Článek
Jak možná víte, vozům karoserie SUV se momentálně daří. Vzhledem k současné situaci na trhu nových automobilů by se jeden domníval, že je to téměř zaručený recept na prodejní úspěch – není to však až takový „všelék“, jak se na první pohled zdá. Například německá automobilka Audi se v blízké době rozloučí s typem Q2.
V průběhu roku 2020 model prošel takzvaným faceliftem, ke kterému zpravidla dochází právě v polovině „funkčního období“ – prodejní čísla to však nezlepšilo. Podobný osud čeká i nejmenší hatchback v nabídce, typ A1, který se s dokončením výroby současné generace rovněž do showroomů nevrátí.
Jinými slovy – Ingolstadt se soustředí na výrobu větších modelů, u kterých potenciální zákazníci „rádi“ utrácejí za nadstandardní výbavu, individualizaci a doplňky. „Rozhodli jsme se ukončit výrobu modelu A1, nástupce se nedočká ani větší model Q2. Jako luxusní značka se budeme držet více prémiových modelů, takže výběr zúžíme na spodní hranici našeho vozového parku, a naopak jej rozšíříme na té horní,“ vyjádřil se Markus Duesmann, výkonný ředitel automobilky.
Na trzích, kde se těší oblibě zejména velká SUV a pick-upy, jako je například Severní Amerika, se například Q2 vůbec neprodávala. Kromě domovského Ingolstadtu se však typ Q2 vyráběl také v Číně, a sice pod názvem Q2 L. Bystrý čtenář jistě tuší, že ono L v názvu odkazuje na verzi s prodlouženým rozvorem, která dokonce v tomto případě byla jedinou. V Asii však značka nabízí s přídomkem L rovněž typy A8, A6, a dokonce A4. Kromě klasické spalovací se v Čínské lidové republice prodávala rovněž elektrická varianta Q2 E-Tron.
Vrcholem nabídky typu Q2 potom byla verze SQ2, kterou poháněl přeplňovaný 2,0l čtyřválec spřažený s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem – jasně, prakticky se jedná o dvojče Volkswagenu T-Roc ve verzi R, který se nedávno dočkal osvěžení.
Výsledek je tedy jasný – po ukončení modelů A1 a Q2 se tedy „vstupním“ modelem vozového parku Audi stane typ A3. Vzhledem k rostoucím nárokům na spalovací motory bez jakékoliv elektrifikace by Audi mělo někdy v roce 2026 představit podle všeho poslední nový model se spalovacím motorem, aby je počátkem třicátých let úplně vyřadilo z nabídky. Dle dostupných informací se to však má týkat především evropského trhu – například v Asii bude i nadále možné si Audi se spalovacím motorem koupit, byť pouze na objednávku.
Zrušení hned dvou dosavadních modelů by znamenalo, že se nabízená paleta modelů nepatrně zúží – nepotrvá to však dlouho, neboť v následujících letech se očekává příchod ještě několika dalších modelů, například elektromobilu Q6 E-Tron.
Chystaný typ Q6 E-Tron by měl podle všeho jezdit na platformě PPE speciálně navržené pro elektrický pohon, kterou inženýři vyvíjí společně s kolegy od sesterského Porsche, neustále se rozvíjející asijský trh by se měl dokonce dočkat i verze se spalovacím motorem.
O rozšíření vozového parku se postará typ E-Tron, který od nynějška přijme jméno „Q8 E-Tron“, což pomůže model lépe identifikovat v hierarchii značky a zároveň poskytne prostor pro další budoucí modely s přídomkem E-Tron.