Hlavní obsah

Audi TT to má za sebou, tohle je poslední kus. Ikonický sporťák končí po 25 letech

Foto: Audi

Automobilka Audi se rozloučila s modelem TT. V závodě v maďarském Győru byl vyroben poslední exemplář, který tak utnul éru trvající čtvrtstoletí.

Článek

Finální kouskem, který opustil výrobní linku maďarského závodu Audi, je TTS Coupé, tedy kupé se zážehovým, turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 235 kW a pohonem všech kol.

Za zhruba pětadvacet let produkce modelu - od 18. února 1998 do 10. listopadu 2023 - německá automobilka vyrobila celkem 662 762 exemplářů. A to napříč třemi generacemi, které byly k dispozici v karosářských verzích kupé a roadster.

Poprvé se ale Audi TT světu představilo už v září 1995, i když tehdy jen v podobě konceptu, který ohromil návštěvníky autosalonu ve Frankfurtu. Ještě na podzim stejného roku pak Audi v Tokiu odhalilo studii TTS Roadster, tedy otevřené provedení.

Foto: Audi

Poslední vyrobené Audi TT.

Produkční „té-téčko“, postavené na koncernové platformě PQ34, však dorazilo až na začátku roku 1998. Vzhledem jasně navázalo na dříve prezentované koncepty a dnes platí za designovou ikonu, zejména díky zakulacené a uhlazené karoserii se zajímavými proporcemi.

Sportovní model byl pojmenován TT podle Tourist Trophy, legendárního závodu na ostrově Man, kde v minulosti sbírali úspěchy také jezdci na německých strojích značek DKW a NSU spřízněných s Audi.

První generace za devět let zaznamenala 276 560 vyrobených vozů.

Nástupce se představil v dubnu 2006, jako základ využil modernější platformu PQ35. Designově vůz navazoval na předchůdce, výrazně se ale rozšířila nabídka motorizací. Zatímco originál nabízel pouze různé výkonové verze motoru 1.8 T (přeplňovaný zážehový čtyřválec) a šestiválec o objemu 3,2 litru, „dvojka“ dostala navíc přeplňovaný dvoulitr, 2,5litrový pětiválec (také s turbem) a dokonce i nafťák - dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel o výkonu 125 kW.

Třetí - a poslední - provedení, postavené na modulární platformě MQB, se světu ukázalo v březnu 2014 na autosalonu v Ženevě. Přišlo sice o šestiválec, ponechalo si však skvělý pětiválec, jímž se chlubilo provedení RS.

Před několika dny se tedy život Audi TT uzavřel, minimálně v podobě, v jaké ho známe - jako kompaktní sportovní auto se spalovacím motorem.

V tomto ohledu TT přímého nástupce mít nebude. Nemůžeme však vyloučit, že Audi nabídne nástupce duchovního. Už nějakou dobu se spekuluje, že by německá automobilka mohla pracovat na sportovně laděném modelu s elektrickým pohonem. Jestli ale půjde o tradiční kupé nebo roadster, netušíme. Upřímně řečeno v to v době, která přeje různým crossoverům, ani moc nedoufáme…

Načítám