Článek
Americká automobilka Ford zjišťuje, že výroba a prodej elektrických aut vyžaduje v řadě ohledů zcela jiný přístup než prodej a výroba vozů se spalovacím motorem. Podobně jako i další velcí výrobci, jmenovitě třeba Renault, VW nebo Mercedes.
Zájem o elektromobily pomalu, ale jistě roste, avšak zájem o vozy se spalovacím motorem prozatím příliš neklesá, respektive přinejmenším stagnuje. V některých ohledech dokonce prožívá renesanci.
„Vkládáme veškeré úsilí do vytvoření odděleného a zároveň komplementárního obchodu,“ prohlásil výkonný ředitel Fordu, Jim Farley. „Pomůže nám to zejména nastartovat divizi Ford Model E, která je teď plná inovací, z čehož však může těžit rovněž divize Ford Blue, která na straně druhé disponuje bohatým industriálním know-how. Má navíc zavedená jména a tradice, o čemž si zatím elektrická divize může nechat jen zdát.“
Bystrý čtenář si už jistě odvodil, že divize „Ford Model E“ bude zodpovídat právě za elektrické vozy automobilky, kdežto divize „Ford Blue“ bude posouvat hranice stávajících technologií spalovacích motorů ve třetím tisíciletí. Zajímavé je, že byť budou tzv. „na papíře“ tyto dvě divize odděleny, obě budou vlastněny automobilkou Ford, potažmo jejími akcionáři. Vedení značky si od tohoto řešení slibuje schopnost lépe budovat hodnotu značky.
Podle šéfa Fordu Farleyho je to logický krok, neboť odbornost a znalosti potřebné k vývoji, stavbě, prezentaci a následnému prodeji obou druhů automobilu se v řadě ohledů liší, jak sám zdůrazňuje.
„Provozovat úspěšně firmu vyrábějící vozidla se spalovacími motory a firmu vyrábějící elektromobily se v mnohém liší, což si uvědomují i naši investoři,“ upozorňuje Farley. „Tak v první řadě se liší například zákazníci – zájemci o elektromobily mají jiné preference než zájemci o vozy s ICE (Internal combustion engine neboli motor s vnitřním spalováním, pozn. red.). Domníváme se, že dokonce i prodejní síť a strategie se musí nepatrně lišit,“ přiznává.
Jinými slovy – zájemci o vozy s vnitřním spalováním tíhnou k tradicím a elektromobilita je pro ně často neprobádané území. Zájemci o elektromobily jsou často naopak zatížení na technologie, inovace a moderní trendy v průmyslu.
„Liší se nejen paleta nabízených modelů,“ pokračuje Farley ve svém prohlášení. „Jejich vývoj je například docela jiný, stejně jako produkty v rámci jednotlivých modelů.“ Tím Farley nepřímo poukazuje na fakt, že i příplatková výbava, v posledních letech velmi podstatný zdroj příjmů všech značek, se nedá aplikovat na obě oblasti stejně jako přes šablonu.
Vlajkovou lodí elektromobilů od Fordu je aktuálně Mustang Mach-E:
„Jiní jsou dodavatelé materiálu, ba dokonce materiál samotný. Jiné jsou i stroje, pomocí kterých se vozidla vyrábějí. Je nemožné k těmto dvěma odnožím přistupovat stejně a očekávat úspěšný výsledek,“ uzavírá Farley, který by se od nynějška měl ujmout pozice vedení divize Ford Model E.
Potřebu rozdílného přístupu zaujímají také jiní velcí výrobci, například Renault, Volkswagen nebo Mercedes-Benz. Podobně jako Ford plánují rozdělit (nebo už začali rozdělovat) divize soustředící se na budoucnost mobility na straně jedné a na inovaci tradičního způsobu přepravy na straně druhé.