Hlavní obsah

Audi pokračuje v záchraně vznětových motorů: Šestiválcová TDI nově spalují syntetickou naftu

Foto: Jakub Deml

Občas se zdá, že se Audi už naplno věnuje čistě elektrické budoucnosti, ale ve skutečnosti zároveň pracuje také na prodloužení životnosti spalovacích motorů. Automobilka nyní v Evropě nově schválila syntetickou naftu HVO i pro vznětové vidlicové šestiválce, což má za následek výrazné snížení emisí i vyšší účinnost motorů.

Článek

Budoucnost spalovacích motorů je v dnešním automobilovém průmyslu velkou výzvou, pro jejíž zvládnutí se světové automobilky snaží připravit technologie, jakými chtějí udržet vnitřní spalování při životě ve spolupráci s elektromobilitou. Jedním z nadějných řešení jsou i syntetická paliva, kterým v současnosti důvěřuje stále více výrobců, včetně italské továrny na sny s rozzuřeným býkem ve znaku.

I když Lamborghini na svém čistě elektrickém modelu teprve pracuje, Italům nadřazená německá značka Audi se již dávno veze na vlně elektromobility a také oznámila, že poslední vůz se spalovacím motorem uvede v roce 2025. Dále odhaduje, že ukončí výrobu aut na fosilní paliva v roce 2033, ale má řešení, jak vyrábět motory s vnitřním spalováním syntetického paliva ještě řadu let, v závislosti na zájmu zákazníků.

Foto: Audi

Stojany s palivem HVO jsou označeny symbolem XTL (X-to-Liquid) a schválené modely Audi mají stejnou značku i na víčku palivové nádrže

Německá prémiová značka pokračuje ve vývoji nové technologie paliva HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), patřícího do kategorie kapalných paliv BTL (Biomass-to-Liquid) vyráběných z biomasy, která je evropskou normou EN 15940 nově schválena pro vznětové motory V6 TDI a dovoluje jim vedle motorové nafty spalovat i hydrogenovaný rostlinný olej pro snížení emisí. Audi pro spalování ekologického paliva upravilo mnoho konfigurací svého vidlicového šestiválce a od poloviny února je montuje do svých vozů. Nejsilnější motorizace přitom umí vyvinout až 286 koní (210 kW).

Automobilka tvrdí, že ve srovnání se standardní naftou produkuje spalování hydrogenovaného rostlinného oleje o 70 až 95 procent nižší emise CO2, a navíc dodává, že zavedení HVO má i vedlejší výhodu – má o 30 procent vyšší cetanové číslo, díky čemuž se zvyšuje účinnost spalování a pozitivní vliv to má i na studené starty.

Foto: Audi

Srovnání složení nejnovějšího paliva HVO (R100) s klasickou motorovou naftou a bionaftou R33 BlueDiesel

Od poloviny února je spalování syntetické nafty HVO nově k dispozici pro šestiválcové modely A4 až A8 spolu s Q7 a Q8. Technici Audi při vývoji upřednostnili nejoblíbenější modely s dieselovým šestiválcem, a tak je kompaktní SUV Q5 bude následovat až začátkem následujícího měsíce. V létě se palivo HVO rozšíří i pod kapotu A6 Allroad a relativně nedávno bylo schváleno i pro řadové čtyřválce modelů A3 až A7 a Q2 až Q5. Z ostatních koncernových vozů umí hydrogenovaný rostlinný olej spalovat i Volkswagen Touareg V6 TDI.

Jedinou nevýhodou spalování HVO je skutečnost, že nyní je v celé Evropě jen přibližně 600 čerpacích stanic s hydrogenovaným rostlinným olejem v nabídce, přičemž většina z nich je ve Skandinávii. Celý koncern Volkswagen ale plánuje uvedení dalších spalovacích motorů se schopností spalovat syntetická paliva z obnovitelných zdrojů, tudíž se dostupnost HVO v budoucnu jistě zlepší. V domácím Německu se syntetická nafta HVO zatím objevuje jen ojediněle, protože technická norma EN 15940 zatím není uvedena v německé legislativě pro kontrolu paliv.

Související témata:
Načítám