Článek
Audi má s výrobou elektromobilů už několikaleté zkušenosti, přesto můžeme novou Q6 e-tron označit za přelomovou. Jde totiž o první vůz značky, který přijíždí na nové platformě PPE (Premium Platform Electric), již automobilka vyvíjela pro budoucí modely společně s Porsche.
Novinka je o číslo větší než Q4 -tron a řadí se do střední třídy, takže půjde o opravdu prostorné rodinné SUV. Kromě velkorysého vnitřního prostoru slibuje nový elektromobil také slušnou úroveň praktičnosti. Zavazadelník pojme standardně 526 litrů, po sklopení zadní lavice (v poměru 40 : 20 : 40) se dostanete na 1 529 litrů. Menší cestovní zavazadla či dobíjecí kabeláž lze převážet v úložném prostoru pod přední kapotou, který slupne dalších 64 litrů.
Q6 e-tron | Q4 e-tron | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 771 mm | 4 588 mm | +183 mm |
Šířka | 1 939 mm | 1 865 mm | +74 mm |
Výška | 1 648 mm | 1 632 mm | +16 mm |
Rozvor | 2 899 mm | 2 764 mm | +135 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 526 l | 520 l | +6 l |
Vzhled odpovídá moderním trendům Audi, na přídi nesmí chybět charakteristická maska Singleframe, na niž navazuje světelná technika. Podle tvůrců jde o světový unikát, který spoléhá na sofistikovaná digitální světla. Jen vzadu mají svítilny šest OLED panelů s 360 segmenty, čímž vzniká nový světelný obraz každých deset milisekund. Cestu před vámi zase rozsvěcuje dvanáct variabilních segmentů (Matrix LED). Na papíře to zní fantasticky, ale mnohem více se těšíme, až si inovativní technologii vyzkoušíme v praxi.
Pro vozy Audi se v posledních letech stalo charakteristické uspořádání kabiny se dvěma obrazovkami uprostřed pod sebou. Jenže Q6 e-tron vyráží zcela jiným směrem. Žádný samostatný panel pro klimatizaci, ale digitální přístrojový štít a 14,5" zakřivená obrazovka infotainmentu v jedné ose. Na přání lze výbavu doplnit ještě o další displej před spolujezdcem, na kterém může váš parťák sledovat filmy nebo navigaci.
Co by to bylo za moderní elektrovůz bez důrazu na recyklované materiály? Audi uvnitř použilo tkaniny z recyklovaného polyesteru, vnější panel střechy je zase namísto nové ocele tvořen ze šrotu, který mimo jiné pochází ze starých aut vyřazených z provozu.
Potenciální kupce ale asi bude nejvíce zajímat použitá technika. Baterie v útrobách má kapacitu rovných 100 kWh (využitelných zůstává 94,9 kWh) a vystačí na dojezd až 625 kilometrů. Dobití z 10 na 80 % trvá zhruba 21 minut, čemuž pomáhá 800V technologie a maximální nabíjecí výkon až 270 kW. Díky funkci Plug & Charge už také nepotřebujete žádné nabíjecí čipy nebo karty, systém po připojení kabelu ověří „totožnost“ vozu a dobíjení spustí automaticky.
Zákazníci mohou na úvod vybírat ze dvou variant: Základní Q6 e-tron quattro vymáčkne ze dvou elektromotorů systémový výkon 285 kW (387 k), sportovně střižená verze SQ6 dokonce 380 kW (516 k)! Čipernější varianta je na stovce za 4,3 sekundy a sviští až 230 km/h, ale ani standardní čtyřkolka o mnoho nezaostává – z klidu na stovku se rozpohybuje za 5,9 s a jede 210 km/h. Výhledově nabídku doplní zadokolky – jedna s prodlouženým dojezdem, druhá coby základ nabídky.
Audi Q6 e-tron a SQ6 e-tron půjde od jara letošního roku objednávat, co nevidět se tak dozvíme i české ceny. První vozy se zákazníkům předají v létě, brzy tedy nové elektromobily se čtyřmi kruhy začneme potkávat na našich cestách.