Hlavní obsah

Bentley Bentayga EWB nabídne vrchol luxusu. Vyhřívanými loketními opěrkami to jen začíná

Foto: Bentley

Jak víme, fantazii se meze nekladou. A i přesto, že Bentley Bentayga v současnosti patří k nejhonosnějším a nejluxusnějším SUV na trhu, stále se najdou na světě lidé, kterým je to málo. Automobilka z britského Crewe navíc nedávno ukončila výrobu limuzíny Mulsanne, po níž zůstala v nabídce skulina na trhu – tu od nynějška zaplní právě Bentayga EWB.

Článek

Extended Wheelbase neboli prodloužený rozvor. Toto magické zaklínadlo se ukrývá pod přídomkem nového Bentley Bentayga EWB, což, jak víme z minulosti, vždy znamenalo umocnění luxusu již tak luxusních vozů – a představení prodloužené Bentaygy vlastně po ukončení výroby typu Mulsanne docela dává smysl.

Foto: Bentley

Bentley Bentayga Extended Wheelbase má rozvor skoro tak dlouhý, jako je celý Fiat Panda druhé generace. Z původního circa třímetrového rozvoru je teď téměř o dvacet centimetrů více místa pro nohy, z čehož nejvíce budou těžit cestující vzadu

Jak už název verze napovídá, Bentayga EWB je o něco delší než standardní model – konkrétně disponuje o 180 mm delším rozvorem, který se tím pádem prodloužil na 3 175 mm, což už se nebezpečně blíží délce celého Fiatu Panda. Celková délka Bentley Bentayga EWB pak činí 5 332 mm.

Luxus na palubě Bentley Bentayga je však i o něčem jiném než o štědřejším prostoru na zadních sedadlech – ačkoliv i díky němu je tu teď místo pro pohodlná křesla „Bentley Airline Seat“, která už tuplem budí dojem, že cestujete první třídou.

Bentley o nich tvrdí, že jde o nejvytříbenější sedadla v sériově vyráběném autě a pasažéři si je mohou nastavovat v doslova stovkách různých pozic a variací díky sklonu opěradla v rozmezí 40 stupňů a nepřebernému množství nastavení bederní opěrky, opěrky hlavy a sedáku. Ani to však není nic v porovnání s technologií snímající „mikroklima“ na palubě.

Foto: Bentley

Bentley Bentayga EWB se od té standardní liší jen minimálně. Kromě prodloužených zadních dveří ji na první pohled prozradí snad jen jiný design masky chladiče s vertikálním žebrováním

Hned vysvětlíme. Všichni jsme už patrně slyšeli o vyhřívaných, ba dokonce i ventilovaných sedadlech. Jenže zadní sedadla v Bentley Bentayga EWB snímají nejen teplotu povrchu, ale také vlhkost – díky čemuž mohou v případě nutnosti kombinovat vyhřívání s ventilací. Výsledkem je, že cestující se budou i v nemilosrdných vedrech (třeba na Blízkém východě) cítit zcela komfortně.

Nejen to – v sedadlech jsou navíc senzory tlaku, které snímají pozici cestujícího, takže uzpůsobí vyhřívání, chlazení, případně obojí. Další komfortní prvky zahrnují třeba vyhřívání dveřních nebo loketních opěrek.

Foto: Bentley

Interiér doznal několik málo kosmetických změn, díky kterým je teď paluba pozemního tryskáče Bentley Bentayga ještě příjemnějším místem k životu. Je však evidentní, že většina majitelů Bentaygy s prodlouženým dojezdem bude sedávat vzadu

Pozadu však nezůstala ani estetická stránka věci – Bentayga EWB dostala nový vzor diamantového prošívání, jehož součástí je teď systém osvětlení zvaný „Bentley Diamond Illumination“. To znamená, že kromě diamantového vzoru prošívání v sedadlech dostanete drobné LED diody ukryté ve dveřích, které poté prosvítají skrz porézní povrch koženého čalounění – cestující si pak mohou zvolit libovolnou barvu osvětlení.

Standardem je v případě Bentley Bentayga pětimístný interiér, respektive uspořádání „4+1“, jak říkají v automobilce. Ovšem ruku na srdce – už teď je nad slunce jasné, že drtivá většina vozů Bentayga EWB bude jezdit v konfiguraci pouze dvou zadních sedadel. Nehledě na fakt, že pokud se vzdáte prostředního (tak trochu nouzového) sedadla, dostanete na oplátku velkou centrální konzoli s úložnými prostory a přípojkami pro elektrická zařízení.

Foto: Bentley

Bentley Bentayga EWB evokuje cestování první třídou – letadly byla koneckonců inspirována zadní sedadla. Ta umí kromě nastavení opěradel v rozmezí 40 stupňů a nespočtu poloh bederních opěrek a sedáků také nejen vyhřívání a větrání, ale dokonce kombinaci obojího

Přirozeně bylo potřeba Bentaygu EWB nějak odlišit od své menší sestry, standardní Bentaygy – ovšem ne příliš okatě, to by bylo netaktní. Bystrý čtenář si dost možná všiml výrazně prodloužených zadních dveří, další rozdíl však najdeme přímo na masce chladiče – ta má teď svislé žebrování, za příplatek potom dostanete leštěná 22 palcová kola, v základu jsou „jednadvacítky“.

Bentley bohužel pro Bentaygu EWB nenabízí mocný a ikonický W12 twin-turbo, puristé se však nemusí obávat ani plug-in hybridního pohonu kombinovaného s šestiválcem. To proto, že v Crewe se tu rozhodli jít zlatou střední cestou – Bentaygu EWB tedy pohání osvědčený V8 twin-turbo.

Právě dvakrát přeplňovaný osmiválec se ukázal být dost možná tím nejlepším z obou světů, neboť nabízí lepší ekonomiku provozu než dvanáctiválec a přitom stále disponuje drtivou silou 550 koní a 770 Nm točivého momentu. Díky tomu vůz zrychlí z klidu na stovku za 4,6 sekundy a pokračuje až na 290 km/h.

Typ Bentayga je velmi důležitým modelem vozového parku Bentley – už teď totiž tvoří třetinu celkových prodejů všech Bentley, v Crewe však očekávají, že varianta EWB by mohla v budoucnu tvořit téměř polovinu všech prodejů typu Bentayga, přičemž hlavním odbytištěm bude podle všeho Blízký východ, Čína a Spojené státy. První kus dorazí k zákazníkům koncem roku 2022, ceny však prozatím oznámeny nebyly.

Načítám