Hlavní obsah

Aston Martin Vantage s bezpečnostní úpravou je rychlý pojízdný trezor

Foto: Add Armor

Na první pohled to možná nevypadá, ale tento krasavec odolá projektilům kalibru 44 magnum, 357 magnum nebo průrazným střelám ráže 9 mm. Za to by se nemusel stydět ani James Bond!

Ruku na srdce – pokud vám v klimatizované, odvlhčené a ideálně střežené garáži neodpočívá legendární Aston Martin DB5, který má dnes nesmírnou hodnotu, tak je poměrně těžké se cítit jako James Bond. Ovšem díky bezpečnostním firmám, jako je Add Armor, se tomu můžeme velmi přiblížit. Stačí k tomu mít nový Aston Martin Vantage…

Článek

Jako James Bond? V určité fázi života jsme dost možná všichni zatoužili být jako on – když tedy pomineme jeho magnetizmus vůči něžnému pohlaví, tak jsme mu v průběhu let jistě záviděli i auta. Ať už šlo o otočnou poznávací značku, vystřelovací sedadlo, ochranu proti střelám nebo kulomety, hračky, které měl agent Jejího Veličenstva k dispozici, byly prostě „cool“, stejně jako vůz samotný.

Foto: Add Armor

Na první pohled jde o poměrně „obyčejný“ Aston Martin Vantage – díky neprůstřelné ochraně je však o dva metráky těžší a jezdí na speciálních runflatových pneumatikách, na kterých lze odjet i po průstřelu střelnou zbraní

Díky neuvěřitelnému pokroku moderních technologií je však tato utopická představa zase o kousek blíž realitě – alespoň tedy podle lidí z firmy Add Armor. Tato společnost se sídlem v americkém státě Wyoming se zabývá bezpečnostními úpravami vozidel všech druhů a velikostí – od SUV značky Cadillac přes elektromobil Tesla Model S nebo supersedan Audi RS7 až po sportovní vozy.

K posledním jmenovaným od nedávna patří také Aston Martin Vantage. Firma Add Armor nabízí několik úrovní ochrany, které se skládají jak z aktivních, tak pasivních ochranných prvků – v tomto případě se bavíme o stupni ochrany B4, což znamená, že tento modrý krasavec odolá palbě z krátkých zbraní všeho druhu, včetně kalibru .44 magnum, .357 magnum nebo průrazných 9mm projektilů.

Ochranný „oblek“ proti prostřelení nepochybně bude něco vážit, proto pancíř nepřipadal vzhledem k hmotnosti v úvahu – volba tedy padla na starý dobrý kevlar. Právě kevlar neboli takzvané „para-aramidové vlákno“ je důvodem, proč hmotnost tohoto speciálně upraveného Aston Martinu Vantage stoupla jen o velmi slušných 204 kilogramů.

Foto: Add Armor

Indicií, že jde o obrněný speciál, je tu pramálo, takže běžný kolemjdoucí nemá téměř šanci poznat, že nejde o klasický Aston Martin Vantage. Při nastupování to však poznáte kromě těžších dveří také díky mnohem silnějším oknům

Součástí ochrany jsou pochopitelně rovněž neprůstřelná skla a v oknech nechybí ani speciálně zušlechtěná vyztužená ocel v oblasti střechy a palivové nádrže, která odolá i výbuchům.

Jeden by si řekl, že kde nepomůže hrubá síla, tam pomůže vynalézavost. Ovšem ani vandalové, ničemové a darebáci, kteří by se pokusili k tomuto Astonu nenápadně připlížit, by odešli s prázdnou – kliky dveří jsou totiž pod proudem, a tak nezvanému řidiči um uštědřit pořádnou ránu.

Foto: Add Armor

Interiér je prakticky totožný s tím u standardního typu Vantage. V tomto případě je však shora chráněn speciálně zušlechtěnou ocelí, odolnou vůči výbuchům – stejně jako palivová nádrž

Pokud se ale do nějaké šlamastiky dostanete, netřeba věšet hlavu – lidé od Add Armor mysleli i na tyto případy. Tento Aston Martin Vantage totiž jezdí na speciálně vyztužených runflatových pneumatikách, takže nezbytně nutná vzdálenost se dá urazit i s prostřelenými koly.

Bližší pohled na automobil zezadu odhalí mřížky v koncovkách výfuku – ty jsou tu z velmi dobrého důvodu, neboť díky nim není možné do výfuku uložit nevítaná „překvapení“, jako například plastické trhaviny a podobně. Jenže co jízdní vlastnosti? V Add Armor mysleli i na tohle – odpružení vozu bylo přitvrzeno a vyztuženo tak, aby si poradilo s hmotností více než dva metráky oproti standardnímu Aston Martinu Vantage.

V Add Armor si zakládají rovněž na nenápadnosti, pro násilníky je tedy velmi obtížné odhalit, zda mají tu čest s běžným Aston Martinem Vantage nebo s verzí upravenou od Add Armor – kromě jiných pneumatik a výfukových krytů tedy prakticky není způsob, jak odlišit obrněný vůz od toho standardního. Ačkoli na fotografiích s otevřenými dveřmi je patrné, o kolik je bezpečnostní sklo silnější v porovnání s tím konvenčním.

Aston Martin Vantage běžně pohání 4,0l dvakrát přeplňovaný V8 z dílen Mercedes-AMG o výkonu 510 koní a 685 Nm točivého momentu. Všechna síla motoru putuje přes 8stupňovou automatickou převodovku na zadní kola, takže zrychlí z klidu na stovku za 3,6 sekundy – jaký vliv však mají bezpečnostní úpravy na výkonnostní parametry vozu nebo zda byl výkon zvýšen, firma Add Armor neuvádí. Ceny úprav u sportovních vozů potom začínají na částce 28 800 dolarů, tedy circa 635 tisíc korun.

Načítám