Článek
Designéři a konstruktéři z Ingolstadtu vůz původně navrhli pro využití v čínských megaměstech s enormní hustotou provozu. Zároveň však zjistili, že tento koncept lze aplikovat i v jiných metropolích po celém světě.
V těchto městských oblastech je nedostatkovým „zbožím“ zejména prostor, a proto koncept Urbansphere nabízí zdaleka nejvíce vnitřního prostoru ze všech dosud vyráběných vozů Audi. Kombinace štědrého interiéru, vyspělých technologií a digitálních služeb slibuje úplně nový způsob cestování a novou úroveň zážitků. Vynalezlo snad Audi vůz multiprostorový vůz pro nové tisíciletí?
Náhled do interiéru ze všeho nejvíc připomíná pojízdný salonek nebo moderní pojízdnou kancelář – nepochybně bude radost tu trávit desítky a desítky kilometrů na cestách. Koncept Audi Urbansphere navíc kombinuje luxus naprostého soukromí s rozsáhlou high-tech výbavou.
Vliv na vývoj interiéru konceptu Urbansphere nepochybně má i postupný rozvoj autonomní jízdy – hned zkraje tedy zaujme absence volantu, pedálů a vlastně všech běžných ovládacích prvků. Interiér se tak má stát spíše místem, jehož rozsáhlé funkce lze používat i při cestování v husté dopravní špičce.
Koncept Urbansphere – další do futuristické party
Během poměrně nedávné doby jsme měli tu čest rovněž s koncepty Skysphere a Grandsphere, prostřednictvím kterých Audi prezentuje svou vizi budoucnosti a prémiové mobility zítřka.
Oba tyto koncepční vozy mají s novým Urbansphere jedno společné – všechny tři totiž vychází z technologie autonomní jízdy 4. stupně. Audi intenzivně spolupracuje se softwarovou firmou Cariad, přičemž hlavním cílem je zpřístupnit autonomní jízdu již v druhé polovině tohoto desetiletí.
Už stačí se jen pohodlně usadit
Štědrý prostor interiéru v případě Audi Urbansphere nepřekvapí – délka činí 5,51 metru, šířka 2,01 metru a výška je 1,78 metru, přičemž rozvor náprav jsou téměř královské 3,4 metru. Design studie byl tedy pochopitelně vymýšlen s ohledem na cestující tedy takzvaně „zevnitř ven“. Prioritou bylo nabídnout cestujícím ohromný prostor při maximálním komfortu.
„Chceme, aby elektromobilita byla ještě atraktivnější. Proto o ní uvažujeme holisticky a z perspektivy požadavků zákazníků,“ říká Markus Duesmann, předseda představenstva Audi a člověk, který má na starosti mimo jiné čínský trh. Audi Urbansphere concept nabízí širokou individualizaci interiéru, kde mají mít cestující možnost si povídat, odpočívat či pracovat.
Přelomová konstrukce?
Už samotný vstup do vozu je poměrně dost nekonvenční a futuristický. Dveře jsou zavěšeny na střeše proti sobě, vždy vpředu a vzadu – koncept Audi Urbansphere tedy nemá žádná B-sloupky. Nejen to – sedadla se vždy natočí směrem ven pro lepší nastupování a osvětlení vytvoří imaginární červený koberec. Díky tomu se z pouhého nastupování či vystupování stává nevšední zážitek umocňující komfort.
Čtyři samostatná sedadla nabízí komfort první třídy a umožňují sklon opěradel v rozsahu až 60 stupňů, při konverzaci se pak cestující mohou otočit čelem k sobě. Ovšem díky cloně připevněné za opěrkou hlavy je zároveň možné si dopřát trochu více soukromí.
Každé sedadlo má navíc svou vlastní zvukovou zónu, takže zatímco váš soused poslouchá třeba Gotta, vy si můžete bez problému pustit Kabáty.
V Audi však mysleli také na společné sdílení zážitků – k tomu je určen velkoformátový transparentní OLED displej, který se vyklápí ze stropu do vertikální polohy přímo v prostoru mezi oběma řadami sedadel – není teda problém si pustit aktuální zprávy nebo oblíbenou talk show.
Uvolněte se, prosím
Revolučním systémem by v budoucnu mohla být detekce stresu, která se skládá ze skenerů obličeje a analýzy hlasu. Vůz pak sbírá data a zjišťuje, jak se konkrétní cestující cítí, přičemž nabízí různé relaxační aktivity, a to i včetně meditační aplikace. Tyto funkce lze využívat pomocí osobního displeje a soukromé zvukové zóny.
Exteriér
Vnější design celkem jasně nese klíčové designové znaky Audi, přesto je tu patrný vliv pokroku. Dominantou přídě je klasicky přední maska Singleframe, obklopená digitálníma „očima“ předních světlometů. Vůz pokračuje směrem dozadu skrz široce zakřivený oblouk střechy a výrazné boční prahy, za kterými se ukrývají baterie.
Zajímavý je i vývoj designu Audi jako takového – konkrétně typická přední maska Singleframe už pochopitelně neslouží k přívodu vzduchu, přesto i nadále zůstává aktivním prvkem designu vozu, byť je v tomto případě spíš takovým „třetím světlometem“.
Povrchu masky se říká „Audi Light Canvas“ a celý systém má za úkol vytvářet světelné efekty, čímž de facto komunikuje s ostatními řidiči, čímž má pomáhat zvyšovat bezpečnost. Podobný, byť o něco menší systém, je také vzadu. Oba světelné panely pak spolupracují s předními a zadními světly a umí například vytvářet dynamické indikátory směru.
Pohon a technika
Koncept využívá platformu Premium Platform Electric. Přímo v jejím středu se nachází plochý akumulátorový modul o kapacitě až 120 kWh, který pochází ze sesterského konceptu Grandsphere. Prostor pro posádku ještě umocňuje také absence převodovky nebo středového tunelu se spojovacím hřídelem.
O pohon se starají celkem dva elektromotory o celkovém výkonu 401 koní a 690 newtonmetrů, který směřuje na všechna čtyři kola. Zajímavým technickým řešením je možnost dočasně odpojit přední elektromotor, čímž se sníží spotřeba elektrické energie, a zvýší se tak dojezd.
Díky 800V systému je možné naplno využít dobíjecí výkon až 270 kW a dobít vůz z 5 na 80 % kapacity za méně než 25 minut. Dojezd potom automobilka uvádí dle metodiky WLTP až 750 km.
Hledělo se také na komfort, proto koncept Urbansphere jezdí na vzduchovém odpružení a vpředu je pětiprvkové a vzadu víceprvkové zavěšení, nápravy jsou potom vyrobeny z hliníku. Vůz je sice poměrně velký a má i dlouhý rozvor, manévrovatelnosti však pomáhá natáčení zadních kol. Co myslíte, umíte si koncept Urbansphere představit jako přibližovadlo třeba na cestu do práce?