Článek
Před rokem Jeep Avenger, letos Renault Scénic. A v roce příštím ukořistí titul Evropského auta roku (COTY) jeden ze 41 modelů vyjmenovaných na konci tohoto článku. Šanci mají dvě škodovky, na které však čeká početná a zvučná konkurence – lidová auta, letité stálice, ale třeba i sportovní a off-roadové ikony. A mezi nimi pochopitelně zástup elektromobilů a překvapivě i čínských produktů.
Ještě před samotným seznamem širších finalistů si pojďme připomenout pravidla: na listinu se propracují pouze nové modely, které se prodávají teď nebo nejpozději před koncem letošního roku na pěti a více evropských trzích. Porota COTY (Car of the Year) se skládá z devětapadesáti expertů a novinářů z 22 evropských zemí. Dříve jich bylo více, dva ruští zástupci však zůstávají nadále suspendováni.
Z tohoto výběru vzejde po hlasování všech členů sedmička finalistů a z ní pak definitivní vítěz. Slavnostní vyhlášení se pravidelně konalo na jarním ženevském autosalonu, ten byl ale po jeho covidové eskapádě (a několika marných pokusech o vzkříšení) definitivně zrušen, a vyhlášení tak nejspíš proběhne online na platformách COTY.
Ale pojďme na samotná auta! Jak už jsme avizovali, výběr je to hodně různorodý. Začněme domácím zastoupením, o titul se totiž poperou hned dvě vlajkové škody – Superb a Kodiaq. Na ně však čeká snad nekonečný seznam rivalů nejen ze stejné stáje (VW Passat a Tiguan), ale i dalších tříd.
Porotci totiž na širší seznam zařadili i sportovní Maserati GranTurismo, off-roadovou ikonu Toyotu Land Cruiser či sedmimístnou Mazdu CX-80 s možností šestiválcového dieselu. Nechybí však ani lidovky typu Dacia Duster nebo Suzuki Swift. Nadšence do malých luxusních stylovek určitě potěší účast Lexusu LBX či Mini Cooperu a Countrymanu.
Letos to tedy zdaleka není jen o elektromobilech, byť i těch najdeme na seznamu početné zastoupení. A to od těch dostupných (Hyundai Inster, Citroën ë-C3) přes nevšední (MG Cyberster, Renault 4 a 5) až po luxusní kousky typu Porsche Macan.
Nebývale vysoká je také účast čínských exemplářů. Vedle MG3 a MG Cyberster se tu totiž objevuje ještě Smart #3, BYD Seal U a konečně Xpeng G6. Mimochodem, loni se vůbec poprvé dostalo čínské auto do finální sedmičky, BYD Seal však minulý rok skončil „jen“ šestý, vítězství bral Renault Scénic, stříbro BMW řady 5 a bronz Peugeot 3008.
O Evropském autu roku 2025 se rozhodne počátkem jara. Pečlivě si prostudujete kompletní seznam nominovaných a klidně nám dole v diskuzi dejte vědět, jak by vypadala vaše ideální sedmička finalistů!
Kompletní seznam finalistů Evropského auta roku 2024
- Alfa Romeo Junior
- Audi Q6 e-tron
- BMW X2/iX2
- BYD Seal U
- Citroën C3/ë-C3
- Citroën C3 Aircross
- Cupra Tavascan
- Cupra Terramar
- Dacia Duster
- Fiat Grande Panda
- Ford Explorer
- Ford Tourneo Courier
- Hyundai Inster
- Hyundai Santa Fe
- SsangYong Torres
- Kia EV3
- Lexus LBX
- Maserati GranTurismo
- Maserati Grecale
- Mazda CX-80
- MG3
- MG Cyberster
- Mini Cooper SE
- Mini Countryman
- Opel Grandland
- Opel Frontera
- Polestar 3
- Polestar 4
- Porsche Macan
- Renault 5
- Renault Symbioz
- Renault Rafale
- Škoda Superb
- Škoda Kodiaq
- Smart #3
- Suzuki Swift
- Toyota Land Cruiser
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Tiguan
- Volvo EX90
- Xpeng G6