Článek
Finální kouskem, který opustil výrobní linku maďarského závodu Audi, je TTS Coupé, tedy kupé se zážehovým, turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 235 kW a pohonem všech kol.
Za zhruba pětadvacet let produkce modelu - od 18. února 1998 do 10. listopadu 2023 - německá automobilka vyrobila celkem 662 762 exemplářů. A to napříč třemi generacemi, které byly k dispozici v karosářských verzích kupé a roadster.
Poprvé se ale Audi TT světu představilo už v září 1995, i když tehdy jen v podobě konceptu, který ohromil návštěvníky autosalonu ve Frankfurtu. Ještě na podzim stejného roku pak Audi v Tokiu odhalilo studii TTS Roadster, tedy otevřené provedení.
Produkční „té-téčko“, postavené na koncernové platformě PQ34, však dorazilo až na začátku roku 1998. Vzhledem jasně navázalo na dříve prezentované koncepty a dnes platí za designovou ikonu, zejména díky zakulacené a uhlazené karoserii se zajímavými proporcemi.
Sportovní model byl pojmenován TT podle Tourist Trophy, legendárního závodu na ostrově Man, kde v minulosti sbírali úspěchy také jezdci na německých strojích značek DKW a NSU spřízněných s Audi.
První generace za devět let zaznamenala 276 560 vyrobených vozů.
Nástupce se představil v dubnu 2006, jako základ využil modernější platformu PQ35. Designově vůz navazoval na předchůdce, výrazně se ale rozšířila nabídka motorizací. Zatímco originál nabízel pouze různé výkonové verze motoru 1.8 T (přeplňovaný zážehový čtyřválec) a šestiválec o objemu 3,2 litru, „dvojka“ dostala navíc přeplňovaný dvoulitr, 2,5litrový pětiválec (také s turbem) a dokonce i nafťák - dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel o výkonu 125 kW.
Třetí - a poslední - provedení, postavené na modulární platformě MQB, se světu ukázalo v březnu 2014 na autosalonu v Ženevě. Přišlo sice o šestiválec, ponechalo si však skvělý pětiválec, jímž se chlubilo provedení RS.
Před několika dny se tedy život Audi TT uzavřel, minimálně v podobě, v jaké ho známe - jako kompaktní sportovní auto se spalovacím motorem.
V tomto ohledu TT přímého nástupce mít nebude. Nemůžeme však vyloučit, že Audi nabídne nástupce duchovního. Už nějakou dobu se spekuluje, že by německá automobilka mohla pracovat na sportovně laděném modelu s elektrickým pohonem. Jestli ale půjde o tradiční kupé nebo roadster, netušíme. Upřímně řečeno v to v době, která přeje různým crossoverům, ani moc nedoufáme…