Článek
Německý závod Tesly ležící nedaleko Berlína je o krok blíže ke spuštění samotné výroby. Úřady ve spolkové zemi Braniborsko totiž americké automobilce udělily podmínečný souhlas se zahájením výroby, na který Elon Musk čeká už od léta minulého roku.
Podmínečný souhlas není jen tak, protože výrobce musí splnit řadu podmínek. První je monitoring znečišťování ovzduší, druhá je šetrné nakládání s podzemní vodou i její ochrana a další např. prevence nehod.
Vody je totiž v důsledku klimatických změn v regionu málo a někteří místní (vč. ekologických skupin) se bojí, že sice budou mít elektromobily, ale zase přijdou o vodu.
Ještě před tím, než Tesla bude moci začít pracovat na milníku půl milionu vyrobených modelů Y za rok a baterií generujících celkovou kapacitu přes 50 GWh ročně, musí získat provozní licenci, což potrvá cirka dva týdny.
Závod, jenž je stále ve výstavbě, zatím zaměstnává 2 500 lidí, z toho někteří z nich jsou špičkoví odborníci přetažení (a několikanásobně přeplacení) z jiných technologických firem. Celkově se pak počítá s 12 000 pracovními pozicemi.
Šéf automobilky Elon Musk má do Braniborska dorazit 22. 3. nebo 23. 3. při příležitosti zahajovacího ceremoniálu. Sám ovšem počítá, že spuštění fabriky nebude snadná věc, jelikož prý využívá řadu nových technologií a vzhledem vysokým cílům chce jít proti německým stálicím typu Volkswagen, BMW nebo Mercedes-Benz.
A právě Volkswagen našel v Tesle patrně inspiraci, neb oznámil, že do své továrny v domovském Wolfsburgu zainvestuje dvě miliardy eur (51,45 mld. Kč), aby technologicky dohnal Teslu a měl kde vyrábět svůj vlajkový elektrický sedan Trinity. Tím je myšleno, že postaví zbrusu novou fabriku, což je prý levnější než přestavovat tu současnou.
Stavba fabriky VW má začít příští rok na jaře, sedan Trinity o velikosti Passatu s dojezdem až 700 km a zcela novou platformou zde má vznikat už od roku 2026. Výroba jednoho kusu pak má údajně trvat deset hodin (podobně jako výroba jedné tesly) a celkově se bude tlačit na efektivitu celého procesu od A do Z.
Nikoho nepřekvapí, že jde o myšlenky generálního ředitele německého koncernu Herberta Diesse, který se v Muskovi patrně shlédl, avšak měl namále u vlastní dozorčí rady. Nutno podotknout, že vize supermoderní továrny Volkswagenu podporují rovněž velmi mocné odbory značky, jež měly s Diessem v minulosti rozepře.
Více se dozvíme už za pár týdnu, ale co se týče Tesly, čteme každou novou zprávu s dávkou opatrnosti, jelikož z minulosti víme, že pokud automobilka něco vyhlásí, nutně to neznamená, že se tak v dohledné době stane, případně že se tak stane vůbec…