Článek
Extended Wheelbase neboli prodloužený rozvor. Toto magické zaklínadlo se ukrývá pod přídomkem nového Bentley Bentayga EWB, což, jak víme z minulosti, vždy znamenalo umocnění luxusu již tak luxusních vozů – a představení prodloužené Bentaygy vlastně po ukončení výroby typu Mulsanne docela dává smysl.
Jak už název verze napovídá, Bentayga EWB je o něco delší než standardní model – konkrétně disponuje o 180 mm delším rozvorem, který se tím pádem prodloužil na 3 175 mm, což už se nebezpečně blíží délce celého Fiatu Panda. Celková délka Bentley Bentayga EWB pak činí 5 332 mm.
Luxus na palubě Bentley Bentayga je však i o něčem jiném než o štědřejším prostoru na zadních sedadlech – ačkoliv i díky němu je tu teď místo pro pohodlná křesla „Bentley Airline Seat“, která už tuplem budí dojem, že cestujete první třídou.
Bentley o nich tvrdí, že jde o nejvytříbenější sedadla v sériově vyráběném autě a pasažéři si je mohou nastavovat v doslova stovkách různých pozic a variací díky sklonu opěradla v rozmezí 40 stupňů a nepřebernému množství nastavení bederní opěrky, opěrky hlavy a sedáku. Ani to však není nic v porovnání s technologií snímající „mikroklima“ na palubě.
Hned vysvětlíme. Všichni jsme už patrně slyšeli o vyhřívaných, ba dokonce i ventilovaných sedadlech. Jenže zadní sedadla v Bentley Bentayga EWB snímají nejen teplotu povrchu, ale také vlhkost – díky čemuž mohou v případě nutnosti kombinovat vyhřívání s ventilací. Výsledkem je, že cestující se budou i v nemilosrdných vedrech (třeba na Blízkém východě) cítit zcela komfortně.
Nejen to – v sedadlech jsou navíc senzory tlaku, které snímají pozici cestujícího, takže uzpůsobí vyhřívání, chlazení, případně obojí. Další komfortní prvky zahrnují třeba vyhřívání dveřních nebo loketních opěrek.
Pozadu však nezůstala ani estetická stránka věci – Bentayga EWB dostala nový vzor diamantového prošívání, jehož součástí je teď systém osvětlení zvaný „Bentley Diamond Illumination“. To znamená, že kromě diamantového vzoru prošívání v sedadlech dostanete drobné LED diody ukryté ve dveřích, které poté prosvítají skrz porézní povrch koženého čalounění – cestující si pak mohou zvolit libovolnou barvu osvětlení.
Standardem je v případě Bentley Bentayga pětimístný interiér, respektive uspořádání „4+1“, jak říkají v automobilce. Ovšem ruku na srdce – už teď je nad slunce jasné, že drtivá většina vozů Bentayga EWB bude jezdit v konfiguraci pouze dvou zadních sedadel. Nehledě na fakt, že pokud se vzdáte prostředního (tak trochu nouzového) sedadla, dostanete na oplátku velkou centrální konzoli s úložnými prostory a přípojkami pro elektrická zařízení.
Přirozeně bylo potřeba Bentaygu EWB nějak odlišit od své menší sestry, standardní Bentaygy – ovšem ne příliš okatě, to by bylo netaktní. Bystrý čtenář si dost možná všiml výrazně prodloužených zadních dveří, další rozdíl však najdeme přímo na masce chladiče – ta má teď svislé žebrování, za příplatek potom dostanete leštěná 22 palcová kola, v základu jsou „jednadvacítky“.
Bentley bohužel pro Bentaygu EWB nenabízí mocný a ikonický W12 twin-turbo, puristé se však nemusí obávat ani plug-in hybridního pohonu kombinovaného s šestiválcem. To proto, že v Crewe se tu rozhodli jít zlatou střední cestou – Bentaygu EWB tedy pohání osvědčený V8 twin-turbo.
Právě dvakrát přeplňovaný osmiválec se ukázal být dost možná tím nejlepším z obou světů, neboť nabízí lepší ekonomiku provozu než dvanáctiválec a přitom stále disponuje drtivou silou 550 koní a 770 Nm točivého momentu. Díky tomu vůz zrychlí z klidu na stovku za 4,6 sekundy a pokračuje až na 290 km/h.
Typ Bentayga je velmi důležitým modelem vozového parku Bentley – už teď totiž tvoří třetinu celkových prodejů všech Bentley, v Crewe však očekávají, že varianta EWB by mohla v budoucnu tvořit téměř polovinu všech prodejů typu Bentayga, přičemž hlavním odbytištěm bude podle všeho Blízký východ, Čína a Spojené státy. První kus dorazí k zákazníkům koncem roku 2022, ceny však prozatím oznámeny nebyly.