Hlavní obsah

Bentley zase bude vyrábět klasická předválečná závodní auta! Tentokrát to bude legendární Speed Six

Foto: Bentley

Etore Bugatti o nich pohrdlivě říkal, že to jsou závodní náklaďáky. Bentley Speed Six byl vyroben hlavně s důrazem na robustnost.

Bentley Speed Six je legendární závodní automobil nezaměnitelných tvarů, s ohromujícím zvukem, překvapující rychlostí a velikostí stodoly. Vyhrál LeMans v letech 1929 a 1930 a dodnes je hvězdou všech automobilových výstav. A Bentley Mulliner vyrobí dalších dvanáct kusů.

Článek

Ano, opravdu se budou vyrábět. A nebude to replika nebo takzvaný Special, ale bude to originální Bentley Speed Six, pokračování tehdejší série. V dílnách Bentley Mulliner vznikne dvanáct aut, ale i kdybyste měli peníze a chuť, tak je příliš pozdě, všechny už mají svoje majitele.

Ale napřed krátký výlet do historie. V květnu 1919 britský časopis Autocar napsal, že W. O. Bentley začal pracovat na novém sportovním modelu, ryzím závodním autě s cestovní výbavou. Byl to ve stejný rok představený třílitrový typ 3-litre, který v roce 1924 ukončil nadvládu francouzů v Le Mans, když vyhrál o celých deset mil! Jeho zbraní byl vyspělý čtyřventilový motor postavený s viktoriánskou solidností, který se stal ze všech nejrychlejší a nejspolehlivější.

Třílitr vyhrál ještě v roce 1927 a další roky ho na prvním stupínku vystřídali jeho nástupci – Bentley 4,5 v roce 1928 a Bentley Speed Six v letech 1929 a 1930. Obří, většinou (ale ne vždy!) tmavě zelené vozy zažily evoluci od třílitrů přes model 4,5 Litre až po Speed Six s monstrózním řadovým šestiválcem 6,6 l! Díky jejich mamutím rozměrům si vysloužily trochu nelichotivou přezdívku „nejrychlejší náklaďáky světa“, kterou je počastoval samotný Ettore Bugatti. Oproti jeho subtilním výtvorům byly skutečně monstrózní.

Foto: Bentley

Dnes už tak obrovsky nepůsobí, ale ve své době šlo o mamuty

Speed Six byl nástupcem modelu s 4,5litrovým motorem Blower, kompresor vyměnil za řadový šestiválec 6,5 l. S využitím dvou karburátorů a závodní vačky měl výkon 180 koní ve standardní výbavě, jeho závodní provedení mělo 200 koní a motor byl namontován do vozu s kratším rozvorem 132 palců. Opravdová bestie, kdo neviděl na vlastní oči, ten neví.

Nu a teď se tedy Bentley Speed Six oficiálně vrací. S využitím originálních plánů a přímé analýzy dvou přeživších modelů Speed Six bude všech dvanáct nových aut ručně vyrobeno podle stejných specifikací jako originál. A to zahrnuje i stejný epický motor se stejnými výkonovými křivkami jako šestiválec z roku 1929.

Už předtím Mulliner vyrobil několik aut specifikace Blower, teď přišla řada na Speed Six. Stejně to už udělal i Jaguar s modelem C-Type nebo Aston Martin s DB-4. Je to něco jiného než moderní restomody, automobilky vyrábí auta úplně identicky, včetně výrobních postupů a snaží se i používat tehdy dostupné materiály.

„Speed Six je dalším fantastickým krokem v naší Continuation series,“ řekl předseda představenstva Bentley a generální ředitel Adrian Hallmark. „Je životně důležité, abychom chránili, uchovávali a rozvíjeli nejen tuto důležitou součást našeho dědictví, ale také znalosti, které jsme získali díky práci s těmito klasickými Bentley.“

Bentley představil svoje plány na Festivalu rychlosti v Goodwoodu a první vůz by měl být postaven ještě letos. Bude sloužit jako testovací auto pro zbývajících dvanáct modelů, které jdou do prodeje. Cena nového Bentley Speed Six je 1,5 milionu liber, tedy 44 milionů Kč (bez daně) a všech dvanáct vozů už má svého kupce. Doufejme, že se nestanou jen ozdobou soukromých sbírek, ale budou skutečně závodit!

Související témata:
Načítám