Článek
Téma pokroku se v poslední době zmiňuje zejména v souvislosti s přicházející elektromobilitou. Své o tom ví automobilka Bentley, která v horizontu příštích pár let plánuje nabízet elektrickou variantu u všech svých modelů, aby posléze přešla kompletně na elektrický pohon.
U bateriových elektrických vozů (BEV) je evidentní velký potenciál – a právě to by mohlo být dle šéfa automobilky Adriana Hallmarka tak trochu na škodu. Mluví se totiž o tom, že velké skupině lidí způsobí drtivý zátah elektrických motorů nevolnost. „Už teď jsme schopni vyvinout obdivuhodné zrychlení u našeho nejvýkonnějšího sériově vyráběného modelu Continental GT Speed, který disponuje 650 koňmi. Jenže v nedaleké budoucnosti budeme schopni zákazníkům nabídnout přinejmenším dvakrát takový výkon díky BEV.“
Šéf britského výrobce nedávno sdělil automobilovému zpravodajskému serveru Automotive News Europe, že zářným příkladem, kde by se zákazníci mohli potýkat se „žaludečními problémy“, je chystaný drtivě rychlý elektromobil, patrně vycházející z konceptu EXP 100 GT. „S takovým výkonem a zátahem prakticky od nulových otáček není problém se dostat na zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu (tedy 96 km/h) za méně než dvě sekundy – dle našich propočtů by to mělo být dokonce otázkou pouhé 1,5 sekundy!“
Chystaná elektrická střela z Crewe má potom jezdit na platformě PPE, kterou budou v budoucnu používat i bratranci Q6 e-tron od Audi nebo elektrický Macan od Porsche. Což jsou automobilky patřící pod křídla koncernu Volkswagen, stejně jako Bentley.
„Už teď pracujeme na systému, který by umožňoval nastavit míru zrychlení při plném sešlápnutí plynu,“ pochlubil se Hallmark. „Zákazník by si tak mohl zvolit účinnost zrychlení našeho budoucího BEV na řekněme 2,7 sekundy, nebo, pokud by se cítil odvážně, by si mohl dopřát plnou sílu vozu a dostat se na tuto metu již za 1,5 sekundy. Jediná potíž je v tom, že takové zrychlení způsobí většině lidí nevolnost…“
Bentley nevyloučilo, že se přitažlivý koncept EXP 100 GT dočká výroby nebo alespoň nabídne něco ze svého designu. Je navíc téměř jisté, že v budoucnu přijde také elektrické SUV: „Pokud v dnešní době nevyrábíte SUV, tak nemáte šanci uspět,“ konstatoval Hallmark.
Nejpozději do roku 2026 má automobilka v plánu nabízet u každého ze svých modelů jednu elektrifikovanou (čili hybridní) variantu. Od roku 2030 už má podle všeho přejít kompletně na elektrický pohon. Hallmark zároveň přiznal, že tím nevyhnutelně stoupne pořizovací cena jejich vozů.
Kompletní galerii poutavého konceptu Bentley EXP 100 GT si můžete prohlédnout v galerii:
„Co se týká cenové relace, tak od roku 2030 se budou všechny naše modely pohybovat blíže teritoriu dnešní luxusní limuzíny Mulsanne,“ podotkl Hallmark. „Bohužel to tak musí být, je to součást vývoje.“
Automobilka z Crewe navíc plánuje v horizontu nadcházejících zhruba deseti let postupně investovat 2,5 miliardy liber (přes 72 miliard korun) do rozvoje elektromobility a vývoje nových technologií, které pomohou nadále zvyšovat účinnost bateriových elektromobilů. Do konce tohoto desetiletí si navíc v Bentley stanovili cíl dosáhnout naprosté uhlíkové neutrality díky využití moderních výrobních postupů a hospodaření s použitými materiály.