Článek
Třicítku Felicie jsme si připomněli nedávno, zavzpomínali jsme na její začátky, Škodovka se dokonce pochlubila vítězným designovým návrhem, podle kterého vznikal vzhled sériového auta. Jubileum letos v září oslaví i modernější nástupkyně Fabia. Její produkce odstartovala 14. září 1999.
Zcela nový model vycházel z návrhu Brazilce Raula Pirese, na projekt ale bedlivě dohlížel tehdejší šéfdesignér Dirk van Braeckel. Fabia byla posazena na koncernové platformě Volkswagenu a ač se jednalo o přímého nástupce Felicie, ještě rok a půl se obě auta vyráběla souběžně. Prý si to tak žádal trh.
Oficiální premiéra Fabie proběhla na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Hatchback měl na tu dobu typické městské rozměry s délkou do čtyř metrů. Netrvalo však dlouho a objevily se další karosářské verze – v roce 2000 kombík, o další rok později sedan. Ten se hlavně na východních trzích těšil obrovské popularitě, a tak ve výrobě vydržel až do roku 2008 (to už z výrobních linek dva roky sjížděla druhá generace).
Architektura PQ24 (tu Fabia dostala jako první, mateřské Polo až o dva roky později) umožňovala zástavbu různorodých motorů. V nabídce nechybělo vícero benzinových variant o objemu jeden až dva litry, stejně jako verze 1.9 SDI a TDI a 1.4 TDI. Bodovala rovněž výbavovými možnostmi – litá kola, navigace, tempomat, xenonové světlomety… Řada věcí se tenkrát na autě z Mladé Boleslavi objevila vůbec poprvé.
První generace Fabie se ve všech dostupných provedeních prodalo 1 788 063 kusů. Hlavně ale nastartovala úspěšný příběh modelu, který pokračuje do dnešních dní jeho čtvrtou generací. Ta se jako první nabízí už jen v jediné karoserii, a sice coby pětidveřový hatchback. To je ale zase jiný příběh…