychlejší a intuitivnější. Pokrokem je také podsvětlená ovládací lišta u paty infotainmentu (nastavení teploty a hlasitosti) a návrat klasických tlačítek na volant (místo dotykových plošek).
Na středovém tunelu navíc vznikla šikovná polička s indukčním nabíjením (o výkonu až 15 W a s aktivním chlazením) hned pro dva telefony vedle sebe (Passat umí pouze jeden, protože je jeho středový tunel užší) a velká úložná schránka kombinovaná s držáky nápojů, mezi nimi pak trůní zmíněný multifunkční otočný ovladač. Tolik volného prostoru vzniklo díky tomu, že nový Tiguan je (stejně jako Passat) dostupný už jen s automatickou převodovkou, jejíž volič se přesunul vpravo pod volant.
Nemění se však to, že pod kapotou bude stále nabízet osvědčený mix benzinových a dieselových motorů, k nimž přibude druhá generace plug-in hybridní jednotky s novým spalovacím motorem (1,5 TSI), vyšším kombinovaným výkonem (204 nebo 272 koní), větší baterií (18,5 kWh místo dřívějších 10,6 kWh) a delším elektrickým dojezdem (až 100 km). Konfigurace výkonu si můžete přehledně prohlédnout v tabulce níže.
Systém pohonu | Výkon (kW/k) | Převodovka | Druh pohonu |
---|---|---|---|
Plug-in hybridní pohony | |||
eHybrid | 150/204 | 6stupňová eDSG | Přední kola |
eHybrid | 200/272 | 6stupňová eDSG | Přední kola |
Mild hybridní pohon | |||
1.5 eTSI | 96/130 | 7stupňová DSG | Přední kola |
1.5 eTSI | 110/150 | 7stupňová DSG | Přední kola |
Přeplňované zážehové motory | |||
2.0 TSI | 150/204 | 7stupňová DSG | 4MOTION |
2.0 TSI 4MOTION | 195/265 | 7stupňová DSG | 4MOTION |
Přeplňované vznětové motory | |||
2.0 TDI | 110/150 | 7stupňová DSG | Přední kola |
2.0 TDI 4MOTION | 142/193 | 7stupňová DSG | 4MOTION |
Tiguan také bude těžit z vylepšeného adaptivního podvozku DCC Pro s dvouventilovým řešením umožňujícím zvlášť regulovat kompresi a odskok, což zjednodušuje přesné naladění jemné charakteristiky chování vozu. Další porci pohodlí přinesou nová ergonomická sedadla nastavitelná elektricky ve 14 směrech, vyhřívaná i odvětrávaná (včetně automatického nastavení podle klimatizace a vnější teploty) a vybavená masážní funkcí (s 10 tlakovými body v opěradle).
Dalším vylepšením je nejnovější generace jízdních asistentů, které kromě zabraňování haváriím a udržování jízdy v pruhu bezpečnou rychlostí přinášejí také pokročilejší automatické parkování, jenž zvládne zaparkovat (i vyparkovat) do podélného i příčného místa – dokonce i na dálku pomocí mobilního telefonu nebo podle paměti (dokáže zopakovat manévr na trase až 50 metrů, a to pro pět parkovacích míst).
Poslední horkou novinkou (navíc specifickou pro Tiguan) jsou propracované HD LED Matrix čelní světlomety – za jejich krycím sklem se skrývá 19 200 mikropixelů, které dokážou velmi precizně odclonit ostatní dopravu při zapnutých dálkových světlech, přisvítit do zatáček, osvítit jízdní pruh pro lepší orientaci nebo zvýraznit chodce či zvířata, abyste se vyhnuli hrozící kolizi. Třešničkou na dortu jsou pak světelné animace při odemykání/zamykání vozu a možnost změnit grafiku zadních světel z přednastavených variant.
Tiguan je tedy po všech stránkách vylepšený, základní koncept se však nijak radikálně nezměnil. Novinka je přibližně stejně velká jako předchůdce a rozdíly ve vnitřním prostoru jsou minimální (těch 37 litrů kufru navíc si sotva všimnete). Někteří zákazníci by ale mohli oplakávat sedmimístný Tiguan Allspace, který v třetí generaci nebude – místo něj dorazí větší sedmimístné SUV (mohlo by jít o evropskou verzi obřího Atlasu).
Nový Tiguan | Končící Tiguan | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 539 mm | 4 509 mm | +30 mm |
Šířka | 1 842 mm | 1 842 mm | x |
Výška | 1 639 mm | 1 635 mm | +4mm |
Rozvor | 2 680 mm | 2 680 mm | x |
Objem kufru | 652 l | 615 l | +37 l |
Také karoserie není zásadně odlišná, jen je místo ostrých hran předchůdce tentokrát více uhlazená (všimněte si chybějící masky chladiče, vstup vzduchu je již pouze v nárazníku), aby snáz krájela vzduch a šetřila tak veledůležité gramy CO2 (Cd má hodnotu 0,28, dříve 0,33). Tiguan by tedy ve vyšších rychlostech mohl být ještě úspornější a tišší.
Nový Volkswagen Tiguan je tedy nyní ještě propracovanější a dotaženější a mělo by se s ním příjemněji žít. Jestli se tyto předpoklady naplní, zjistíme až v únoru, kdy se naplno rozjede výroba a první auta dorazí k zákazníkům.
Českou cenu zatím neznáme, Volkswagen však slibuje základní cenovku o chlup nižší než u Passatu, konkrétně těsně pod hranicí 900 tisíc korun. Jakmile budeme mít v ruce český ceník, budeme vás hned informovat.